Fox vork servicen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Hoihoi, ik wil een poging wagen om m'n voorvork zelf te gaan servicen. Het gaat om de 30-uur service voor een Fox Evolution 2014 32 29 inch. Als het goed is is dat het vervangen van de Dust Wipers.

Klopt het dat deze drie producten genoeg zijn?

https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... il-p20058/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... 16-p44558/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... WT-p41413/" onclick="window.open(this.href);return false;

Weet dat er meerdere topics over zijn maar lees ook verschillende dingen en de meeste topics zijn al wat verouderd :)

Met dit filmpje kom ik geloof ik een heel eind: http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=573" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dat zijn ze. Ik gebruik zelf de Enduro seals via bikesuspension.nl. Goedkoper maar net zo goed, wel minder frictie.

Float olie gebruik ik nooit, dat is gewoon synthetische versnellingsbakolie met een kleurtje. 80W gebruik ik altijd, een liter kost ongeveer 6 a 7 euro. Je hebt maar 5cc nodig voor de luchtkamer maar waarom zoiets overpriced kopen voor hetzelfde spul met een andere naam erop? Werking is precies hetzelfde, viscositeit ook.

Vork olie van Fox is ook overpriced (is gewoon Torco spul), 20W voorvorkolie voor de motorfiets kost ook maar een fractie van de Fox verpakking, hier ook weer: hetzelfde spul.
lenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 24 november 2015, 12:58

Hoi Erik,

Voor basis onderhoud kom je zo een heel eind(je doet dan alleen niks aan de demper).

Heb je al vet voor op de seals?
https://www.bike-components.de/en/DT-Sw ... tt-p46949/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder zou je gelijk de volgende delen kunnen vervangen;
Scraper (bij mij Fox 036-01-053)
U-Cup (bij mij Fox036-01-018)

Verder moet je een beetje voorzichtig zijn met de distwipers er in te drukken zonder tool(ik doe het meestal met een grote dopsleutel(en verwijder dan eerst het bovenste veertje). Je kunt ze eruithalen met een steeksleutel 17mm (voorzichtig!!)

Succes,

Lennert.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dit vet is ook gewoon super, gebruikt Bikesuspension zelf ook:

https://www.bike-components.de/en/r-s-p ... ks-p31754/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Dennisvdb schreef:Dat zijn ze. Ik gebruik zelf de Enduro seals via bikesuspension.nl. Goedkoper maar net zo goed, wel minder frictie.

Float olie gebruik ik nooit, dat is gewoon synthetische versnellingsbakolie met een kleurtje. 80W gebruik ik altijd, een liter kost ongeveer 6 a 7 euro. Je hebt maar 5cc nodig voor de luchtkamer maar waarom zoiets overpriced kopen voor hetzelfde spul met een andere naam erop? Werking is precies hetzelfde, viscositeit ook.

Vork olie van Fox is ook overpriced (is gewoon Torco spul), 20W voorvorkolie voor de motorfiets kost ook maar een fractie van de Fox verpakking, hier ook weer: hetzelfde spul.
Check, dus gewoon even langs de garage en een liter 20W en 80W bestellen? Dat doe ik ook al met lagervet 4 euro voor een liter ;) Goeie tip!
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

lenno schreef:Hoi Erik,

Voor basis onderhoud kom je zo een heel eind(je doet dan alleen niks aan de demper).

Heb je al vet voor op de seals?
https://www.bike-components.de/en/DT-Sw ... tt-p46949/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder zou je gelijk de volgende delen kunnen vervangen;
Scraper (bij mij Fox 036-01-053)
U-Cup (bij mij Fox036-01-018)

Verder moet je een beetje voorzichtig zijn met de distwipers er in te drukken zonder tool(ik doe het meestal met een grote dopsleutel(en verwijder dan eerst het bovenste veertje). Je kunt ze eruithalen met een steeksleutel 17mm (voorzichtig!!)

Succes,

Lennert.
Goeie tip van die grote dopsleutel. Die speciale tool leek mij ook vrij overbodig. Als ik de vork toch open heb kan ik die twee onderdelen ook wel even vervangen inderdaad.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik gebruik zelf de Motul 20W en de 80W GL4 van Kroon-oil.
Laatst gewijzigd door Dennisvdb op ma 10 oktober 2016, 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.
lenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 24 november 2015, 12:58

Erik89 schreef:
Dennisvdb schreef:Dat zijn ze. Ik gebruik zelf de Enduro seals via bikesuspension.nl. Goedkoper maar net zo goed, wel minder frictie.

