Oval ring

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

Ik heb een vraag over Oval rings, Black Oval

Zijn deze compatibel met een voorderailleur of alleen geschikt voor 1x10 of 1x11 setup?

Heb nu 2x10 van SRAM.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Je vraag heeft veel overeenkomsten met het volgende topic:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=130740" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees die eens.
Antwoord op je vraag, je moet een niet narrow wide chainring hebben. Die heeft geen schakel hulpjes waardoor deze alleen geschikt is voor 1x voor. In het boven genoemde topic staan een paar merken welke deze verkopen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Een narrow-wide is vooral ongeschikt om mee te schakelen omdat je niet kunt voorspellen of de ketting er wel goed op komt te liggen. Schakelhulpen zijn nuttig, maar niet onontbeerlijk.
Vorsprung durch Pedantik.
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

Top dank voor de info, dus narrow wide kan je evt ook gewoon monteren alleen onvoorspelbaarder met schakelen
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Een narrow wide ring is ontworpen om met de brede tanden tussen schakels te vallen die breed uit elkaar staan. De smalle tanden vallen tussen de schakels van de ketting welke dichter op elkaar staan...

Daarop past de ketting er bij een narrow wide chainring er maar op 1 manier op. En bestaan er om die reden ook alleen maar narrow-wide chainrings met een even aantal tanden... Daarom zal het schakelen niet lekker gaan. Als de dicht op elkaar staande schakels van de ketting terechtkomen op een brede tand van je chainring...

Voor ovals die ook schakelen zou ik zeker geen narrow wide chainrings nemen. Eerder de Rotor Q-rings.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

eastwoodbiker schreef:Top dank voor de info, dus narrow wide kan je evt ook gewoon monteren alleen onvoorspelbaarder met schakelen
Lezen is blijkbaar moeilijk :wink:

Daarom nu ondubbelzinnig: schakelen met een N-W gaat gewoon niet.
Everybody bought a new bike!
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

OK! :-D
Plaats reactie