Hallo allemaal!
Wie kan mij, compleet a-technische mtb-er, weer op stoom helpen? Ik fiets nu ruim een half jaar op mijn Cube Aim SL 2016 naar volle tevredenheid. Alleen de laatste tijd hoor ik een metaalachtig geluid bij de voorderailleur als ik in de kleinere versnellingen zit (zeg maar van 1 t/m 3, van 4 t/m 9 gaat prima). Bij nadere inspectie blijkt dat in die lage versnellingen mijn ketting schuurt tegen de voorderailleur of visa versa. Zie de foto's voor iets meer duidelijkheid. Hoe kun je dit het beste verhelpen?
ketting versus voorderailleur
- Bundy
- Pro Biker
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
- Mijn mountainbike: wil meer naar buiten
Je derailleur iets bijstellen nadat je geschakeld hebt?
Je kunt niet iedere achterkrans rijden zonder je voorderrie iets bij te regelen.
Je kunt niet iedere achterkrans rijden zonder je voorderrie iets bij te regelen.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Binnenkabels rekken na verloop van tijd, het is wss gewoon een kwestie van bijstellen dmv dat draaidingetje op je shifter (waar de kabel binnen komt).
Let wel op dat je die niet ongelimiteerd kan uitdraaien, als dat het geval is moet je toch met de filmpjes aan de gang
Let wel op dat je die niet ongelimiteerd kan uitdraaien, als dat het geval is moet je toch met de filmpjes aan de gang
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 36
- Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 23:55
- Mijn mountainbike: Look 986 epost en cannondale gemini 900
Ik zie op de foto dat je ketting op t buiten blad licht als je dan achter ook op t grootste kransje rijd heb 1.een veel te schuine kettinglijn en zal je voor der. 90%zeker aanlopen als je t wil verhelpen en zo wil blijven rijden (wat ik afraadt want je ketting slijt er hard door) kun je bij je stuur je shifter een draaibaar busje waar je kabel door loopt wat indraaien daardoor gaat je v.der. naar binnen toe
Blup blup en bagger..... i love it
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Tip: tel bij verstellen de klikjes of omwentelingen zodat je altijd terug kunt naar de uitgangspositie. Verstel ook in kleine stapjes.
Wat pascallo zegt klopt wel, groot-groot is een combinatie die je beter vermijdt omdat de ketting dan erg schuin loopt.
Wat pascallo zegt klopt wel, groot-groot is een combinatie die je beter vermijdt omdat de ketting dan erg schuin loopt.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- DvdW
- All rounder
- Berichten: 64
- Lid geworden op: za 9 juli 2016, 09:05
- Mijn mountainbike: Cube Aim SL black/flashred
Dus met andere woorden: niet bijstellen, zo laten maar eerder terugschakelen voor (van 3 naar 2, of 2 naar 1) ipv. 3x1 of 3x2 te rijden?Pascallo86 schreef:Ik zie op de foto dat je ketting op t buiten blad licht als je dan achter ook op t grootste kransje rijd heb 1.een veel te schuine kettinglijn en zal je voor der. 90%zeker aanlopen als je t wil verhelpen en zo wil blijven rijden (wat ik afraadt want je ketting slijt er hard door) kun je bij je stuur je shifter een draaibaar busje waar je kabel door loopt wat indraaien daardoor gaat je v.der. naar binnen toe
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Precies dat ja, de ketting zo recht mogelijk houden is het beste.DvdW schreef:Dus met andere woorden: niet bijstellen, zo laten maar eerder terugschakelen voor (van 3 naar 2, of 2 naar 1) ipv. 3x1 of 3x2 te rijden?
Als je tijdens het fietsen in "3x1" naar je kettingloop kijkt, dan snap je direct waarom dit niet ideaal is.
En als je ketting dan nog steeds aanloopt, dan kun je eventueel aan dat busje gaan draaien.
Overigens is er veel overlap tussen je versnellingen, zo zal je op je tweede voorblad een versnelling vinden die heel dicht in de buurt van "3x2" zit.
Beter schakelen is altijd goed, maar ze zouden ratelvrij moeten kunnen. In dit geval de kabelspanning iets verlagen door de bus bij de handgreep iets naar binnen te draaien. (rechtsom)DvdW schreef: Dus met andere woorden: niet bijstellen, zo laten maar eerder terugschakelen voor (van 3 naar 2, of 2 naar 1) ipv. 3x1 of 3x2 te rijden?
Na het verstellen controleren of het nog steeds goed schakelt, zo niet, dan moet de richting van de kooi worden gesteld en dat is rotwerk...