Banden recht monteren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Het lukt me niet om buitenbanden fatsoenlijk te monteren, er lijkt altijd een slag of hobbel in de band te zitten (velgen zijn recht).

Ik rijdt met binnenband (wissel graag van buitenband), en met redelijk brede banden (Conti X King 2.4 en Ardent 2.4 EXO TLR) op een Mavic XM319 velg en een Mavic Crossmax Enduro velg (beiden 26"). De binnenbanden die ik gebruik zijn geschikt tot 2.5". Bandenspanning is door gebruik binnenbanden wat hoger, ik fiets meestal rond de 2.2 bar (voor zover meetbaar met een goedkoop pompje).

ter hoogte van het ventiel komt de buitenband verder naar buiten van de velg af, zodat er een randje zichtbaar wordt. Deze rubberen rand valt verder helemaal in de velg, alleen bij het ventiel komt hij naar boven. Ook zie je als je het wiel draait dat de band 'hobbelt', het loopvlak verspringt van links naar rechts.

- Moet dat rubberen randje zichtbaar zijn of juist niet? Met wat wrikken aan de buitenband (bij half opgepompte band) kun je hier wat invloed op uitoefenen. Het gaat om het randje tussen de velg en de wang op onderstaand plaatje
- Beide banden zijn TLR, en de Conti is zelfs speciaal een tubeless editie. Ik kon destijds geen gewone Conti 2.4 vinden. Kan het kwaad om met binnenband in een Tubeless buitenband te rijden?
- Zijn er andere oorzaken aan te wijzen waardoor de banden niet lekker recht zitten?

Afbeelding
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

genoeg zeep eraan, dan pompen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Heb je geen foto van je eigen band?

Heb je het metalen ringetje wat om je ventiel zit strak gedraaid voordat je de band bent gaan oppompen?
Dat wil er nog wel eens voor zorgen dat de buitenband bij het ventiel niet helemaal lekker valt.

Het kan geen kwaad om een tubeless band met binnenband te rijden. Dat doe je immers ook als je latex een gaatje niet dicht.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Dat wrikken moet je niet bij half opgepompt doen maar bij bv 3 bar. Genoeg zeep erop en dan plopt tie er wel een keer op. Daarna weer lucht uitlaten natuurlijk tot de druk die je wil hebben.
"This species has amused itself to death"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De banden vallen niet goed in de velg. Paar tips:

Na montage het ventiel goed naar binnen duwen, eventuele ringetjes op het ventiel los laten, daarna pas gaan pompen. Bij eerste montage even doorpompen tot de buitenband in de velgrand 'plopt' dit is duidelijk hoorbaar, daarna de druk weer verlagen. Eventueel de randen van de buitenband of de velg bij montage insmeren met zeepsop, dat 'plopt' makkelijker.

Het rubberen randje moet overigens zichtbaar zijn.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Dank voor de tips!
george zegt ringetje los, dan pompen. Marcel draait 'm juist strak voor het pompen. Ik probeer beide wel.

En het 'ploppen' is dus niet alleen bij tubeless maar ook met binnenband?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ja, het ploppen dat je hoort is de band die in de velgrand springt, dat is alleen de buitenband dus bij tubes en tubeless hetzelfde. Wat betreft het ringetje, als je die al vast draait voor je gaat pompen loop je de kans dat de biba klem zit tussen velg en buitenband of dat de band blokkeerd en dus overal 'klopt' behalve bij het ventiel.

Ik gebruik die ringetjes overigens meestal überhaupt niet, als je flink remt kunnen binnen- en buitenband gaan schuiven en kan de band scheuren bij het ventiel omdat dit vast zit. Om dit verschijnsel sowieso te voorkomen kun je een beetje talkpoeder of siliconenspray oid. in de buitenband spuiten voor montage.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik bedoelde overigens dat het ringetje aandraaien voor problemen kan zorgen :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Gewoon geen ringetje gebruiken bij binnenbanden. Heb je ook geen problemen om dat k-ringetje in de winter met koude handen los te krijgen bij lek.

Bij tubeless heeft het ringetje natuurlijk el een functie.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik krijg 't niet voor elkaar. Vanavond opnieuw begonnen, zonder ringetje, zeepsop, opgepompt tot 3,5 bar maar hij blijft scheef. Ik hoor ook geen 'plop', al moet ik bekennen dat ik dat nooit heb gehoord bij het monteren van buitenbanden.
Bij 3 a 4 bar valt er weinig meer te wringen/corrigeren.
Heb wat foto's gemaakt. De plek waar de buitenband net niet in het randje valt verschilt steeds als ik 'm weer leeg heb laten lopen. En waar hij er aan de ene kant niet in zit, zit 'ie er aan de andere kant dan wel in en vice versa.

(edit; afbeeldingen opnieuw toegevoegd ivm fotoemmer geëmmer)

https://ep1.pinkbike.org/p5pb15087600/p5pb15087600.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://ep1.pinkbike.org/p5pb15087599/p5pb15087599.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Sowieso zit die band gewoon niet goed, je moet dat lijntje overal zien.
Wat je nog is kan proberen is de buitenbanden wat op te rekken. Dus erop gaan staan als een hoepel en met je handen omhoog trekken.
Verder wat de rest als zegt, zeep gebruiken.
Ik gebruikte altijd gewoon pure afwasmiddel op de velgrand als het niet lukte. En dan gaat ie op een gegeven moment wel.
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Zeep en genoeg druk, moet wel lukken.
Zo is het zeker niet goed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

half leeg laten lopen en dan kneden tot de band goed op z'n plek valt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

KevinBel schreef:Sowieso zit die band gewoon niet goed, je moet dat lijntje overal zien.
Wat je nog is kan proberen is de buitenbanden wat op te rekken. Dus erop gaan staan als een hoepel en met je handen omhoog trekken.
Verder wat de rest als zegt, zeep gebruiken.
Ik gebruikte altijd gewoon pure afwasmiddel op de velgrand als het niet lukte. En dan gaat ie op een gegeven moment wel.
ik heb pure dreft gebruikt.

Kan het zijn dat de banden toch te breed zijn voor de velgen? (NB de standaard banden die bij de Mavic Enduro geleverd worden zijn ook 2.4, en conti's staan er niet bepaald om bekend dat ze zo breed zijn als de maat aangeeft...)
Het lijkt ook alsof de binnenband vooral bovenin de buitenband zit, en dus niet genoeg drukt tegen de onderkant om hem over dat randje te krijgen. Terwijl het een conti binnenband is voor 1.95-2.5.

Half leeg laten lopen en kneden leek me inderdaad de oplossing maar met een half lege band blijft de buitenband niet op dat randje hangen, hij wil heel graag 'het diepe' in. Ga vanavond weer een poging wagen.

Kan ook de soort pomp uitmaken? Ik gebruik een heel klein pompje omdat dat de enige is die ik heb met drukmeter. Misschien geeft een grote pomp net dat extra duwtje?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Probeer eens een gewone voetpomp inderdaad. Maar ik heb banden gehad waarbij ik genoegen nam met wat jij nu hebt. Waren Bontragers, niet recht op de velg te krijgen, wat ik ook probeerde. Tsja, soms wil het gewoon echt niet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie