Remmen tijdens lange afdalingen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gelukkig, de stem der redelijkheid doet zich horen :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
v_schultinge

De langste afdaling die ik ken tijdens een bike-marathon is de Velil-Trail in de Ischgl Iron Bike. Zelfs daar heb ik het gered met 180/160. Groter kan dus wel en is voor extra zekerheid niet verkeerd, maar nodig... mwhoahh, ligt aan jezelf denk ik.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Volgens mij mag je op sommige vorken niet eens meer dan 180mm monteren?
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:203mm en 180mm, voor een XC georienteerde Marathon in de Alpen, voor een lichte rijder van 75kg...
Het mag allemaal natuurlijk, maar het is nogal overkill.
Geen XC gerichte bike die met dat soort remschijfdiameters wordt afgemonteerd, om die reden.
180-180mm, meer dan zat!
Het wordt geen downhillen of Endurotocht...
Extra remkracht is nooit overkill, alleen maar meer controle. Die 50 gram extra gaat het verschil niet maken en als je achter toch een nieuwe schijf koopt is het enige verschil met voor een 203 mm een extra adapter. Wat prijs betreft zal dat ook wel te overleven zijn.

Waarom zou je het dus niet doen?
edkars schreef:Volgens mij mag je op sommige vorken niet eens meer dan 180mm monteren?
Huidige SID en FOX 32 kunnen gewoon de grote schijven hebben. Maar om op zeker te spelen zou je het kunnen (moeten) nakijken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

v_schultinge schreef:De langste afdaling die ik ken tijdens een bike-marathon is de Velil-Trail in de Ischgl Iron Bike. Zelfs daar heb ik het gered met 180/160. Groter kan dus wel en is voor extra zekerheid niet verkeerd, maar nodig... mwhoahh, ligt aan jezelf denk ik.
Wordt het toch een keer tijd dat je daar meedoet aan de langste afstand :lol:

Remkracht zal in de Alpen en meer in het algemeen niet gauw het probleem zijn bij een lange afdaling. Heb de Ironbike 1 keer gereden met firmtech velgremmen en heb nooit het idee gehad dat ik remkracht te kort kwam.Warmte is meer een probleem. Behalve grotere schijven kun je ook kijken naar zachtere remblokken. Bij Shimano dus geen metal maar organische remblokken.

Ben zelf rond de 90 kg en heb voor met 180 mm schijven nog nooit problemen met de remmen gehad wel. Ben zelf iemand de veel te veel remt en misbruik mijn remmen dus goed. Gebruik voor langdurig/slepend remmen in lange afdalingen vooral de achterrem en die begeeft het daarbij wel eens. Voorrem heb ik dan nog over voor als het echt "spannend" wordt.

Als je niet aan wedstrijden meedoet kun je natuurlijk altijd even stoppen als je het idee hebt dat je remmen te warm worden.
v_schultinge

faxe schreef:
v_schultinge schreef:De langste afdaling die ik ken tijdens een bike-marathon is de Velil-Trail in de Ischgl Iron Bike. Zelfs daar heb ik het gered met 180/160. Groter kan dus wel en is voor extra zekerheid niet verkeerd, maar nodig... mwhoahh, ligt aan jezelf denk ik.
Wordt het toch een keer tijd dat je daar meedoet aan de langste afstand :lol:

Remkracht zal in de Alpen en meer in het algemeen niet gauw het probleem zijn bij een lange afdaling. Heb de Ironbike 1 keer gereden met firmtech velgremmen en heb nooit het idee gehad dat ik remkracht te kort kwam.Warmte is meer een probleem. Behalve grotere schijven kun je ook kijken naar zachtere remblokken. Bij Shimano dus geen metal maar organische remblokken.

Ben zelf rond de 90 kg en heb voor met 180 mm schijven nog nooit problemen met de remmen gehad wel. Ben zelf iemand de veel te veel remt en misbruik mijn remmen dus goed. Gebruik voor langdurig/slepend remmen in lange afdalingen vooral de achterrem en die begeeft het daarbij wel eens. Voorrem heb ik dan nog over voor als het echt "spannend" wordt.

