SRAM X0 ontluchten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Stukje Nostalgie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: di 7 februari 2012, 13:51

Recent liep de schijfrem aan van m'n mtb, bij nader onderzoek blijkt dat de blokjes niet terugkomen bij het loslaten van de remhendel. Na het raadplegen van de forum zoekfunctie was mijn verwachting dat er lucht in de leiding zat en heb ik een SRAM ontluchtingskit gekocht. Als handleiding gebruik ik het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=IoaPUw5DliA" onclick="window.open(this.href);return false; maar loop ik vast op het punt bij 2:53 min, ik krijg namelijk met geen mogelijkheid de olie vanaf de remcilinder in het systeem. Iemand enig idee wat er mis gaat?

Titel update: Ontluchten is gelukt enkel lekt de remhendel. Zie blz 2.
Laatst gewijzigd door Stukje Nostalgie op vr 12 januari 2018, 20:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Dat heb ik dus ook met mijn Avid 9trail. Zijn de zelfde soort remmen dacht ik. Mij lukte het dus ook niet.
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Jullie zijn helaas niet de enige die miserie hebben met avid schijfremmen.
Hier net hetzelfde aan de hand gehad met X0 remmen.

Draai (of laat iemand anders draaien) maar eens aan de padcontrol aan de remhendel terwijl je druk op de spuit aan de remklauw zet.
Op een bepaald punt ga je merken dat de leiding open gaat en dat je de olie omhoog kunt spuiten.

Dat de zuigers niet goed terugkomen kan nog meer oorzaken hebben behalve lucht in het systeem.
De dichtingen kunnen verhard zijn of de zuigers vuil of geoxideerd.
Best laat je de zuigers dan een stukje uit de klauw komen, dan kun je ze met een wattenstaafje gedrenkt in avid olie (DOT) zuiver maken en smeren.

Daarna de zuigers volledig terug in de klauw duwen en kijken of ze gelijkmatig naar buiten komen als je (voorzichtig : niet te ver) de remhendel een beetje inknijpt.
Procedure herhalen tot ze beide gelijkmatig naar buiten komen.

Beste oplossing is de hele rotzooi wegsmijten en fatsoenlijke remmen (bvb shimano) monteren.....
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Ruim 12000km gefietst met xo remmen. Nooit geen problemen, echter goed schoonhouden is van groot belang. Heb ze in die periode eenmaal ontlucht. Procedure is duidelijk, maar het was inderdaad wel wat rommelen om de laatste lucht eruit te krijgen met name uit de remklauw. Flink moeten tikken met een sleutel om die laatste luchtbel eruit te krijgen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

RaymonMTB schreef:
Beste oplossing is de hele rotzooi wegsmijten en fatsoenlijke remmen (bvb shimano) monteren.....
Met de Sram Guide en de Level is anders niks mee hoor... :wink:
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Bonanza schreef:
RaymonMTB schreef:
Beste oplossing is de hele rotzooi wegsmijten en fatsoenlijke remmen (bvb shimano) monteren.....
Met de Sram Guide en de Level is anders niks mee hoor... :wink:
Klopt tweemaal guide rsc hier, probleemloos....tot nu toe.
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Ok, gelukkig zijn jullie wel tevreden over je avid remmen maar helaas hebben ik (elixir) en mijn broer (X0) alleen maar slechte herinneringen wat avid betreft.
Het was altijd wat totdat we ze vervangen hebben door shimano remmen en daarna geen problemen meer.

Blijkbaar zijn de nieuwe types (guide en level) dan toch beter maar hier komen er geen avids meer in, nooit meer....
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

RaymonMTB schreef:Ok, gelukkig zijn jullie wel tevreden over je avid remmen maar helaas hebben ik (elixir) en mijn broer (X0) alleen maar slechte herinneringen wat avid betreft.
Het was altijd wat totdat we ze vervangen hebben door shimano remmen en daarna geen problemen meer.

