Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 6 juni 2017, 15:46 
All rounder
All rounder
Ik heb een Fox F29 100RL voorvork. Hij is uit 2008 maar overjarig gekocht, en is circa 1 jaar gebruikt geweest, daarna een jaar of 6 werkloos op zolder gestaan omdat ik met een starre voorvork gereden heb.

Nu heb ik hem weer van zolder gehaald en gemonteerd. Al lijkt de vork goed en soepel zijn werk te doen, lijkt mij het verstandig om de vork een onderhoudsbeurt te geven. Zal in dit geval het vervangen van de foam ringen, keerringen en olie genoeg zijn? Of zou een uitgebreide onderhoudsbeurt beter zijn?

Is deze voorvork inmiddels flink verouderd als je hem vergelijk met de huidige voorvorken? Met name voor gebruik voor xc op de Veluwe en Utrechtse heuvelrug.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 6 juni 2017, 15:58 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Enkele dichtingen kunnen/zullen uitgedroogd zijn. Daardoor zit de olie misschien niet meer op plaatsen waar die zou moeten zitten. Je loopt het risico op verhoogde slijtage en dan kan de boel de prullenbak in... . Je kunt het risico natuurlijk nemen, wie weet gaat het probleemloos 2 jaar goed.

Voor jouw gebruik zal de vork nog prima voldoen, daar zou ik me geen zorgen over maken. Misschien dat een enkele 2017 100 mm vork (RS-1, Lefty) op de limiet meer controle geeft. Maar je zit toch al met een stijve achterkant die eerder de beperking zal leveren.

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 6 juni 2017, 16:59 
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Als alles nog soepel beweegt, en de selas/dustwipers zien er van buiten nog goed uit, dan zal het wel meevallen.
Intern zit alles netjes in de olie, in een afgesloten atmosfeer, en er komt geen uv-licht bij.
Maar de techniek is niet meer helemaal up to date, wat Lars al zegt.
Dus je verwachting gaat ook een rol spelen.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: za 10 juni 2017, 15:23 
All rounder
All rounder
Bedankt voor jullie reacties!

Dat was waar ik ook mee zit. Misschien is een volledige servicebeurt (nog) niet nodig, maar aan de andere kant als ik dat wel doe weet ik het zeker dat het goed is. Nu alleen kijken of ik het zelf ga doen of laten doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 juni 2017, 11:56 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2, Sram XX, hope stealth, notubes crest, acros.54
zet hem ff een nachtje op zijn kop. Dan lopen de dustseals waarschijnlijk weer mooi vol.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 9 februari 2018, 23:58 
All rounder
All rounder
Nou het is alweer een tijdje geleden dat ik dit topic had aangemaakt. Maar nu moet ik er toch echt maar aan geloven.

Na een paar keer met de voorvork gereden te hebben lekte er onder uit de linker poot wat olie, misschien door de o-ring die daar zit of door crushwasher?

Ga hem nu toch maar een complete onderhoudsbeurt geven.

Nu heb ik deze set op het oog:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=147164;menu=1000,2,121;mid%5B242%5D=1;mid%5B904%5D=1;pgc%5B18313%5D=18319

En deze seals:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=136754;menu=1000,2,121;mid%5B904%5D=1

Of toch beter voor de originele Fox seals gaan?

En nu heb ik nog een vraag over de olie die ik moet gebruiken. Fox heeft het over de groene variant voor open bath, en ook de o-ringen kit is alleen geschikt voor de groene variant. Alleen kwam er uit mijn voorvork de gouden. Is er iets veranderd aan de olie en moet ik nu gewoon de groene hebben?

Edit: Maar als ik nu op ridefox.com kijkt hebben ze het zelfs over rood. Hopelijk hebben jullie enig idee :-?

15 2008-2009 F29 100 & 80 (O/B RL, RLC & Remote dampers) 10wt. Red Damper-side oil bath 160
Spring-side-side oil bath 30
Float Fluid Air Chamber 5

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 10 februari 2018, 01:27 
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: rijdt lekker :)
SKF seals zijn een stuk beter dan de originele Fox seals, minder frictie.

Ik zou de tabel van fox aanhouden en voor de wt10 rode olie gaan. Het gaat om de viscositeit, de wt10 olie was eerder groen. In geen geval de wt20 gold! De informatie boven de tabel is nogal verwarrend, want onderaan de infopagina van de wt20 gold wordt juist gewaarschuwd om deze niet te gebruiken met oudere vorken.

Profiel  

Antwoord op onderwerp