Handleiding van mijn 1e ervaring met tubeless conversie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Alles is gelukt bij mij overigens, ging erg makkelijk. Mijn stan's notube ztr rapid 25 (stock fsi alloy 1 lefty velgen) hadden al yellow tape, hoefde dus maar 1 kant van de buba los te halen om de biba te verwijderen en ventiel te monteren, vervolgens zonder sealant, met zeepsop ploppen (pompen ging prima zonder booster, compressor of wat dan ook, gewoon met een joe blow trackpomp, zelfs met rustig pompen).

Daarna core van de schwalbe ventielen eruit (met het bijgeleverde kleine blokje :-q , die grijpt in op de afgeplatte kanten van de core). En dan via het ventiel vullen met een notubes injector (90-100 ml in 2 keer). banden zitten goed in de velg en lekken tot nu toe niet (nog niet meetbaar althans).
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Is het leuk als het lukt met alleen een pomp zonder als een bezetene te pompen maar zo makkelijk gaat het niet altijd... Er zijn banden waar 1 hiel monteren, kern eruit, flinke compressor direct op ventiel (zonder kern), gaspatronen, etc... allemaal gewoon niet werkt. Combinatie van smal gevulkaniseerd vs. velgbreedte en erg stugge sidewalls lijken significante parameters in deze...

Dan werkt alleen nog weggooien of ventielkern terugdraaien en een overmaat aan lucht direct via de hiel in plaats van het ventiel in de band dumpen (ofwel gewoon analoog aan de industriele montage van autobanden).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JanPolet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 31 december 2016, 16:49
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro 2015

Paar maanden geleden mijn banden, NN en RaRa, tubeless gemaakt. Moest wel een compressor gebruiken.
Prima gereden in Ned. en Frankrijk. Terug van vakantie en verleden week stond mijn NN leeg??? Opgepomt met handpomp, maar volgende dag zacht en dag daarop leeg. Restant latex er in met spuit en slang over ventiel. Tubeless ventiel van Schwalbe. Opgepomd en twee dagen weer plat. Ondertussen nieuwe Stans latex en een Schwalbe tire booster besteld. Vandaag alles schoongemaakt en band er weer op. Tirebooster gebruikt en... geen lucht er in. Grrrr. Nog een keer geprobeerd en weer niet. Band met zeepsop ingesmeerd en met de tirebooster opnieuw zonder ventielkern en plop. Gelukkig. Latex er in en wil hem oppompen met vloerpomp, niets. Ik merkte bij het indraaien van de ventielkern dat er speling op zat en ik hem niet goed dichtgedraaid kreeg. Andere ventielkern er in en weer opgepomp met de tirebooster. Plop. Wiel gedraaid en geschud en nu vier uur later nog vol op druk. Conclusie is dat de ventielkern dus op een of andere manier beschadigd is en daardoor een platte band had.

Oh ja de vulspuit gemaakt van een spuit van 60 cc van de apotheek en een stukje slang wat ik nog had die over het ventiel heen gaat.
the-ocram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 30 augustus 2017, 11:12
Mijn mountainbike: Cube Ltd pro 29"

Ik ga hier eerdaags mee aan de slag goede handleiding!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Wil je de spuiten meermaals gebruiken? Berg dan de plunjer los van de spuit op.
Het rubber van de plunje wordt wat aangetast en glijdt niet lekker meer als je deze niet los opbergt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nooit wat van gemerkt. Zal wel van het type rubber afhangen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Wegwerpspuitje van de apotheek icm Joe's
the-ocram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 30 augustus 2017, 11:12
Mijn mountainbike: Cube Ltd pro 29"

Ok top, heb schwalbe velglint en tubeless ventielen gekocht. Franse, had gelukkig een adapter.

Heb 2 tubeless ready rocket Ron evo bandjes op de kop getikt.

No tubes race vloeistof, 1 liter.

Begon goed,

Afbeelding

En achterwiel ging volgens het boekje en de filmpjes die ik gekeken gad.
Prima, op 1 kant gelegd en verder met het voorwiel.
Deze wilde echter absoluut niet op druk komen, popte niet in de velg dus werd een kliederboel.

Afbeelding

Schoongemaakt, binnenband er in gedaan om hem te laten zetten. Er weer uit en opnieuw geprobeerd nu zonder vloeistof. Maar band zit niet lekker.
Heb nu de binnenband er weer in en laat hem een nachtje op druk staan en morgen weer proberen.

Compressor gebruikt btw
s_son
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 16 juli 2012, 09:27

zijn je velgen wel tubeless ready?
Vitus Sentier LTHT & Whyte S150S
the-ocram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 30 augustus 2017, 11:12
Mijn mountainbike: Cube Ltd pro 29"

Ik had daar een ander topic voor gestart en daar werd bevestigd dat het kon op deze velge. En inderdaad achter is nog steeds hard.
Had ook een andere opmerking hierboven gelezen van iemand waar het ook niet gelijk ging die heeft een tijdje met binnenband gereden en het nog eens geprobeerd.

En anders toch maar nieuwe velgen.
the-ocram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 30 augustus 2017, 11:12
Mijn mountainbike: Cube Ltd pro 29"

Pff Franse ventielen!

Net het binnenste eruit gedraaid, lichtspuit erop en bandje plop plop hard.

Dus of ik ben te onervaren metde Franse ventielen of deze is nietgoed.
Heb hem nu gevuld met vloeistof en op druk staan.

Word vervolgd
Cube82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 3 september 2017, 16:31

Tip met ventiel. Druk als je ventiel geplaatst het aan de binnenkant van de velg het rubber zo strak mogelijk naar beneden en draai de het ventiel zo vast mogelijk. Inderdaad met tang nooit doen. Krijg je in bos niet meer los en je beschadigd je velg.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nu weet je dus waarom je eerst de band laat ploppen vóór je de latex erin doet. Live & learn;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Wat ook nog wel eens wil schelen is de band aan een haak hangen, zodat er aan de onderkant geen rare vorm ontstaat waar sowieso veel lucht ontsnapt. En bij opblazen met de compressor ventiel boven = latex beneden = niet zo'n bende :).
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

dat de core uit je ventiel moet is toch niet zo gek? je kan wel een compressor gebruiken, maar al die lucht moet toch ergens doorheen, een Frans ventiel remt de luchtstroom dan behoorlijk af. Als het lukt prima, als het niet lukt gewoon de core eruit.

en voor makkelijker ploppen kan het ook helpen om zeepsop te smeren
Plaats reactie