Blijkbaar zijn de nieuwe types (guide en level) dan toch beter maar hier komen er geen avids meer in, nooit meer....
Riekt wat naar stemmingmakerij. Ik zie ook mensen met shimano remmen met problemen. Is ook een kwestie van pech hebben soms. Gelukkig is een persoonlijke mening niet representatief voor de kwaliteit van een product.
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Jongens toch.... IK heb zo slechte ervaringen met de OUDERE typen remmen van dat merk en velen met mij dat IK van dat merk geen remmen meer koop. Dat heeft niets met stemmingmakerij te maken.

Jij hebt goede ervaringen met de NIEUWSTE remmen.
Blijkbaar zijn die heel goed, prima dan.

Natuurlijk kun je ook problemen hebben met andere merken, niets is perfekt.

Ik ga het hierbij laten en hopelijk kan de TS zijn remmen alsnog in orde krijgen.
Stukje Nostalgie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: di 7 februari 2012, 13:51

Dank voor de tips en ik ga morgen de boel nog eens nader bekijken. Ik laat me nog horen.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

RaymonMTB schreef:Jongens toch.... IK heb zo slechte ervaringen met de OUDERE typen remmen van dat merk en velen met mij dat IK van dat merk geen remmen meer koop. Dat heeft niets met stemmingmakerij te maken.

Jij hebt goede ervaringen met de NIEUWSTE remmen.
Blijkbaar zijn die heel goed, prima dan.

Natuurlijk kun je ook problemen hebben met andere merken, niets is perfekt.

Ik ga het hierbij laten en hopelijk kan de TS zijn remmen alsnog in orde krijgen.
Zo sprak het orakel.....
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik heb Avid X0 remmen gehad (op vorige MTB), en nu SRAM Level.
Met beide heb ik geen problemen gehad, wel alles goed verzorgen, maar dat is met alles nodig..
Stukje Nostalgie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: di 7 februari 2012, 13:51

Na het losdraaien van de trigger lijkt het systeem wel te vullen, probleem lijkt dus hier in te zitten. Eea ziet er qua zicht goed uit maar ivm mijn onervarenheid kan ik het technisch niet goed beoordelen.

Na het terug monteren van de trigger en een kleine slag los te zetten, om het ontlucht proces verder door te zetten, lijkt er remolie uit de trigger te komen, zie plaatje. Is dat normaal?

https://www.dropbox.com/s/643fnyujbpqbm ... .jpeg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
niterider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: za 23 augustus 2014, 02:39
Mijn mountainbike: Geen bling bling, maar zoef zoef de haas.

avid hebben gewoon wat aandacht nodig/onderhoud. Elke jaar calipers/zuigers schoonmaken en nwe olie.
ontluchten is niet opgeven; 1 verkeerde handling en er loopt olie uit. De bleedspuiten verliezen bij druk ook bij de nippel(kunstof versie) olie. Vergeet niet meermaals (10x) te knijpen in de remgreep; hier kan je ook luchtbellen zien.

Ik reed laatst op mn gf mtb met deore remmen 180/180. Leken wel kinderfiets remmen vergeleken

met mijn X.o trails 4 pots. 160/160. Geen grap.
Stukje Nostalgie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: di 7 februari 2012, 13:51

... tijdje verder ...

Het ontluchten lijkt te zijn gelukt, de remzuigers geven druk maar gaan niet terug (blijven druk uitoefenen op de remschijf).

Voor het ontluchten heb ik het SRAM bleedblock gebruikt maar deze ging er (ondanks het schoonmaken van de zuigers) met wat wrikken pas tussen ...

Exploded view van de remklauw https://www.dropbox.com/s/roda4lqqofauf ... r.png?dl=0

Iemand ideeën voor vervolg aanpak?
Laatst gewijzigd door Stukje Nostalgie op di 9 januari 2018, 00:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie