Fietsstandaard

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zal heus wel verschil zitten tussen de goedkopere standaards zoals van Lidl en Bol aan de ene kant en Parktool en Feedback aan de andere kant. Het is maar net wat je er aan uit wilt & kunt geven...

Maar als je die extra euro's hebt en de standaard vaak gebruikt loont het denk ik wel om een betere te kopen. Ik vond mijn Feedback destijds ook een tikje prijzig, maar dat geld ben ik allang vergeten en van de kwaliteit van die standaard geniet ik nog wekelijks...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

m'n Lidl standaard is vind ik een prima kennismaking met de wereld van de montagestandaard .
ben wel benieuwd hoe lang ik er van kan genieten en of het aan het eind van het liedje de 24 euro echt waard was :tong

ik heb vandaag ook een standaard gezien , was ook een top ding , maar dat was bij de bike shop waar ik vandaag heen was , die is vast ff te duur voor de plaatselijke hobbyist zoals mij :lol:

als ik het zo bekijk is het dus zo dat er 3 modellen zijn ,model 1 het hang systeem (handig voor ff snel waarbij je weinig krachten uitoefent op de fiets anders lazert hij eraf )

model 2 de 4 of 3 poot met klem om frame of zadel , (kun je aardig wat met je fiets doen en handig voor poetsen ook nog , meest veelzijdig denk ik .)

model 3 een soort werkbank (waar je het frame op kunt zetten d.m.v steun op bottom bracket en voor vork , dus iig zonder voor wiel er op denk ik en je kunt hem vast klemmen )

zijn er nog meer modellen ?
ff uit nieuwsgierigheid :tong
groetjes Marcel
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Een standaard van 100+ zal vast sterker zijn dan een standaard van 25 of 50 euro, maar wanneer is die de meerprijs waard?
Op de goedkope kan je ook alles doen van onderhoud tot grondige wasbeurt (vandaag gedaan).

Wat kan de duurdere meer dan de goedkope?
Ik zelf zou het zonde van me geld vinden aangezien de goedkope prima presteerd voor mij.

Moet wel zeggen dat ik nooit met een "dure" gewerkt heb, dus kan moeilijk oordelen.
Misschien gaat een duurdere langer mee, maar zou niet weten wat er aan zo'n simpel ding kapot kan :tong

Enige nadeel aan mijne is dat die niet opvouwbaar is.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Ik heb de Tacx , de spider pro , super over te vreden , monteren, schoonmaken, afspuiten , en opvouwbaar .

Vindt het geld dubbel en dwars waard, je kan de fiets in hoogte monteren , draaien naar links of rechts , en er zit een handige hulpmiddel bij om je voorwiel , eigenlijk je stuur vast te zetten, zodat deze niet kan draaien .

http://www.futurumshop.nl/tacx-spider-p ... oCLJDw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb ook een "takel" systeem in de schuur , nadeel is dat je ruimte er om heen moet hebben , de spider zet je buiten en ruimte genoeg , nadeel van de spider is dat hij beste tot zijn recht komt buiten , en dat is niet altijd warm . :winkie:
Binnen heeft hij netzoveel ruimte nodig als de takel ....
Zowel de racefietsen als de MTB's maken gebruik van de spider ....
Voor het weg zetten van de bike's gewoon een simpele standaard , als de bike maar blijft staan horizontaal :)
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De standaards waarbij de fiets op het bracket staat en de vorkeinden ingeklemd worden vind ik zelf wat minder. Want je hebt er niks aan als de vork niet gemonteerd is...

Een duurdere standaard kan prettiger werken en/of langer meegaan dan een goedkope.
Maar nogmaals, het is maar net wat je eraan uit wilt geven. Kan me goed voorstellen dat je een goedkoop model kiest. Ik heb dat niet gedaan want ik wist dat ik er heeeeeel lang gebruik van zou gaan maken, en heb geen spijt van die keuze.

