Gates carbondrive Rohloff speling

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kok70
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 18:46
Mijn mountainbike: VanNicholas Zion RH '19 Rohloff, Gates Belt en Lefty

Hallo,

ik heb speling te pakken.

Is het gebruikelijk dat de carrier zo snel slijt (2500 km)?

Is de threaded versie robuuster dan de splined versie?


Afbeelding
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Zit de snap-ring goed?
Ik heb met mijn splined versie nog geen problemen.
De threaded versie zal nooit speling krijgen maar is een crime om los te halen/vervangen. Daar heb je 2kg gereedschap voor nodig.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kok70
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 18:46
Mijn mountainbike: VanNicholas Zion RH '19 Rohloff, Gates Belt en Lefty

Om dit onderwerp af te maken.

Carrier en tandwiel netjes vervangen door LBS. Op deze nieuwe splined combinatie binnen 1 maand weer speling :(

Fiets vervolgens naar Rohloff voor onderzoek, die hebben van alles gemeten met conclusie dat het niet aan het frame (stijf genoeg) of aan Rohloff (tuurlijk) zelf ligt. Er zou teveel torsie op de combinatie komen ... Wel carrier en tandwiel weer vervangen.

Dus na 4 weken de fiets kwijt te zijn geweest geen echte oplossing... ik heb de splined toch maar laten vervangen door de (verouderde) threaded versie (andere tandwiel combinatie is niet echt mogelijk om de torsie te verminderen) om hopelijk lang(er) bij de LBS weg te blijven.

We zullen zien :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai, das niet echt zorgeloos/onderhoudsvrij...
Nu dus teruggevallen op oude systeem, hopelijk blijft dat langer heel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Kok70 schreef:
Fiets vervolgens naar Rohloff voor onderzoek, die hebben van alles gemeten met conclusie dat het niet aan het frame (stijf genoeg) of aan Rohloff (tuurlijk) zelf ligt. Er zou teveel torsie op de combinatie komen ...
Teveel torsie lijkt me alleen maar mogelijk doordat je teveel trapkracht uitoefent op de carrier. Het lijkt me sterk dat een niet stijf frame zoveel tordeert dat een snaar waar enigszins rek in zit de carrier zo scheef kan trekken dat de spline stuk gaat.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

gertjant schreef: Teveel torsie lijkt me alleen maar mogelijk doordat je teveel trapkracht uitoefent op de carrier. Het lijkt me sterk dat een niet stijf frame zoveel tordeert dat een snaar waar enigszins rek in zit de carrier zo scheef kan trekken dat de spline stuk gaat.
In de snaar zit geen rek :wink: , is van Gates, die maken ook de distributieriem in je auto ...... en die rekt ook niet :bier: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

yo-eddy schreef:
gertjant schreef: Teveel torsie lijkt me alleen maar mogelijk doordat je teveel trapkracht uitoefent op de carrier. Het lijkt me sterk dat een niet stijf frame zoveel tordeert dat een snaar waar enigszins rek in zit de carrier zo scheef kan trekken dat de spline stuk gaat.
In de snaar zit geen rek :wink: , is van Gates, die maken ook de distributieriem in je auto ...... en die rekt ook niet :bier: :winkie:

Ook een distributie riem heeft minimale rek
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Rek is eigenlijk niet het goede woord, het gaat meer om torsie. Snaar kan een tandwiel nooit zo zijdelings belasten dat de carrier ervan stukgaat. Klinkt als geklets van een Duitser die niet wilt toegeven dat ook een Rohloff stuk kan.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Is je uitlijning wel 100%, dus met een "beltlijn" van 54,5mm?
Zit je tandwiel achter en voor goed om? Beiden zijn bij CDX off center.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat off-center zogt voor een scheve belasting, dus wringen en slijten.
domme constructie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef:Dat off-center zogt voor een scheve belasting, dus wringen en slijten.
domme constructie.
?

Bij een goede uitlijning maakt dat niets uit, ze zijn off-center qua montage (als je een tandwiel omdraait verandert de uitlijning). Als je voor en achter gewoon netjes op 54,5mm zet is er niets aan de hand.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

yo-eddy schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Dat off-center zogt voor een scheve belasting, dus wringen en slijten.
domme constructie.
?

Bij een goede uitlijning maakt dat niets uit, ze zijn off-center qua montage (als je een tandwiel omdraait verandert de uitlijning). Als je voor en achter gewoon netjes op 54,5mm zet is er niets aan de hand.
Wringen doet het wel zeker.
Rij nu al een maandje met een Pinion met Gespleten Gates Belt en ik heb
elke tocht het gevoel alsof ik vals plat omhoog bike. Damn er zit weerstand op
van heb ik jou daar...
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Pat. schreef:[
Wringen doet het wel zeker.
Rij nu al een maandje met een Pinion met Gespleten Gates Belt en ik heb
elke tocht het gevoel alsof ik vals plat omhoog bike. Damn er zit weerstand op
van heb ik jou daar...
Wederom ?

Meet je uitlijning en je belt spanning eens echt goed na, bij een stijf, goedgebouwd frame en de juiste uitlijning herken ik jouw ervaring totaal niet.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Wringen doet het wel zeker.
Rij nu al een maandje met een Pinion met Gespleten Gates Belt en ik heb
elke tocht het gevoel alsof ik vals plat omhoog bike. Damn er zit weerstand op
van heb ik jou daar...
Het is natuurlijk de vraag: ligt dat aan de Gates Belt of aan de Pinion? Of aan beide?
Uit vergelijkende tests blijkt dat de interne weerstand van de Pinion duidelijk groter is dan die van de Rohloffnaaf. Daarnaast kan ik me voorstellen dat een Pinion, net als een Rohloffnaaf, ingereden moet worden. Bij mijn eigen Rohloffnaaf duurde dat toch wel zo'n 1500km.
Maar evengoed komt jouw gevoel wel overeen met mijn eigen ervaring. Dat gevoel van 'vals plat', alsof er iets aanloopt, dat had ik ook. Ik dacht altijd dat het tussen mijn oren zat, maar toen ik mijn Gates Belt vervangen had door een ketting (beide met dezelfde Rohloffnaaf op dezelfde fiets) trapte m'n fiets ineens een stuk soepeler.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

yo-eddy schreef:
Pat. schreef: Wringen doet het wel zeker.
Rij nu al een maandje met een Pinion met Gespleten Gates Belt en ik heb
elke tocht het gevoel alsof ik vals plat omhoog bike. Damn er zit weerstand op
van heb ik jou daar...
Wederom ?

Meet je uitlijning en je belt spanning eens echt goed na, bij een stijf, goedgebouwd
frame en de juiste uitlijning herken ik jouw ervaring totaal niet.
Als ik zo de constructie van de Belt bekijk zit daar het euvel.
Niet in de Pinion Bak. Deze heeft er imho al een redelijk wat kilometers
op zitten. De onafhankelijke weerstandtest welke ook met een Pinion zijn uitgevoerd
vertellen hetzelfde. De gespleten riem wordt ook gewoon een bepaalde
kant in gedwongen. hoe perfect je uitlijning ook is.

Hoe ik er bij kom dat het niet de bak is:
Bij het rijden met een vaartje van 25 km/h gaan freewheelen en dan heeeeel
langzaam meetrappen zodat je net geen kracht zet om je achternaaf te activeren.
Dan voel je de extra weerstand in de riem heel erg goed. Achteruit trappen gaat
niet omdat de Pinion dan zelf vrij loopt.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie