Een goedendag!
Ik ben met een projectje bezig om van van 2x10 naar 1x11 over te stappen. Alles ondertussen uitgezocht, maar twijfel nog over de cassette.
Ik zie de keus bij Shimano XT tussen 42-11 en 46-11. Bij de laatste is vooral het voordeel dat ik voor toch wat groter kan blijven rijden, maar toch wat meer ruimte heb bij het klimmen. Alleen de laatste stap lijkt mij vrij groot (van 37T naar 46T).
Via http://www.ritzelrechner.de" onclick="window.open(this.href);return false; heb ik alle combi's uitgerekend, maar het lijkt mij dat de laatste stap wat groot is.
Wie heeft hier ervaringen mee?
Alvast bedankt!
Shimano 46-11 of 42-11 cassette
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5628
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Die stap leek mij ook wat groot, vandaar dat ik een sunrace 11-46 cassette heb gekocht
Shimano:
11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46
Sunrace:
11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46
Shimano:
11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46
Sunrace:
11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46
In mijn ervaring zijn kleine stapjes het belangrijkste in het hoge bereik. Eenmaal bij de grote kransen aangekomen, schakel je alleen nog maar om een lichter te kunnen trappen, en is alle fijngevoeligheid allang de deur uit.
Ik vind dat gat 15-18 (en 18-21) op die SunRace cassette dan ook bezwaarlijker dan het gat tussen de 37 en de 46 op de Shimano.
Ik vind dat gat 15-18 (en 18-21) op die SunRace cassette dan ook bezwaarlijker dan het gat tussen de 37 en de 46 op de Shimano.
Vorsprung durch Pedantik.
Precies datAlien schreef:In mijn ervaring zijn kleine stapjes het belangrijkste in het hoge bereik. Eenmaal bij de grote kransen aangekomen, schakel je alleen nog maar om een lichter te kunnen trappen, en is alle fijngevoeligheid allang de deur uit.
Ik vind dat gat 15-18 (en 18-21) op die SunRace cassette dan ook bezwaarlijker dan het gat tussen de 37 en de 46 op de Shimano.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5628
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
In mijn specifieke geval maken die stapjes in het midden minder uit, omdat ik in een omgeving woon waar ik steil naar boven, of steil naar beneden ga.
Hier heb ik niet zoveel vlak bos zeg maar
Door de keuze van mijn voorblad rijd ik dan ook vlak veel op de 11, 13 en 15. Doordat de heuvels zo steil zijn, zit ik ook heuvel op veel op de grootste drie kransen. Dan is het wel lekker als die een beetje soepel in elkaar overlopen.
Hier heb ik niet zoveel vlak bos zeg maar
Door de keuze van mijn voorblad rijd ik dan ook vlak veel op de 11, 13 en 15. Doordat de heuvels zo steil zijn, zit ik ook heuvel op veel op de grootste drie kransen. Dan is het wel lekker als die een beetje soepel in elkaar overlopen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 8 september 2014, 19:56
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Hardtail
Ik woon in een gebied (NH) waar ik zowel betrekkelijk vlak rij (PWN gebied in NH) als op parcours Schoorl met meer klim en daal werk.
Met welk voorblad rij jij MacReal?
Met welk voorblad rij jij MacReal?
Wat omhoog gaat.... gaat ook weer naar beneden
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 11 mei 2017, 17:21
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy LT
ik rijd zelf met zo'n sunrace en ik heb eigenlijk alleen op het vlakke wat moeite met de grote stappen van de kleinere tandwielen, op de trails vind ik dat juist wel weer handig.
Ik rij momenteel met een 34 tands voorblad
En een Sunrace 11-46 11 speed cassette
Ik wilde op het "vlakke" niet te veel inleveren op snelheid vandaar de 34 voor
Toen ik over ging naar 1x11 was de Shimano 11-46 nog niet (leverbaar)
Ik rij veel op de posbank en met deze setting kom ik overal goed weg ....de 46 gebruik ik eigenlijk (bijna) niet maar heb liever iets over.
En een Sunrace 11-46 11 speed cassette
Ik wilde op het "vlakke" niet te veel inleveren op snelheid vandaar de 34 voor
Toen ik over ging naar 1x11 was de Shimano 11-46 nog niet (leverbaar)
Ik rij veel op de posbank en met deze setting kom ik overal goed weg ....de 46 gebruik ik eigenlijk (bijna) niet maar heb liever iets over.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Recente test Dts Bike over alle 1x11 cassettes, zeeeer beknopt samengevat:
De SRAM cassettes schakelden het best.
De Sunrace cassettes het slechtst en die waren ook erg zwaar.
De Shimano's waren gewoon goed.
Zelf heb ik de, ook erg goed geteste, E13 9-46 cassette: schakelt goed, zeer licht (lichter dan een Eagle bv), met verreweg het grootste bereik a 511%. Maar die is dan weer erg duur. Rijdt wel heel fijn.
Als je moet kiezen tussen de door jou genoemde 2 ging ik voor de kwaliteit van de Shimano, de sprong tussen de 2 lichtste verzetten nam ik voor lief.
De SRAM cassettes schakelden het best.
De Sunrace cassettes het slechtst en die waren ook erg zwaar.
De Shimano's waren gewoon goed.
Zelf heb ik de, ook erg goed geteste, E13 9-46 cassette: schakelt goed, zeer licht (lichter dan een Eagle bv), met verreweg het grootste bereik a 511%. Maar die is dan weer erg duur. Rijdt wel heel fijn.
Als je moet kiezen tussen de door jou genoemde 2 ging ik voor de kwaliteit van de Shimano, de sprong tussen de 2 lichtste verzetten nam ik voor lief.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Goed en slecht en zwaar en licht moet je hier natuurlijk wel zien 'op zijn Duits getest'. De heel kleine verschillen worden sterk overdreven.
Ik rijd hier (bij 11 sp) met alle niveau's SRAM cassette's, Shimano in SLX en XT kwaliteit en heb de Sunrace in 11-42 en 11-46.
Gewicht van de 11-42 XT is 435 gr en van de 11-46 Sunrace 480 gr. Gewichtsverschil is minder dan 40 gr. (er van uitgaande dat de 11-46 iets van 10 gr meer weegt dan de 11-42)
In schakelkwaliteit merk je dat SRAM inderdaad het soepelst loopt (behalve de PG1130), ook het meest geruisloos. En bij de grootste 3 tandwieltjes meestal ook het snelst. Maar recentelijk op vakantie in Frankrijk - technisch, zeer steil terrein - werkten de Shimano en Sunrace allebei zoals je van goede producten mag verwachten. Schakelen op het moment dat het moet, dus niet met vertraging, niet met een grote klap. Hooguit met een tikje meer geluid, maar dan heb je het dus over schakelen onder volle belasting (en ik ben lomp!). En misschien met een fractie meer doorduwen met je duim, maar dan moet je erg gevoelig zijn.
Nu ben ik kritisch op schakelen onder belasting, maar sinds 10 sp zijn de verschillen wel erg klein geworden en bij 11 sp helemaal. We hebben het hier over 'heel erg goed' en 'fractioneel beter'. En voor dat laatste betaal je een zeer flinke prijs.
Ik rijd hier (bij 11 sp) met alle niveau's SRAM cassette's, Shimano in SLX en XT kwaliteit en heb de Sunrace in 11-42 en 11-46.
Gewicht van de 11-42 XT is 435 gr en van de 11-46 Sunrace 480 gr. Gewichtsverschil is minder dan 40 gr. (er van uitgaande dat de 11-46 iets van 10 gr meer weegt dan de 11-42)
In schakelkwaliteit merk je dat SRAM inderdaad het soepelst loopt (behalve de PG1130), ook het meest geruisloos. En bij de grootste 3 tandwieltjes meestal ook het snelst. Maar recentelijk op vakantie in Frankrijk - technisch, zeer steil terrein - werkten de Shimano en Sunrace allebei zoals je van goede producten mag verwachten. Schakelen op het moment dat het moet, dus niet met vertraging, niet met een grote klap. Hooguit met een tikje meer geluid, maar dan heb je het dus over schakelen onder volle belasting (en ik ben lomp!). En misschien met een fractie meer doorduwen met je duim, maar dan moet je erg gevoelig zijn.
Nu ben ik kritisch op schakelen onder belasting, maar sinds 10 sp zijn de verschillen wel erg klein geworden en bij 11 sp helemaal. We hebben het hier over 'heel erg goed' en 'fractioneel beter'. En voor dat laatste betaal je een zeer flinke prijs.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 8 september 2014, 19:56
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Hardtail
Allen bedankt voor de reacties!
In Sunrace had ik al niet zo veel vertrouwen en ik ben toch meer liefhebber van Shimano (en de SRAM is toch wel boven budget).
Ik heb gekozen voor een 42-11 XT setup met 34T voor. Dit wordt overigens een oval blad. Als ik de bergen in ga dan vervang ik hem wel voor een 30T of 32T.
En zoals bij alles... "The proof of the pudding is in the eating yhe Pudding" )
In Sunrace had ik al niet zo veel vertrouwen en ik ben toch meer liefhebber van Shimano (en de SRAM is toch wel boven budget).
Ik heb gekozen voor een 42-11 XT setup met 34T voor. Dit wordt overigens een oval blad. Als ik de bergen in ga dan vervang ik hem wel voor een 30T of 32T.
En zoals bij alles... "The proof of the pudding is in the eating yhe Pudding" )
Wat omhoog gaat.... gaat ook weer naar beneden
-
- Pro Biker
- Berichten: 966
- Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
- Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15
bedankt voor de nunacering Lars TB
op mijn nieuwe fiets zit een 36t voor met een sunrace 11-46 cassette.
op mijn vorige (ook een carbon f-si) zat 32t voor en een dure sram 10-42.
in de gear calculator komt het bijna op hetzelfde neer (ik kan nu íets harder, en als het goed is nét iets moeilijker de top van een klim halen).
ben zeer tevreden over mijn nieuwe setup, doet (maar ik ben geen fijnproever) voor mij niet onder tov mijn vorige combinatie.
heb nog wel even een beetje offtopic vraag: als ik naar de Ardennen ga kom ik vast tekort...
ik heb een (gebruikte, die ik eens moet testen) 34t liggen. maar mogelijk zou ik ook nog een 32t moeten hebben.
heb je dan ook een andere (kortere) ketting nodig?
en zo ja, welke impact heeft dat voor je cassette als je daar een weekendje mee rondrijdt?
edit: even hier wat gepuzzeld... http://www.gear-calculator.com/#" onclick="window.open(this.href);return false;
als ik van 36 voor naar een 30 ga dan verlies ik @ 80rpm: 8,57km/u naar 7,1km/u en van max. 35,8km/u naar 30km/u (@120rpm wat ik ook wel haal = 44,8km/u)
het gaat me vooral om de winst bij het klimmen, dus een 30t erbij voor de ardennen-marathons en mogelijke vakantie verder weg (Italie/Oostenrijk) lijkt me wel wat.
als iemand er op wil schieten, shoot!
op mijn nieuwe fiets zit een 36t voor met een sunrace 11-46 cassette.
op mijn vorige (ook een carbon f-si) zat 32t voor en een dure sram 10-42.
in de gear calculator komt het bijna op hetzelfde neer (ik kan nu íets harder, en als het goed is nét iets moeilijker de top van een klim halen).
ben zeer tevreden over mijn nieuwe setup, doet (maar ik ben geen fijnproever) voor mij niet onder tov mijn vorige combinatie.
heb nog wel even een beetje offtopic vraag: als ik naar de Ardennen ga kom ik vast tekort...
ik heb een (gebruikte, die ik eens moet testen) 34t liggen. maar mogelijk zou ik ook nog een 32t moeten hebben.
heb je dan ook een andere (kortere) ketting nodig?
en zo ja, welke impact heeft dat voor je cassette als je daar een weekendje mee rondrijdt?
edit: even hier wat gepuzzeld... http://www.gear-calculator.com/#" onclick="window.open(this.href);return false;
als ik van 36 voor naar een 30 ga dan verlies ik @ 80rpm: 8,57km/u naar 7,1km/u en van max. 35,8km/u naar 30km/u (@120rpm wat ik ook wel haal = 44,8km/u)
het gaat me vooral om de winst bij het klimmen, dus een 30t erbij voor de ardennen-marathons en mogelijke vakantie verder weg (Italie/Oostenrijk) lijkt me wel wat.
als iemand er op wil schieten, shoot!