Als je niet aan wedstrijden meedoet kun je natuurlijk altijd even stoppen als je het idee hebt dat je remmen te warm worden.
Je weet hoe ik daal, ik rem niet zoveel :lol:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

vincentgiesbers schreef:Br-m506 met voor 180 remschijf en achter 160 remschijf. Moet ik de remmen nog aanpassen omdat ik straks een half uur aan een stuk aan het afdalen ben?
Zoals hierboven al gezegd, 160 vervangen door 180mm of eventueel de voorste 180mm achter plaatsen en voor een 203mm zetten.
Nog even iets over remtechniek in de afdaling.
Als uitgangspunt kun je wel aanhouden dat je op ondergrond met veel grip kort en krachtig bijremt waarbij je bij naderende moeilijke stukken zoals stenen of zware wortelpartijen probeert de noodzakelijke minimum of maximum snelheid in te schatten die je moet hebben om die 'hindernissen' goed te kunnen nemen.
In theorie zou je eigenlijk niet moeten remmen op (natte!) stenen en zware wortels maar in een heftige afdaling ontkom je daar gewoon niet aan.
Tijdens een 'makkelijk', snel deel op de trail mag je best even lekker met remmen los gaan, als je maar zorgt dat je met kort en krachtig bijremmen de juiste snelheid hebt om hindernissen aan te kunnen vangen met minimaal gebruik van je remmen.
Lees continue de ondergrond heel ruim voor je neus, bepaal je rijlijn en pas daar je remgedrag op aan waarbij je blijft streven naar remmen los / stevig remmen. Aan-uit zeg maar.
Dus zo min mogelijk slepen, bij aanhoudend steile situaties ontkom je er niet altijd aan omdat je dan binnen 2sec weer de 60km/h op je teller hebt staan maar je moet in elk geval zo min mogelijk slepen.
De ondergrond dwingt eigenlijk af (of geeft je vanzelf gelegenheid) wat je moet doen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb in de Alpen met 160 150 gereden (Magura Louise).
Die waren beneden wel donker paars verkleurd, maar brachten me wel veilig beneden.
Nu toch blij met 203 180.
Geen paarse schijven meer, gecontroleerd remmen met 1 vinger, altijd reserve.
Noodzakelijk is t allemaal niet, vroeger reed men met velgremmen naar beneden...

Als je er nu over nadenkt is dit het moment om met een kleine investering (1 schijf 2 adapters) een grote verbetering te maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Er is ook een nadeel aan grote remschijven. Daar zit sneller een slingertje in, dus die lopen vaker aan.
Experience comes with the amount of equipment ruined.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heb geen ervaring met 203mm maar met 2x180mm nooit last gehad van slinger/slag en altijd voldoende remkracht / koeling.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DunesUnLimited schreef:Er is ook een nadeel aan grote remschijven. Daar zit sneller een slingertje in, dus die lopen vaker aan.
Nee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk ook dat dat nadeel erg klein is, ik had iig nooit problemen toen ik nog met 203 vooraan reed.
Het is een simpele afweging:
+ : meer remkracht, meer koeling, beter doseerbaar met 1 vinger, kortom meer veiligheid.
- : een ons meer fiets.

Ik hoef bij dergelijke plus/min analyses doorgaans niet zo lang na te denken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

203 voor een XC/marathon 75kg rijder...?!
'180-180' meer dan zat, een heel normale set up, met al extra reserves. De meeste lichte marathon/XC rijders zul je gewoon met 180/160 aan de startlijn zien staan.

Stel, je bent 85kg plus (om maar ergens die grens te trekken): 'dan dus eventueel 203/180'.
Maar goed, 203/180 is niet verboden. Wel wat overkill, 'niet nodig'.

Angst is een slechte raadgever, onzekerheid op een fiets is niet handig, vertrouwen win je door gewoon te doen, dwz: het remmen in de Alpen te ervaren, te leren. Heb je zo onder de knie, zeker met 180-180 al reserves zat.

Niet denigrerend bedoeld. Gewoon een praktsiche en rationele insteek.
Zelf met 70kg en 180-180 veel ervaring opgedaan tijdens wat transalps. Ik wilde dan juist zo hard mogelijk dalen. Nooit iets tekort gekomen met 180-180, icm relatief wat zwakkere Formula R1 race remmetjes. En nu met 180-160, SRAM Guide RSC, gaat het nog beter zelfs. Kwaliteit remmen speelt natuurlijk ook mede een rol.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Eens, ik rijd met 180/160 80kg.
Nooit in de problemen gekomen, alpen, ardennen etc.

Enige waar je wel bij stil moet staan, alleen gaat het allemaal wel, maar met cyclo,s heb je met andere te maken waardoor je soms gedwongen wordt continu te remmen en niet je eigen tempo kan aanhouden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij zegt ook niemand hier dat het niet kan met 180/160, alleen dat grotere schijven meer koeling, remvermogen, reserves, betere dosering, kortom veiligheid bieden.
De keerzijde is alleen een paar gram meergewicht.

Dus dan maar niet doen?
En waarom niet?
"ja, het kan wel, maar het is niet nodig"....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie