1 x setup met grote cassette, gripshift en... betaalbaar?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
K00li79
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: za 21 november 2015, 14:18

kermit schreef:De aanleiding voor dit topic was vorig jaar het idee voor een nieuw 29er fully frame, en het feit dat veel van die (trail)bikes alleen voor een single ring geschikt zijn. Inmiddels is die fully er, een Banshee Phantom die voor voorderailleurs geschikt is. Daarmee rijd ik dus 2 x 11.

Voor mijn hardtail heb ik wel een 1 x 11 drivetrain klaarliggen (met een Sunrace 50 cassette), maar die gaat er pas na de winter op. De 2 x 9 is nog ruimschoots goed genoeg om een paar maanden mee te kunnen.
Zit alleen nog een beetje met de keus voor het voorblad voor die fiets. Omdat ik 'm niet vaak meeneem naar serieus klimgebied zou ik met een iets groter voorblad toekunnen. Voordeel is dat ik dan niet steeds op de kleinste kransjes hoeft te rijden op lokale rondjes. Nadeel is dat ik dan voor een keertje Limburg/Ardennen het voorblad moet wisselen. Vraag me af of dat met een goed ingelopen ketting nog goed gaat...

Drukshifters zijn geen optie, hoe licht ze ook gaan. Mijn (rechter)duimgewricht is een probleemzone, zelfs al met een gripshifter.
Daarnaast (zonder dit topic in een shiftervoorkeur topic te willen veranderen) vind ik gripshifters ergonomisch gezien gewoon beter dan welke drukker dan ook. In één draai alle versnellingen als het moet, leuke uitdaging voor een trigger ;-)
Dus dat punt is niet discutabel voor mij, gripshift is en blijft een harde eis.
Gelukkig maken ze zo voor ieder wat wils :)
Als je wil mag je mijn 32t chainring wel lenen om even uit te proberen? Dan heb je een beetje een gevoel bij het een en ander? Heb zelfs nog een 11/36 cassette en ketting erbij voor de test.
Don't study me…
-
You won't graduate…
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is heel vriendelijk aangeboden, maar niet nodig ;-)
Ik rijd al jaren met een 32 voorblad in de double setup, dus ik weet al welke kransjes ik daarmee vaak gebruik op de lokale rondjes.

Voornaamste reden voor de switch naar de single ring op de hardtail is meer ruimte voor een bredere achterband (die komt nu als eerste tegen de voorderailleur, het frame kan wat breder hebben) en als bijkomend voordeel maakt het wat makkelijker schoon (handig bij de fiets die ik in de winter het meest gebruik).
Maar dat tweede voordeeltje moet dus wachten tot de volgende winter, zonde om nu al mijn 9-speed spul in de kliko te gooien :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

0.67 is 24/36, niet 22/36, maar dat terzijde.

Maar MJV, het is misschien makkelijker om naar een vergelijking te kijken in de gear calculator tussen je oude en eventuele nieuwe situatie. Dan zie je dat je 1x lichtste verzet even zwaar is als je 1 na lichtste in de oude 2x setup (28-42 vs 24-36), en je 1x zwaarste verzet ongeveer even zwaar als je oude 3e van boven (28-11 vs 36-14).
Jij weet vast wel welke verzetten je nu gebruikt, dus dan weet je ook wel of je daar mee uitkomt.

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... 2&UF2=2341" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]

Denk heb ik nou een rekenfoutje gemaakt..... :lol:
MJV schreef: Wat ik aan zware verzetten verlies ben ik wel bereid voor lief te nemen. Ik vraag me meer af of ik op de steile klimmen (met een fiets van 14 kg) met een ratio van 0.667 (tov die 0.571). Overweeg op termijn een 11-46 cassette eventueel
Je zou een tijdje je laatste blad niet kunnen gebruiken. Dan kun je in de praktijk zien of je benen dat trekken. 24/36=0,667

Je zou inderdaad die 11-46 cassette kunnen monteren. Die rijd mijn kleine man van 10 ook hier in de Voerstreek.[/quote]

Dank voor de adviezen, eens nagedacht en zo vaak gebruikte ik op mijn vorige fiets in de bergen die 42 niet, nu voor een 30T ovaal gegaan, om nog iets in het lagere bereik over te houden. Ben benieuwd hoe het rijdt :).
Plaats reactie