sl-m8000 shifter shift niet meer, vorst?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

tijdens mijn laatste rit (rond vriespunt)
schakelde mijn shifter niet meer.
vooral het naar een 'zwaardere' versnelling (kleinere krans) deed het niet meer.
kon de hendel wel gewoon bewegen, maar je hoorde/voelde geen clickjes.
naar een groter kransje schakelen was geen probleem.

meestal moest ik twee keer een volledige beweging maken met de hendel voor je weer de klikjes voelde, er werd dan ook direct geschakeld.
tijdens de vorige vorst, maandje of wat geleden, had ik hier ook al last van en daarna de kabel en leidingen vervangen (jagwire)
derailleur beweegt verder soepel.

zou dit typisch vorst probleem kunnen zijn?
zijn er tips om dit te voorkomen. (zet nu mijn fiets voor het rijden even warm binnen neer.) en dit helpt wel.

of zou het slijtage van de shifter kunnen zijn
(ca 3000 km 1x11)
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Heb hetzelfde probleem
StAlTiCa
Carron
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 17:17

Ik heb hetzelfde probleem bij 2x11 op de voorkant.
En inderdaad vorst.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Waarschijnlijk vocht in de kabels,
dit kan gaan aanvriezen waardoor je de shifter niet of bijna niet meer kun bewegen
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

borre mtb schreef: zou dit typisch vorst probleem kunnen zijn?
zijn er tips om dit te voorkomen.
Ja, overschakelen op Di2 :tong
Carron
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 17:17

Wat is Di2 ?
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Electronisch schakelen, wat kost het.... Een leuke beginners mountainbike.. ;)
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Kabels met een liner waar je binnenkabel door heen loopt in buitenkabel hebben hier niet zo'n last van.

Ik heb jarenlang met Gore Ride On kabels gereden. Waren wat aan de prijs, maar werkte heel lang perfect totdat je liner is doorgesleten.

Tegenwoordig bestaan Gore Ride On kabels niet meer geloof ik, maar Activ8 heeft iets soortgelijks geloof ik.
Weet niet welke Jagwire kabels je hebt, maar ook die hebben sealed kabels.... Die zijn dus ook iets duurder. Maar daarmee zou je ook minder problemen mee moeten hebben.
https://www.bike-discount.de/en/buy/jag ... /wg_id-474

Bij mijn huidige fiets loopt de buitenkabel vanaf de shifter door tot aan de achter derailleur, waardoor er eigenlijk nergens vuil, water of ijs/sneeuw in de kabels kan komen. Werkt ook top, maar zo zijn niet alle fietsframes ontworpen, al zou je dat kunne tackelen. Het zou misschien ook nog aan je derailleur kunnen liggen.

Als je die moet vervangen zou een Di2 derailleur inderdaad een optie kunnen zijn i.c.m. een nieuwe shifter. Hoeft geen XTR meer te zijn, want XT is er nu ook in Di2... :winkie:
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 18 augustus 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Evil following I

Vandaag ook last gehad van een bevroren xtr shifter. Opschakelen ging, maar naar de kleine kransjes springen niet.

Het probleem zit hem volgens mij in de shifter en niet in de kabel.
Thuis vertrokken met perfecte werking. Na 30 min zat hij vast.
Het pal lost niet.

Derailleur geforceerd naar een zwaar kransje en huiswaarts.

Brrrrr bij -9
Pyga oneten29 Gif groen

Practice makes perfect, unless your practice is wrong!!
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Het probleem zal idd eerder in de shifter dan in de kabels zitten. Waarbij het palletje blijft hangen, het veertje niet sterk genoeg is om hem terug te duwen en dus niet inhaakt. Komt door verhoogde viscositeit van het gebruikte vet bij lage temperaturen. Shifter loshalen, openmaken, goed schoonmaken/spuiten met WD40 en licht smeren met dunne olie verminderd de kans op herhaling. Zeker geen vet gebruiken voor te smeren.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Vandaag hetzelfde probleem. Bij -10 ging het achter ook niet meer vanzelf. Lichter schakelen inderdaad wel; dan trek je immers aan de kabel; zwaarder niet. Heb 'm tijdens de pauze van TT Oss een handje geholpen en ben toen op een zwaarder verzet verder gegaan... Vorig weekend afgespoten en in de schuur gezet.... :tong :tong
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

E10 schreef:Het probleem zal idd eerder in de shifter dan in de kabels zitten. Waarbij het palletje blijft hangen, het veertje niet sterk genoeg is om hem terug te duwen en dus niet inhaakt. Komt door verhoogde viscositeit van het gebruikte vet bij lage temperaturen. Shifter loshalen, openmaken, goed schoonmaken/spuiten met WD40 en licht smeren met dunne olie verminderd de kans op herhaling. Zeker geen vet gebruiken voor te smeren.
Ah oké daar kunnen we wat mee. Vandaag 3,5 uur mee gefietst. Voor het fietsen heeft hij 2 uurtje mogen opwarmen op kamertemperatuur, en dat heeft hem goed gedaan. We hadden nergens last van. Morgen na het schoonmaken haal ik de shifter even open, en kijken of ik wat vet kan vervangen door wat olie of mengseltje van wat vet en olie.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Vandaag ook met een bevroren shifter gefietst...
Thuis gelijk de binnenkabel vervangen en gelijk een setje Jagwires besteld.
Had met SRAM nooit geen problemen.. maar Shimano.....

Voordeel van de twijfel dan maar.. fiets overigens 2x11 M8000 XT versie
kontroll
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: do 5 november 2015, 20:03
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

Ik had gisteren een gelijkaardig 'probleem' met de remote lockout van m'n RockShox Reba:
Lock lossen (= trekken aan kabel) lukte, Lock vastzetten (= kabeltje lossen) ging niet.
Dan maar wat helpen met de hand bovenaan de vork zelf, niet zoveel extra moeite.

Tegen de middag was de temperatuur wat gestegen, en het probleem verholpen ook :-q
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 18 augustus 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Evil following I

De fietsindustrie denkt blijkbaar dat fietsers watjes zijn die bij temperaturen onder nul liever voor de kachel een forum terroriseren.
Pyga oneten29 Gif groen

Practice makes perfect, unless your practice is wrong!!
Plaats reactie