Overigens, wat is duur. Ik meen dat ik rond de 150 betaalde, maar die professionele dingen die aan de vloer verankerd staan zijn vele malen duurder. Maar ik weet wel zeker dat als je aan zo'n ding gewend bent een Lidl-standaard voor spontane huilbuien zorgt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

dat denk ik ook ja :lol:

of je bescheurt je :lol: :winkie:
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef:De standaards waarbij de fiets op het bracket staat en de vorkeinden ingeklemd worden vind ik zelf wat minder. Want je hebt er niks aan als de vork niet gemonteerd is...
... dat vind ik nog een tamelijk understatement en eerlijk gezegd kan ik me ook niet herinneren dat je ze eigenlijk ooit bij MTB evenementen ziet. Volgens mij aardig logisch omdat ze aardig wat potentiele problemen kennen:
- support van allerhande steekassen wanneer je hem op de bevestiging van het wiel moet fixeren,
- altijd een wiel eruit moeten halen waar je volgens mij niet een rem wilt afstellen en dan het wiel eruit halen om de ander te doen,
- support van hydroformed frames (toch aardig wat fullies) wanneer je om de onderbuis klemt,
- support van bracket is niet ideaal met ISCG en zeker niet chainguides gemonteerd (waar je dan ook niet of nauwelijks bij komt) of wanneer er kabels en leidingen (derailleur, rem, dropper) er wat ruim onderdoor lopen, wat toch op z'n minst bij aardig wat fullies het geval is.

... als je dan zo'n ding voor het leven koopt, dan zou ik tenminste een model nemen waar qua bevestiging altijd wel een mouw aan te passen, ook voor je volgende fiets.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Ik heb ook een Tacx Spider Prof T3325, net als RubbereMTBRobbie. Ik ben er zeer tevreden mee :-q .
Ik heb wel een tas van Feedback Sports gekocht. De Tote Bag p/n 16505. Zodat 'ie makkelijk te vervoeren is, stofvrij blijft en alle losse onderdelen bijelkaar blijven.
Bij Bike-Components.de:
Afbeelding LINK.

En de review is idd van mij :wink:

P.s. Ik heb mijn twijfels over het afspuiten van je fiets op zo'n standaard, ik weet niet of ze wel goed tegen water kunnen?
Wellicht beter eerst je fiets in zo'n ding afspuiten:
Afbeelding
En daarna voor het afdrogen en smeren/olieën etc in je andere standaard?

Groeten, Remco
Laatst gewijzigd door Grease monkey op zo 9 oktober 2016, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

ff laten drogen, en hij is weer het mannetje hoor, ik spuit de fiets gewoon af en smeren , daarna de standaart even inklappen en uitschudden , en binnen zetten , komt het helemaal goed .

als het maar weer droog wordt.
als je geen droge schuur hebt dan beter in een kast in huis op bergen .
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Daar heb je wel een punt. Een droge plek waar je 'm opslaat.

Tip; koop geen standaard met vier poten, die staan nooit stabiel. Altijd drie poten. En het liefst zo wijd mogelijk uitelkaar voor een zo stabiel mogelijke opstelling.

Groeten, Remco
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Grease monkey schreef:Daar heb je wel een punt. Een droge plek waar je 'm opslaat.

Tip; koop geen standaard met vier poten, die staan nooit stabiel. Altijd drie poten. En het liefst zo wijd mogelijk uitelkaar voor een zo stabiel mogelijke opstelling.

Groeten, Remco
Ik zie niet in waarom een 3 poot steviger staat dan een 4 poot, alles zit hem in de lengte van de poten en de ondergrond.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

heb 4 poten staat altijd goed
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Een driepoot (Tripod) kan niet wiebelen;)
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Heb ook 4 poten en staat erg stabiel.....
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

@ Patrick_V, psies :-q.
Ik weet niet op wat voor een ondergrond jullie je standaard neerzetten, maar bij mij is ie niet vlak. Ik heb tegels.
Op je terras gaat het ook niet. Tenzij je minstens één van de vier poten in hoogte kan verstellen, blijft je standaard onstabiel.
En dat heb je niet met drie poten. En dit is niet iets nieuws oid, dit is al eeuwen bekend...

Groeten, Remco
Plaats reactie