Het filmpje kan dat wel beweren, maar een kortere naloop geeft een nerveuzer stuurgedrag (ja, je zou dit "more accurate at slow speed" (uit filmpje) kunnen noemen, de fiets wordt wendbaarder op lage snelheden) en een grotere naloop een rustiger stuurgedrag. Dat zijn gewoon de feiten. En dus ook de logische verklaring waarom fietsen met een vlakkere balhoofdhoek een vork met grotere vorksprong krijgen. Neem dat nou gewoon aan.g60 schreef:..., maar volgens mij moet jij het filmpje ook eens bekijken.. Het gaat niet perse om rustiger sturen, het is gecontroleerder en precieser sturen wat een grotere offset doet, met een kortere naloop.
Die kortere naloop gaf juist een veel zenuwachtiger en minder precies stuurgedrag. Dus als je dat wilt, moet je dus een 46mm offset vork erin zetten...
Gary Fisher heeft wel vaker foute dingen gezegd, dus ik zou hem niet als leidraad nemen... . ("Kortere achtervork klimt beter." Leuk, maar gaat niet op. Wel heeft hij met die generatie fietsen de grondslag gelegd voor het spul waar we nu op fietsen: korte achtervork, lange bovenbuis, kortere stuurpen. Om de verkeerde reden geniaal dus!)