Ontluchten Magura MT8.....wat doe ik fout

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

Hola,

Ik heb met gezonde tegenzin (ben altijd tevreden geweest over Avid/SRAM remmen een mooi setje MT8 aangeschaft.
Bij ontvangst en op fabriekslengte voelden ze al sponzig aan en na inkorten (IMHO) zonder een druppel olieverlies gebeurde er helemaal niets meer. Dit ben ik niet gewend van sram, daar korte ik in en verder rijden maar (maar dat terzijde)

Aldus een setje Pro-bleed aangeschaft voor de weggeefprijs van bijna 40 euro....dat valt toch mee voor twee stukjes plastic en 300cc slaolie (hum)

Nu dus al een keer of 5 keurig de geadviseerde procedure gevolgd (die in 'weinig tot niets' afwijkt van de procedure van anderen) maar dit zet totaal geen zoden aan de dijk....na 10 keer heen en weer pompen komt er geen spetter lucht meer uit, boel dicht draaien en.......alsof er geen olie inzit, ik trek de handle gewoon tegen het stuur zonder ook maar een iota tegendruk. WTF!!!

Denk niet dat ik helemaal tweet ben, ik onderhou al 30 jaar of meer mn eigen fietsen en heb al tientallen malen remmen ontlucht etc......

Magura 'lovers' wat doe ik fout!????? (of heb ik troep aangeschaft)

Grt
Marcel
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

MT8 zijn fijne remmen, alleen (b)lijkt het ontluchten inderdaad niet eenvoudig te zijn. Nadat ik het minuscule schroefje naar z'n mallemoer had gedraaid, heb ik vooral veel geduld uitgeoefend. En de remhandel, en daarmee het reservoirtje, een kwartslag naar boven gedraaid tijdend het ontluchten, zodat dit het hoogste punt is.
Het lijkt erop dat de aanslag (heet dat zo? zeg maar "het inkijken van de remhandle") nooit knalhard wordt, maar dat vind ik persoonlijk wel fijn. De remmen zijn ook goed te doseren, altijd prettig in het veld :-)
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

bongo schreef:MT8 zijn fijne remmen, alleen (b)lijkt het ontluchten inderdaad niet eenvoudig te zijn. Nadat ik het minuscule schroefje naar z'n mallemoer had gedraaid, heb ik vooral veel geduld uitgeoefend. En de remhandel, en daarmee het reservoirtje, een kwartslag naar boven gedraaid tijdend het ontluchten, zodat dit het hoogste punt is.
Het lijkt erop dat de aanslag (heet dat zo? zeg maar "het inkijken van de remhandle") nooit knalhard wordt, maar dat vind ik persoonlijk wel fijn. De remmen zijn ook goed te doseren, altijd prettig in het veld :-)

Tsja vandaar dat ze het EBT hebben genoemd.....ze zullen wel ergerlijk hebben bedoeld ipv easy :x
Ik heb model 2016.....zo te zien heeft het schroefje meerdere plekken gehad in de loop der jaren, bij mij zit ie vrij dicht op het stuur en word aangeraden m horizontaal te houden. Jij ook 2016?

Vreemd is dat ik uit testen juist las dat ie knalhard is......als dat niet zo is is dat wel erg jammer want dat heb ik het liefst zo'n aan/uit gevoel....als jij gelijk heb zijn ze te koop :D
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Heb je dit met de voor en achterrem?
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

Legitieme vraag......gaat over de achterrem, aan de voorrem ben ik nog maar niet begonnen (je kunt de reden bedenken) maar die trek ik nu ook al tegen het stuur zonder dat ik er iets aan heb gedaan.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

marcelfacd schreef:Legitieme vraag......gaat over de achterrem, aan de voorrem ben ik nog maar niet begonnen (je kunt de reden bedenken) maar die trek ik nu ook al tegen het stuur zonder dat ik er iets aan heb gedaan.

Kijk even hoe je remklauw staat.
Wanneer je vulnippel naar onder wijst, kan er lucht bovenin de klauw blijven zitten.
Dit zie je vaak bij fietsen waar de remklauw op de liggende achterbrug bevestigd zit, voor de achteras ipv er boven.
Ik heb dit ook gehad, toen heb ik hem losgedraaid zodat de vulnippel boven zit.
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

Had ik ook al gedaan ;-(
Heb de procedure gevolgd die van magura op youtube staat met ondertussen de remhandle al in alle denkbare standen..........behalve ondersteboven ;-?
Mr X-wing
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 11 november 2004, 22:32
Mijn mountainbike: Stumpjumper Marathon 29

Hier ook de MT8 (niet de next). Regelmatig ontluchten hoort er bij en er zit inderdaad geen aan/uit gevoel in. Dat was bij mijn oude Marta SL wel anders. Knetterhard en nooit ontluchten.

Remgreep inderdaad horizontaal houden tijdens het ontluchten en zorgen dat vulnippel op remklauw boven zit. Na het ontluchten de nippel op de remgreep afdichten. Daarna verwijder ik de gele spacers vantussen de remklauw en druk voorzichtig nog wat extra olie in het systeem waardoor je de remklauw sowieso al wat krapper zet.

Geduld is een schone zaak....
Specialized Stumpjumper Marathon 2015
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

Morgen weers eens verder proberen, dank voor de tips!!!
Ik laat t weten!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Stiek om de remgreep en het handvat en een paar dagen wegzetten. Het systeem ontlucht dan zichzelf.
Daarna de remgreep horizontaal zetten, deksel eraf en olie bijvullen. Deksel er weer op en klaar.

De Magura's weggooien kan ook nog altijd.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

Ik heb de conclusie getrokken.......die k***e magura's zijn niets voor mij. Als iemand interesse heeft......gloednieuwe MT8 NeXT 2016, voor en achter inclusief Storm SL rotors van 160 en 180mm, matchmakers voor sram en een pro-ontluchtingssetje voor 325 euries.....voor de hobbyist zullen we maar zeggen.
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Ik heb ook de MT2, MTS, MT7 en de MT6 weg gedaan.
Had ze alle 4 nieuw gehad uit garantie, lekte stuk voor stuk.
En toen begon de miserie opnieuw met de MT7 en de MT2.....

Made in Germany, de russen krijgen zoveel jaar later toch nog hun gelijk.
marcelfacd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:00

Ongelooflijk, anno 2016 een remmenset die je continu moet ontluchten niet strak is te krijgen en daarbovenop nog zo'n beetje het prijzigst is op de markt.....hopla heb net een setje XT besteld bij Mantel voor 180 euro (Voor EN achter) leidingen inkorten en nooit meer naar omkijken.
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Dat komt omdat de hendel gewoon niet luchtdicht is....

Ik heb nu ook Xt en xtr, enjawel, geniaal!
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Mijn ervaring met de Magura MT-6 ging ook niet over rozen helaas. De remmen moesten na een tijdje erg vaak ontlucht worden. Heerlijk gevoel tijdens de afdaling als je remdruk ineens weg is...

Gelukkig zaten er xt m785 remmen op mijn nieuwe fiets, deze zijn tenminste betrouwbaar en erg fijn.
Plaats reactie