Float olie gebruik ik nooit, dat is gewoon synthetische versnellingsbakolie met een kleurtje. 80W gebruik ik altijd, een liter kost ongeveer 6 a 7 euro. Je hebt maar 5cc nodig voor de luchtkamer maar waarom zoiets overpriced kopen voor hetzelfde spul met een andere naam erop? Werking is precies hetzelfde, viscositeit ook.

Vork olie van Fox is ook overpriced (is gewoon Torco spul), 20W voorvorkolie voor de motorfiets kost ook maar een fractie van de Fox verpakking, hier ook weer: hetzelfde spul.
Check, dus gewoon even langs de garage en een liter 20W en 80W bestellen? Dat doe ik ook al met lagervet 4 euro voor een liter ;) Goeie tip!

Vraagje... In de gesloten demper zit 10wt olie rood en de die oudere vorken 10wt groen(fox verkoopt beide soorten olie nog). Kennelijk zit er los van de dikte nog wel verschil in de olie soorten? Of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dat klopt, maar Fox schrijft voortaan 20W voor ipv 10W groen. Ik zal eens meekijken.

Wat zegt de code op je voorvork? 4 digit

Heb vorige week nog een '14 32 Float Factory 29' geserviced, daar moest gewoon 30 en 20cc 20W in.
Laatst gewijzigd door Dennisvdb op ma 10 oktober 2016, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ga je er een fotologje van bijhouden? Hoe dan ook, ik hoor graag je ervaringen. Dus ik volg 'm ff!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
lenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 24 november 2015, 12:58

Dennisvdb schreef:Dat klopt, maar Fox schrijft voortaan 20W voor ipv 10W groen. Ik zal eens meekijken.

Wat zegt de code op je voorvork? 4 digit

Heb vorige week nog een '14 32 Float Factory 29' geserviced, daar moest gewoon 30 en 20cc 20W in.

Voor de basis onderhoud heb je idd tegenwoordig 20wt nodig. Ik wilde alleen maar aangeven dat je kennelijk twee soorten 10Wt hebt...

http://www.bikester.nl/fox-racing-shox- ... 60881.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... WT-p32388/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus er zit kennelijk nog verschil in de olie los van de dikte
Laatst gewijzigd door lenno op ma 10 oktober 2016, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Dennisvdb schreef:Dat klopt, maar Fox schrijft voortaan 20W voor ipv 10W groen. Ik zal eens meekijken.

Wat zegt de code op je voorvork? 4 digit

Heb vorige week nog een '14 32 Float Factory 29' geserviced, daar moest gewoon 30 en 20cc 20W in.

Code is CMXC. Misschien dezelfde type als die jij geserviced heb?

En inderdaad ga ik een fotologje bijhouden :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is dit het stappenplan dat je gaat volgen?

http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=622" onclick="window.open(this.href);return false;
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
lenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 24 november 2015, 12:58

Kapitein Iglo schreef:Is dit het stappenplan dat je gaat volgen?

http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=622" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kunt ook dit filmpje bekijken. Dan zie je ook dat ze de twee extra onderdelen vervangen (waar ik het type nummer van heb doorgegeven).

http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=573" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door lenno op ma 10 oktober 2016, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

http://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=452" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staat dat je over moet stappen op 20W, in combinatie met nieuwe wipers. Enduro fork seals of Fox eigen merk maakt niet uit, zijn allebei compatible.

Volgens het oil volume chart moet jij in beide kamers (veer en demper kant) 30cc ELK doen. Niet 20cc voor de demper kant want dat is enkel voor de Factory versie. Beiden 30cc 20W dus, en 5cc Float Fluid (of zoals de slimmeriken doen 80W) in de luchtkamer. Volgens de code heb jij een 110 vork, staat er niet tussen in het oil bath overzicht maar dat is gewoon een 120mm vork met een spacer aan de spring-side. Haal je deze eruit heb je dus 120mm veerweg.

Wiper eruit met een steeksleutel, de schuimrubber laten weken in vorkolie zodat ze goed verzadigd zijn. Binnenkant van wiper goed insmeren met vet zoals r.s.p. Slickkick of Slick Honey, en buitenkant van wiper invetten met vorkolie. Daarna met dop 32 rustig en recht (!) erin tikken, en zorgen dat ie HELEMAAL erin zit.
Plaats reactie