Trek ABP convert: help, hoe bouw je het in

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
smstrijker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 14:16
Mijn mountainbike: Gaint STP 4x custom, Cannondale f600 custom

Hoi,

Ik heb een andere wielset gekocht voor mijn 2016 trek fuel ex 5.
Standaard zat er nog een qr achtwr, maar trek biedt de optie om die om te bouwen naar een steekas. Lang gezocht en uiteindelijk gekocht in Een duitse webshop. Er zit alleen geen handleiding bij. Voordat ik mijn frame vernaggel, weet iemand hoe dit werkt? Google heeft me nog niet echt wijzer gemaakt.

Mvg,

Sander
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wat wil je nu ombouwen, je frame of je wielen?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zo te lezen het frame. Meestal wijst dat zichzelf wel, heb je een foto van de huidige situatie en de ombouw kit?
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

Oude moeren losmaken, dropouts eruit halen, nieuwe dropouts erin, nieuwe moeren erop... Klaar! Zo heb ik het tenminste ooit gedaan bij mijn fuel ex :wink:
smstrijker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 14:16
Mijn mountainbike: Gaint STP 4x custom, Cannondale f600 custom

Als je de lagers gewoon kan laten zitten, dan kom ik er wel uit.
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

ja, 't zijn gewoon dezelfde lagers, dus als je huidige lagers nog goed zijn, hoef je ze niet te vervangen.
smstrijker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 14:16
Mijn mountainbike: Gaint STP 4x custom, Cannondale f600 custom

Check, gelukt, alleen tekorte steekas besteld, Beetje jammer ;-)
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

Da's balen. Voor 142x12 heb je de 192mm versie nodig.
VinnieVidiFietsie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 februari 2018, 22:07
Mijn mountainbike: Trek Remedy 7 2014 27,5

Ik heb ook een vraag m.t.b. het ombouwen van mij achterwiel naar 142 x 12. Ik ben ondertussen namelijk al 2 dagen bezig met deze klus van 10 minuten.

Ik heb een Trek Remedy 7 2014 en wil ook mijn 135 x 5 QR as ombouwen naar de 142 x 12 as. Ik heb de convert kit, de juiste steekas en de ombouw doppen voor mijn Hope pro 4 hub. Het probleem alleen is dat de dropout aan de aandrijfkant met geen mogelijkheid uit het frame komt. De dropout aan de linkerkant kon ik met een licht tikje met een hamer uit het frame tikken.

Ik neem aan dat de dropout aan de aandrijfkant er ook zo uit moet komen alleen lukt dat niet. Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn en hoe het opgelost kan worden? Ik heb al met een rubberhamer er op geslagen maar ik heb ook geen zin om een nieuwe fiets om mijn 142 x 12 as te moeten kopen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Kun je hem niet met een grote dopsleutel en een boutje uit het frame trekken? Waarbij de dop dus over de moer heen valt.

Beetje gissen zo zonder foto's hoe het er precies uit ziet.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Afbeelding

zoiets? dan zou je inderdaad verwachten dat je hem er zo uit tikt. wd40 erop, beetje aan het derailleur pootje wrikken (voor zover daar ruimte voor is), seatstay afsteunen, zodat je echt op de bout slaat en niet het frame krom.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Wat ik me kan herinneren van mijn Trek Superfly was dat de driveside inderdaad wel eens aardig vast zat. Maar als je dan de 2 achterbrug-poten een beetje los van elkaar bewoog, dan kwam de ABP mooi los. Spanning op die brug-poten klemde die ABP dan.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
VinnieVidiFietsie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 februari 2018, 22:07
Mijn mountainbike: Trek Remedy 7 2014 27,5

Dank voor jullie reacties. Hier onder zie je de desbetreffende dropout. Ik ben al in de weer met WD40 en dat heeft er voor gezorgd dat het inderdaad iets losser zit. De 2 achterbrug-poten kunnen wel iets van elkaar bewegen dus ik denk dat de druk er op zich wel af is.

Het is nog wel de originele framelager toen ik mijn fiets nieuw kocht. Misschien lager beetje verroest waardoor de dropout vast zit?

Afbeelding
Afbeelding
VinnieVidiFietsie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 8 februari 2018, 22:07
Mijn mountainbike: Trek Remedy 7 2014 27,5

Nou het wonder is geschied. De WD40 heeft zijn werk gedaan. Het bleek toch lichte roestvorming aan de binnenkant van het lager te zijn waardoor de dropout niet los kwam. Het vervangen van de lagers zal een volgend project worden maar eerst maar eens fietsen met mijn 142 x 12. Dank voor het meedenken.

Nog wel één kleine vraag, ik heb nog wel twee ringen overgehouden uit de ABP convert kit. Is dat reden voor paniek? De steekas valt netjes gelijk met de ABP moeren en er zit geen speling op het wiel dus ik ben er van uit gegaan dat het wel goed zit.

Afbeelding
Plaats reactie