Remmen tijdens lange afdalingen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
vincentgiesbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22 februari 2017, 15:12

Ik ga aan de Grand Raid Cristalp mee doen en het is wel een wedstrijd maar ga natuurlijk voor het uitrijden. Extra remblokken was ik ziezo van plan en regelmatig even checken hoe heet de remmen zijn is een goeie tip. Ik rij op een Exceed en de bevestiging van de achter remklauw zit in het frame verwerkt dus weet niet of daar 180 op past.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met een adapter gaat dat passen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Toch wel typisch.
Mensen fietsen het hele jaar in Nederland en omstreken rond op fiets die behoorlijke overdone is. Gaan ze in de bergen fietsen, waar de bestaande uitrusting voor bedoeld is en dan moet er plots vanalles nog zwaarder uitgevoerd word terwijl het niet nodig is.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De TS rijdt op de Canyon Exceed. Die fiets werd eerder al Europees en zeer recent wereldkampioen Marathon. En vast niet met 203 mm schijven :winkie: . Met name het WK in de Dolomieten, omgeving Sella Ronde, is prima vergelijkbaar met de Cristalp.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En ook vast niet met de ts aan het stuur ;-)
(met alle respect natuurlijk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En Lakata remde natuurlijk bergaf ook niet, da's ook waar...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

byorka schreef:Toch wel typisch.
Mensen fietsen het hele jaar in Nederland en omstreken rond op fiets die behoorlijke overdone is. Gaan ze in de bergen fietsen, waar de bestaande uitrusting voor bedoeld is en dan moet er plots vanalles nog zwaarder uitgevoerd word terwijl het niet nodig is.
Je rijd nog in een Eend? Woont in een caravan? Rijd in NL alles op een cx-er met canti's?
Of kies je in die gevallen wel voor iets wat meer biedt dan wat strikt noodzakelijk is?

Misschien is het gewoon leuk om op een goede mtb te rijden, ook al zit er een schijfje op dat best wat kleiner zou kunnen. Persoonlijk heb ik geen zin om van schijf te wisselen als ik eens een keer de heuvels in ga. Of van voorblad, of van banden... ik ben geen F1 piloot, ben gewoon een fietshobbyist die geniet van het fietsen in een mooie omgeving op een mooie fiets.
Bovendien, ik geef het eerlijk toe, ik heb gewoon een goede fiets nodig om mijn gebrek aan techniek te compenseren.

Maar Aurelius, jij rijdt toch ook met 2 x 180mm?
Waarom is dat nog wel oké, maar een maatje groter vooraan niet?
Nogmaals, iedereen moet echt doen wat-ie wil hoor, voor mijn part 2 x 140mm en semi-slicks (dat wordt pas echt leuk! ;-)).
Maar ik begrijp gewoon de weerstand tegen een grote schijf niet, en echt goede argumenten ertegen heb ik ook nog niet voorbij zien komen. "Het is niet nodig" weegt toch niet op tegen extra veiligheid?
Ik ben nog nooit op mijn hoofd gevallen, dus mijn helm is -tot nu toe- ook niet nodig. Ik heb mijn 160 schijfje nog nooit aan de kook gehad, dus groter is ook niet nodig.

(Met excuus aan de ts, topic schiet een beetje door. Zit waarschijnlijk een slechte rem op ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Even die Rock Razor (achterband) wisselen voor een Hans Dampf kan anders best wel nuttig zijn als je de bergen in gaat, zeker als de boel daar ook nog eens nat is.
Die factor 3 rolweerstand van zo'n HD is in NL wel duidelijk een puntje waar dat in de bergen totaal anders ligt.
Een veel te grote schijf merk je hier niks van.

En wat al die overkill betreft; ach, de markt blijft toch steeds in beweging want het geld moet wel blijven rollen.
6jr geleden reed iedereen rond met 56cm stuurtjes, bar-ends en een 12cm stuurpen, SPD, smalle bandjes, 3x9spd, 14-16cm remschijfjes etc etc.
Nu zie je inderdaad wel een duidelijke trend in de richting van overkill, sturen van minimaal 74cm zonder bar-ends (ik zou me kapot schamen in het bos), korte stuurpen, flats, banden vanaf 2,6", flats, 1x10 of 11spd met bij voorkeur een 56 tands als grootste zaagblad op je cassette.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op vr 14 juli 2017, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Kermit, ik reed Formula R1 met 180-180 schijven op mijn oude fiets, alweer 4 jaar geleden.
Op mijn Canyon Lux rijd ik Guide RSC 180-160, en daarmee kom ik geheel niets te kort in de bergen of hier in de omgeving. Maar ik rem bergaf ook nooit zoveel, dat vertraagt maar onnodig :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Om het verschil te kennen moet je het geprobeerd hebben.
Ik kwam met 2x 160 ook beneden.
Maar achteraf heb ik ingezien dat je constant met heel veel reserve rijdt, omdat je remmen geen reserve hebben.
En al die tijd denk je dat je aan je grens zit, terwijl je feitelijk aan de grens van je remmen zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dus hoe groter je schijven, hoe sneller je bent!


(heb ik al gezegd dat ik achter serieus 203 mm aan het overwegen ben? :winkie: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Arch... :-? !!!!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik reed een aantal jaar terug ook even met een 203 schijf vooraan, vond het er eigenlijk toen vooral cool uitzien (was nog wat jonger toen :roll: ). Na een val in de Pyreneeën was die schijf voor de vuilbak. Een hele dag daar rondgereden op zoek naar een nieuwe en geen enkele bikeshop had een 203mm op voorraad, alleen 180 en 160 aangezien dat de meest gebruikte maten zijn.
Om een lang verhaal kort te maken, was een heel gedoe maar heb gelukkig toch nog kunnen fietsen.
Wat andere mensen doen moeten zij weten natuurlijk maar alleen al daarom komt het niet meer op mijn fiets, blijf liever bij materiaal waarvan ik weet dat ik in het buitenland makkelijk kan vervangen,
en ja, ik neem natuurlijk zelf ook wel reservemateriaal mee maar geen hele fietswinkel.


Ik heb al vele jaren ondertussen geen enkel probleem met 180/160, 180/180 zou ik nog wel overwegen. Ik gebruik wel degelijke remschijven met voldoende vlees aan, diameter zegt ook niet alles.
Laatst gewijzigd door Gary Visser op vr 14 juli 2017, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4288
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

exact voor rij ik bv met een race m4, dat scheelt ook behoorlijk. Is xc ook niet perse nodig maar het remtvwel prettig, kracht voor is praktisch gelijk bij remmen met de vingers, das best wel prettig.

En de blokken slijten amper doe er echt ruim 10k mee.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Even inhaken op deze discussie. Ik ga binnenkort de alpen tour rijden (http://www.alpen-tour.at" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik weeg ongeveer 65 kg en heb xt m8000 remmen met 180/160 mm icetech schijven en momenteel resin remblokken. Denk dat de remschijven wel voldoende gaan zijn, maar hoe zit het met remblokken? Zat sowieso te denken om metalen remblokken te nemen. Ik zie dat deze er zijn met en zonder koelvinnen (G04S vs J04C). Heeft het zin om remblokken met koelvinnen te nemen of is dat niet echt nodig?
Plaats reactie