Arrugghh... scheur in Titanium Frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Mag ik vragen waar je hem hebt laten repareren en wat het gekost heeft? Ik heb een tita frame liggen met een scheur in de liggende achtervork en ben wel benieuwd wat een reparatie gaat kosten :)
Don't believe the hype!
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

HotSnail schreef:Mag ik vragen waar je hem hebt laten repareren en wat het gekost heeft? Ik heb een tita frame liggen met een scheur in de liggende achtervork en ben wel benieuwd wat een reparatie gaat kosten :)
Bakker in Heerhugowaard. 125 EUR

Tita is vreemd spul. Ik had bij een oud frame ook een scheur aan de (onbelaste) binnekant van de horizontale achterligger. Net alsof er een hele vreemde spanning van binnenuit op stond.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

bij mij zit de scheur net achter het mannetje van de liggende achtervork, dus wel in de heat-affected zone...
Ik zal ze eens contacten met een foto, kijken of ze er wat mee kunnen.
Don't believe the hype!
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Vast wel. Je hoeft overigens de fiets geneens kaal te maken. Men werkt goedkoper dan andere aanbieders met een grote "mof" rond het te bewerken gebied. Dat sluit het af van de lucht en een slang in het frame houdt het zuurstof-arm
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik kwam deze website ook nog tegen. Bedrijf zit in Amersfoort. Heb ook geen idee wat de kosten zijn.
Repareerd ook titanium fietsen. http://www.lasklus.nl/Titanium-fietsframe.html" onclick="window.open(this.href);return false;
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Als ik dat laswerk zie wordt ik verdrietig
Bird Aeris 9 blurple
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

novaterra schreef:Als ik dat laswerk zie wordt ik verdrietig
Heb jij ervaring met titanium reparaties die er beter uitzien? Deze lasrups is voor mij boven verwachting netjes gelegd. Ik heb veel slechtere reparaties gezien in de zin van een slordige lasrups. Ik ben er zelf gelukkig niet verdrietig van.

Er zijn wel reparaties waarbij de las weer helemaal perfect er uitziet. Maar voor dat stukje esthetiek moet je aanmerkelljk meer afrekenen.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Wellicht bedoelt novaterra het loswerk in de link die gepost is. Die bij jou is inderdaad optisch veel mooier!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van laswerk dat loswerk is wordt iedereen verdrietig ;-)

Maar mooi dat het opgelost is Skidje!
Zonde van zo'n mooi frame als het hier zou eindigen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

héél knap gelast hoor!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

skidje schreef:
novaterra schreef:Als ik dat laswerk zie wordt ik verdrietig
Heb jij ervaring met titanium reparaties die er beter uitzien? Deze lasrups is voor mij boven verwachting netjes gelegd. Ik heb veel slechtere reparaties gezien in de zin van een slordige lasrups. Ik ben er zelf gelukkig niet verdrietig van.

Er zijn wel reparaties waarbij de las weer helemaal perfect er uitziet. Maar voor dat stukje esthetiek moet je aanmerkelljk meer afrekenen.
Ging over de link idd, van jou frame is wel netjes id
Bird Aeris 9 blurple
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Dit reparatiewerk van jou fiets ziet er goed uit. Niet al het laswerk uit de link ziet er goed uit. Sommige stukken weer wel.
Ik heb ook geen idee hoe het smeltbad van titanium zich verhoudt tot rvs, aluminium of staal. Ik heb het zelf nooit gelast
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Titaan is veel stroperiger, daar waar alu, rvs en staal goed vloeit, is titaan wat dikker. Verder heel goed te verlassen
Bird Aeris 9 blurple
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Ondanks de mooie las is deze vorige week na toch wel intensief gebruik precies op de nieuwe las doorgescheurd. Met m’n 100+ kg en zadelpen op uiterste stand worden er toch wel de grenzen opgezocht. Ondertussen wel iets voordeliger opnieuw laten lassen maar een nieuwe rit naar de lasser zie ik niet zo zitten.

De scheur vindt plaats ong 15-20 mm boven het uiteinde van de zadelpenbus in het frame. Uiteinde zadelpen zal iets lager zitten. Dus zou allemaal net moeten kunnen.

Ga maar eens op zoek naar een verende zadelpen zonder offset.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Balen :((

Wellicht ergens een heel lange zadelpen vandaan halen? Misschien dat een 450mm of 500mm pen dit voorkomt. Hangt natuurlijk wel er van af hoe ver de pen uitsteekt (hefboom) en hoe ver de shim in het frame doorloopt.
StAlTiCa
Plaats reactie