Bidonhouder afgebroken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Bij een crash een tijdje terug is de bevestiging van een van de bidonhouders uit het stalen frame van mijn Soma Green Juice gebroken. Volgens Soma zijn de "moeren" brazed on/ hard gesoldeerd.

Is er iemand binnen redelijke afstand van Eindhoven die de moeren weer terug in het frame kan solderen? In neem aan dat het de lak wel beschadigd, kan ik dat het beste herstellen met 2K lak?

Foto's voor de duidelijkheid

Afbeelding

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stuur Suravida op het forum hier even een mailtje. Die zou het waarschijnlijk wel moeten kunnen.

En anders weet hij wel een framebouwer bij jou in de buurt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Er is nog een andere mogelijkheid, je kunt z.g. blindklinkmoeren plaatsen. Ieder plaatwerk bedrijf kan zo iets, is in een paar minuten gebeurt. Enige voorwaarde is dat het gat klopt, te klein kun je het (misschien) opboren. Voordeel is ook je lak blijft intakt.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Blindklinkmoeren klinkt ook goed, dat scheelt inderdaad weer een stukje spuiten
PsycholoGuy
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 17 juni 2013, 18:03
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 8.0 SL 2020

Yep gewoon blindklinkmoeren gebruiken.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Luc151 schreef:Er is nog een andere mogelijkheid, je kunt z.g. blindklinkmoeren plaatsen. Ieder plaatwerk bedrijf kan zo iets, is in een paar minuten gebeurt. Enige voorwaarde is dat het gat klopt, te klein kun je het (misschien) opboren. Voordeel is ook je lak blijft intakt.
Kan ook gewoon gemonteerd worden met een boutje met een moertje er tussen

Moertje op boutje draaien, boutje in blindklinkmoer draaien, boutje tegenhouden en moertje aandraaien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

blindklinkmoer, nooit van gehoord, klinkt als een mooie oplossing, weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Geen garantie meer? Edit: crash!

Een blindklinkmoer werkt goed in iets dikkere buizen. In staal zou ik het laten solderen. Eventueel met een versterking.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Qua solderen kunnen ze je bij St. Joris wellicht helpen: http://www.stjoriscycles.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

baron062 schreef:Geen garantie meer? Edit: crash!

Een blindklinkmoer werkt goed in iets dikkere buizen. In staal zou ik het laten solderen. Eventueel met een versterking.
N.a.v. jouw post even gezocht op wat specificaties, een gangbare blindklinkmoer met M5 schroefdraad heeft een klembereik vanaf 0,3/0,5mm tot 3,3mm. Volgens deze link heeft de downtube een dikte van 0,5mm en er komt een felsrand in de buis die het draagvlak vergroot.

Als ik dat dan doe icm een wat minder vasthoudende bidonhouder heb ik er wel vertrouwen in.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

als je aan alle voorwaarden voldoet, juiste gat diameter en met voldoende kracht aantrekken kan er niet zo veel mis gaan. het gebeurt nog wel eens dat ze met te weinig kracht worden aangetrokken en dan heb je een probleem, de bkm gaat dan meedraaien in het gat en de bout krijg je er dan haast niet meer uit. laat het daarom doen door iemand met enige kennis.
als je ergens in het noorden vh land woont mag je wel even bij mij op het werk langs komen, ik heb zo`n tang liggen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Luc151 schreef:als je aan alle voorwaarden voldoet, juiste gat diameter en met voldoende kracht aantrekken kan er niet zo veel mis gaan. het gebeurt nog wel eens dat ze met te weinig kracht worden aangetrokken en dan heb je een probleem, de bkm gaat dan meedraaien in het gat en de bout krijg je er dan haast niet meer uit. laat het daarom doen door iemand met enige kennis.
als je ergens in het noorden vh land woont mag je wel even bij mij op het werk langs komen, ik heb zo`n tang liggen.
:-q Thanks, maar Eindhoven ligt iets ten zuidelijk van het noorden.

Ik ga op zoek naar een autoschadebedrijf met ervaring.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Volgens mij kunnen de meeste FMs dit ook. Vroeger gebeurde het nog al eens vaker.
Plaats reactie