Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 augustus 2017, 17:40 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: ma 12 maart 2007, 14:16
Berichten: 159
Mijn mountainbike: Gaint STP 4x custom, Cannondale f600 custom
Hoi,

Ik heb een andere wielset gekocht voor mijn 2016 trek fuel ex 5.
Standaard zat er nog een qr achtwr, maar trek biedt de optie om die om te bouwen naar een steekas. Lang gezocht en uiteindelijk gekocht in Een duitse webshop. Er zit alleen geen handleiding bij. Voordat ik mijn frame vernaggel, weet iemand hoe dit werkt? Google heeft me nog niet echt wijzer gemaakt.

Mvg,

Sander


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 augustus 2017, 20:00 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 29 september 2009, 20:02
Berichten: 5463
Mijn mountainbike: is onderweg
Wat wil je nu ombouwen, je frame of je wielen?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 augustus 2017, 20:09 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Berichten: 13010
Mijn mountainbike: Sla Aap
Zo te lezen het frame. Meestal wijst dat zichzelf wel, heb je een foto van de huidige situatie en de ombouw kit?

_________________
Black is the new Black.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 augustus 2017, 20:35 
All rounder
All rounder
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 3 november 2014, 21:11
Berichten: 129
Mijn mountainbike: YT Capra/Nukeproof Mega TR275/Dartmoor Hornet 27.5+
Oude moeren losmaken, dropouts eruit halen, nieuwe dropouts erin, nieuwe moeren erop... Klaar! Zo heb ik het tenminste ooit gedaan bij mijn fuel ex :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 augustus 2017, 21:17 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: ma 12 maart 2007, 14:16
Berichten: 159
Mijn mountainbike: Gaint STP 4x custom, Cannondale f600 custom
Als je de lagers gewoon kan laten zitten, dan kom ik er wel uit.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 augustus 2017, 21:21 
All rounder
All rounder
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 3 november 2014, 21:11
Berichten: 129
Mijn mountainbike: YT Capra/Nukeproof Mega TR275/Dartmoor Hornet 27.5+
ja, 't zijn gewoon dezelfde lagers, dus als je huidige lagers nog goed zijn, hoef je ze niet te vervangen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 augustus 2017, 22:41 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: ma 12 maart 2007, 14:16
Berichten: 159
Mijn mountainbike: Gaint STP 4x custom, Cannondale f600 custom
Check, gelukt, alleen tekorte steekas besteld, Beetje jammer ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 20 augustus 2017, 09:50 
All rounder
All rounder
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 3 november 2014, 21:11
Berichten: 129
Mijn mountainbike: YT Capra/Nukeproof Mega TR275/Dartmoor Hornet 27.5+
Da's balen. Voor 142x12 heb je de 192mm versie nodig.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 8 februari 2018, 22:20 
Mountainbiker
Mountainbiker
Geregistreerd op: do 8 februari 2018, 22:07
Berichten: 3
Mijn mountainbike: Trek Remedy 7 2014 27,5
Ik heb ook een vraag m.t.b. het ombouwen van mij achterwiel naar 142 x 12. Ik ben ondertussen namelijk al 2 dagen bezig met deze klus van 10 minuten.

Ik heb een Trek Remedy 7 2014 en wil ook mijn 135 x 5 QR as ombouwen naar de 142 x 12 as. Ik heb de convert kit, de juiste steekas en de ombouw doppen voor mijn Hope pro 4 hub. Het probleem alleen is dat de dropout aan de aandrijfkant met geen mogelijkheid uit het frame komt. De dropout aan de linkerkant kon ik met een licht tikje met een hamer uit het frame tikken.

Ik neem aan dat de dropout aan de aandrijfkant er ook zo uit moet komen alleen lukt dat niet. Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn en hoe het opgelost kan worden? Ik heb al met een rubberhamer er op geslagen maar ik heb ook geen zin om een nieuwe fiets om mijn 142 x 12 as te moeten kopen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 9 februari 2018, 09:39 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: ma 31 oktober 2016, 21:45
Berichten: 261
Kun je hem niet met een grote dopsleutel en een boutje uit het frame trekken? Waarbij de dop dus over de moer heen valt.

Beetje gissen zo zonder foto's hoe het er precies uit ziet.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 9 februari 2018, 10:24 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 9 november 2005, 23:23
Berichten: 1074
Afbeelding

zoiets? dan zou je inderdaad verwachten dat je hem er zo uit tikt. wd40 erop, beetje aan het derailleur pootje wrikken (voor zover daar ruimte voor is), seatstay afsteunen, zodat je echt op de bout slaat en niet het frame krom.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 9 februari 2018, 17:46 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 8 augustus 2013, 22:22
Berichten: 910
Mijn mountainbike: 2017 Specialized Camber Expert 29
Wat ik me kan herinneren van mijn Trek Superfly was dat de driveside inderdaad wel eens aardig vast zat. Maar als je dan de 2 achterbrug-poten een beetje los van elkaar bewoog, dan kwam de ABP mooi los. Spanning op die brug-poten klemde die ABP dan.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 9 februari 2018, 20:21 
Mountainbiker
Mountainbiker
Geregistreerd op: do 8 februari 2018, 22:07
Berichten: 3
Mijn mountainbike: Trek Remedy 7 2014 27,5
Dank voor jullie reacties. Hier onder zie je de desbetreffende dropout. Ik ben al in de weer met WD40 en dat heeft er voor gezorgd dat het inderdaad iets losser zit. De 2 achterbrug-poten kunnen wel iets van elkaar bewegen dus ik denk dat de druk er op zich wel af is.

Het is nog wel de originele framelager toen ik mijn fiets nieuw kocht. Misschien lager beetje verroest waardoor de dropout vast zit?

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 9 februari 2018, 23:23 
Mountainbiker
Mountainbiker
Geregistreerd op: do 8 februari 2018, 22:07
Berichten: 3
Mijn mountainbike: Trek Remedy 7 2014 27,5
Nou het wonder is geschied. De WD40 heeft zijn werk gedaan. Het bleek toch lichte roestvorming aan de binnenkant van het lager te zijn waardoor de dropout niet los kwam. Het vervangen van de lagers zal een volgend project worden maar eerst maar eens fietsen met mijn 142 x 12. Dank voor het meedenken.

Nog wel één kleine vraag, ik heb nog wel twee ringen overgehouden uit de ABP convert kit. Is dat reden voor paniek? De steekas valt netjes gelijk met de ABP moeren en er zit geen speling op het wiel dus ik ben er van uit gegaan dat het wel goed zit.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: