Remmen tijdens lange afdalingen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Begin juli de PassPortes Soleil gefietst, ruime 80km fietsen in de Alpen. Vooral afdalen. Ik weeg 100kg en was erg blij met mn 2x203mm ICE tech schijven icm XT M8000 remmen. Had wel resin blokjes (J02A) maar ga de volgende keer voor metal (J04C). Vooral erg lange en steile afdalingen merkte ik dat mn remmen uit ellende begonnen te piepen en schreeuwen. Ben benieuwd of metal blokjes daar verandering in brengen.

Was overigens erg vet, aanrader :)
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

way2go schreef:
Oli4k schreef:Afdeling klop en klepel wil ook wat zeggen. De schijf draait nog steeds met hetzelfde aantal rpm ongeacht de grootte, alleen komt het remvlak met een hogere snelheid langs het remblok als je grotere schijven hebt. Als ik het goed begrepen heb is die hogere baansnelheid tov het remblok wat meer remkracht oplevert. Met als bijkomend voordeel dat een grotere schijf beter kan koelen.
Klopt.
Mwa, vergeet niet dat als het om krachten gaat de diameter van het wiel (want op het contactvlak van de band de ondergrond wordt de remkracht overgedragen) en de diameter van de schijf van belang is. Als het om puur krachten gaat maakt die verhouding ook uit. Volgens deze theorie ben je met een groter wiel (bv 29 inch) ook beter af met een grotere schijf. Ik heb afgelopen dagen afdalingen gemaakt met 160 voor en 140 mm achter op de gravel racer. Ik snap niet waar de meesten zich hier zo druk om maken. En wat te denken van de mannen in de Tour de France. Die rijden echt niet met 200 mm schijven :-).
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Wat is het dalingspercentage van de route in de Tour de France? Waarschijnlijk geen 30%...
2) Op de straat heb je doorgaans na een bocht de remmen een tijd lang niet nodig tot de volgende bocht (en kunnen ze koelen) terwijl het met een MTB uitzonderlijk is dat je langer dan 10s van de rem af kunt blijven.

Er zal toch een reden zijn dat je niemand met 160/140 op serieuze MTB trails ziet; ook niet met gravelracers overigens.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Oh mee eens, grote schijven hebben hun plaats echt wel. Ik denk dat, als je de fiets gebruikt waarvoor hij gemaakt is, je er vanuit mag gaan dat de remmen hun taak waar maken. De gemiddelde mtb (mountainbike bike weten we nog...) is zeker niet voor nederlands gebruik ontworpen. Dus we rijden hier met remmen die eigenlijk een gigantische ''overcapaciteit" hebben. Nu gaan we de fiets inzetten waar hij voor bedoeld is (let op, daar wel van uitgaande) moet er opeens van alles verbouwd worden?! Met sommige dingen ben ik het heus wel eens (sintert vs organic) maar mijns inziens wordt t hier wel een beetje overtrokken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Teixido schreef:Oh mee eens, grote schijven hebben hun plaats echt wel. Ik denk dat, als je de fiets gebruikt waarvoor hij gemaakt is, je er vanuit mag gaan dat de remmen hun taak waar maken. De gemiddelde mtb (mountainbike bike weten we nog...) is zeker niet voor nederlands gebruik ontworpen. Dus we rijden hier met remmen die eigenlijk een gigantische ''overcapaciteit" hebben. Nu gaan we de fiets inzetten waar hij voor bedoeld is (let op, daar wel van uitgaande) moet er opeens van alles verbouwd worden?! Met sommige dingen ben ik het heus wel eens (sintert vs organic) maar mijns inziens wordt t hier wel een beetje overtrokken.
Hoe meer remkracht je hebt, hoe meer je er naar gaat rijden. Of kan gaan rijden. En ja, zelfs in NL kun je dat verschil er makkelijk uit halen.


Daarnaast, waarom zou je niet kiezen voor maximale remkracht? Vanwege een paar gram extra? Sterk overtrokken argument... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Ik heb het nergens over gewicht gehad...

Over het algemeen kun je met je huidige kleine schijven je achterwiel blokkeren en jezelf met de voorrem 'over de kop remmen'. Daar zal een ieder het wel mee eens zijn. Je bent dus niet meer 'remkracht' nodig.

Als je wat makkelijker met 1 vinger wilt remmen en je wilt schijven/remmen die wat minder warm worden, prima dan kun je grotere schijven monteren.

Ik denk echter nog steeds dat het in 9 van de 10 gevallen technisch niet nodig is om aanpassingen te doen. Als de remtechniek in orde is en de remmen worden ingezet waarvoor ze ontworpen zijn.

In dit onderwerp worden remkracht en remenergie door elkaar gebruikt wat voor verwarring zorgt. Daarnaast is er een verschil tussen voorkeur en noodzaak.

Verder mag iedereen doen waar hij zich goed bij voelt en ik wens een ieder succes met zijn keuze :-). Ik gebruik mijn fietsen/remmen waar ze voor bedoeld zijn en zie geen enkele noodzaak aanpassingen te verrichten. De remmen zijn prima opgewassen tegen het gebruik juist ook in de Alpen (en laten we er aub geen rijstijl discussie van maken).
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Nou, ik heb een 200 schijf en 4 zuiger klauwen, omdat mijn vingers het anders niet trekken.
Wat ik met een mtb doe gaat uiteraard ook met een 180 schijf, maar dan moet je toch echt serieus (met 2 vingers ) knijpen.

Dat is uiteraard niet in nl.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Teixido schreef:Ik denk dat, als je de fiets gebruikt waarvoor hij gemaakt is, je er vanuit mag gaan dat de remmen hun taak waar maken
Het gaat echt meer om de rijder dan de fiets, je kunt als rijder zoveel meer van je fiets/remmen vragen dan een ander. Dat gaat dan inderdaad om snelheid, gewicht, techniek, rijstijl, maar ook andere externe factoren zoals terrein, weersomstandigheden etc.

Ook kun je dezelfde fiets met betere remmen gewoon meer pushen en dat is nou precies wat sommige mensen erg leuk vinden ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Teixido schreef: Ik gebruik mijn fietsen/remmen waar ze voor bedoeld zijn en zie geen enkele noodzaak aanpassingen te verrichten.
Noodzaak is een groot woord, maar geef me eens een goede reden om niet te kiezen voor zoveel mogelijk reserves bij een veiligheidsaspect als remmen?
Vooral ook omdat de kosten ook nog eens heel beperkt zijn. Een beetje mtb wordt al met 180mm voor afgeleverd, dus de kosten zijn één schijfje en twee adapters. Als je niet persé floating Hope's wilt is dat peanuts.

En rijtechniek, tsja. Ik heb niet de illusie alles perfect te beheersen, er zijn secties waar ik mijn (achter)rem gewoon even niet durf te lossen. Dan is het toch fijn te weten dat je materiaal wat meer reserves heeft.

Ik heb nog nooit problemen gehad in de zin van remmen die niet/duidelijk minder goed gingen werken. Wel donker verkleurde schijven en krijsende remmen (die normaliter stil zijn).

Dus noodzaak? Wellicht niet. Verstandig om je remreserves te maximaliseren? Ik denk van wel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan er heel lang over discussiëren, en iedereen meent dat hij gelijk heeft, want iedereen komt (heelhuids) beneden.
De waarheid leer je slechts kennen door eens een serieuze Alpen afdaling te maken met 160 schijfjes en daarna met 203.
Je komt er dan achter dat je met 160 je achterrem niet meer blokkeert en dat je met 160 jezelf niet meer OTB kunt remmen, zelfs niet als je 4 vingers gebruikt.
Je komt er dan ook achter dat dezelfde remmen met 203 schijven dan met 1 vinger te bedienen zijn en blijven.
Dat je kunt stoppen op een dubbeltje enz.
In NL op het fietspad is het uiteraard niet zo spannend ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Eens, ik verwacht dan ook veel extra plezier te hebben van de 203mm schijf die ik net heb gemonteerd, samen met een paar flinke banden. Ik verwacht veel lange afdalingen en steile, technische stukken. Ik heb zelfs overwogen om mijn remklauw op te waarderen naar een exemplaar met dubbele zuigers maar omdat de enkele zuiger tot nu toe goed presteerde ga ik eerst de proef op de som nemen. Desalniettemin, ik heb in de bergen liever teveel grip en remkracht dan te weinig, dus...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb bij Shimano de ervaring dat de absolute remkracht niet zo'n groot verschil maakt tussen de 2- en 4-zuiger remklauwen (maar als je doorknijpt remmen de 4-zuigers toch wel heel hard).
Vooral de doseerbaarheid is beter bij de 4-zuiger remklauwen. Het aan/uit, dat Shimano toch wel heeft, is er af.

Maar de grotere schijf brengt de grootste verbetering. Daar ga je zeker plezier van hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, ik heb laatst een proefrit gemaakt op een fiets met Saints (en grote schijven) en dat waren toch wel serieuze ankers vergeleken met alles waar ik daarvoor ooit mee gereden heb. Prima zolang je alles onder controle hebt, maar als je in een reflex die voorrem iets te abrupt inknijpt ga je op z'n minst een stoppie maken.
En het is de vraag of je bij zo'n ongepland stoppie aan de goede kant van het stuur blijft zitten ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

kermit schreef:En het is de vraag of je bij zo'n ongepland stoppie aan de goede kant van het stuur blijft zitten ;-)
:-q :lol: :lol:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar dat heb je met de gewone XT ook al, zeker icm 203 schijf.
Om jezelf daar tegen te beschermen moet je terug naar een slecht afgestelde cantilever rem...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie