Van 3x9 naar 1x9

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

Bij mijn vriendin zijn op haar oude Scott (3 x 8) uit 2000 de (tand)wielen zo'n beetje op. Verder nog een prima fietsje maar toont wat gedateerd met de triple voor.

Zijn deze fietsen met de cranks van toen om te bouwen naar 1 x 10/11? Ik heb nog een 10 speed derailleur + shifter liggen, wielen met velgrem zijn ook nog te krijgen, maar kan weinig vinden over die oude cranks van toen en hoe ze om te bouwen / vervangen voor een singlering.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb de originele bladen eraf gehaald en een narrow wide blad (10, 11 of 12 speed is allemaal identiek) op de plaats van het middelste blad geschroefd en een Sunrace 11-36 achter. Werkte prima met de originele 9 speed X9 derailleur en shifter. De ketting is er nooit afgevallen en het schakelde betrouwbaar. De ketting wel even inkorten want je hebt minder tanden te overbruggen. Inmiddels heb ik ongebouwd naar 11 speed, nog steeds op hetzelfde blad voor maar met nieuwe shifter, ketting, clutch derailleur en cassette omdat ik meer bereik wilde en kleinere tussenstappen.
Plaats reactie