Invloed van forkoffset op geometrie/rijgedrag

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

g60 schreef:..., maar volgens mij moet jij het filmpje ook eens bekijken.. Het gaat niet perse om rustiger sturen, het is gecontroleerder en precieser sturen wat een grotere offset doet, met een kortere naloop.
Die kortere naloop gaf juist een veel zenuwachtiger en minder precies stuurgedrag. Dus als je dat wilt, moet je dus een 46mm offset vork erin zetten...
Het filmpje kan dat wel beweren, maar een kortere naloop geeft een nerveuzer stuurgedrag (ja, je zou dit "more accurate at slow speed" (uit filmpje) kunnen noemen, de fiets wordt wendbaarder op lage snelheden) en een grotere naloop een rustiger stuurgedrag. Dat zijn gewoon de feiten. En dus ook de logische verklaring waarom fietsen met een vlakkere balhoofdhoek een vork met grotere vorksprong krijgen. Neem dat nou gewoon aan.

Gary Fisher heeft wel vaker foute dingen gezegd, dus ik zou hem niet als leidraad nemen... . ("Kortere achtervork klimt beter." Leuk, maar gaat niet op. Wel heeft hij met die generatie fietsen de grondslag gelegd voor het spul waar we nu op fietsen: korte achtervork, lange bovenbuis, kortere stuurpen. Om de verkeerde reden geniaal dus!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Wat een hoop spraakverwarring in dit draadje zeg. Maar ik geloof dat het wel goed begint te komen. Het door Asphaltdude geposte plaatje zegt het wel wat betreft trail. Als je dan ook nog weet dat weinig trail betekent snel stuurgedrag (naar smaak 'nerveus' of 'strak' te noemen), en veel trail betekent langzaam stuurgedrag (naar smaak 'stabiel' of 'traag') dan kom je al weer een heel eind. Gooi daar nog bij dat de wielbasis ook een effect heeft (lang = langzaam, kort = snel) en je komt al ergens.
Give me little bits of / more than I can take
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Lars TB schreef:
g60 schreef:..., maar volgens mij moet jij het filmpje ook eens bekijken.. Het gaat niet perse om rustiger sturen, het is gecontroleerder en precieser sturen wat een grotere offset doet, met een kortere naloop.
Die kortere naloop gaf juist een veel zenuwachtiger en minder precies stuurgedrag. Dus als je dat wilt, moet je dus een 46mm offset vork erin zetten...
Het filmpje kan dat wel beweren, maar een kortere naloop geeft een nerveuzer stuurgedrag (ja, je zou dit "more accurate at slow speed" (uit filmpje) kunnen noemen, de fiets wordt wendbaarder op lage snelheden) en een grotere naloop een rustiger stuurgedrag. Dat zijn gewoon de feiten. En dus ook de logische verklaring waarom fietsen met een vlakkere balhoofdhoek een vork met grotere vorksprong krijgen. Neem dat nou gewoon aan.

Gary Fisher heeft wel vaker foute dingen gezegd, dus ik zou hem niet als leidraad nemen... . ("Kortere achtervork klimt beter." Leuk, maar gaat niet op. Wel heeft hij met die generatie fietsen de grondslag gelegd voor het spul waar we nu op fietsen: korte achtervork, lange bovenbuis, kortere stuurpen. Om de verkeerde reden geniaal dus!)
2e keer naloop moet lange naloop zijn..
Kan allemaal wel wezen, mijn genesis en g2 bikes doen precies wat in het filmpje uitgelegd word, + dat hij de grondslag heeft gelegd zeg je zelf dus hij zal wel iets goed doen denk ik dan.. Waarom klimmen die fietsen dan goed volgens jou?
ak-77 schreef:Wat een hoop spraakverwarring in dit draadje zeg. Maar ik geloof dat het wel goed begint te komen. Het door Asphaltdude geposte plaatje zegt het wel wat betreft trail. Als je dan ook nog weet dat weinig trail betekent snel stuurgedrag (naar smaak 'nerveus' of 'strak' te noemen), en veel trail betekent langzaam stuurgedrag (naar smaak 'stabiel' of 'traag') dan kom je al weer een heel eind. Gooi daar nog bij dat de wielbasis ook een effect heeft (lang = langzaam, kort = snel) en je komt al ergens.
Haha ja zover zijn we ( of ik :roll: ) ondertussen al :-q
life starts @ 150bpm...
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Een kortere sprong geeft een directer stuurgedrag. Net als een kortere stuurpen. Praktijk en theorie komen hierin jammer genoeg niet overeen. Ik heb zoals in het onderstaande artikel geëxperimenteerd en heb nu een sprong van 37mm. :-q

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... ent-45343/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

g60 schreef:Waarom klimmen die fietsen dan goed volgens jou?
Tractie van 29" wielen en de dankzij-29"-wiel-stiekem-nog-steeds-best-wel-lange-achtervork?
Lange bovenbuis en lage voorkant zal ook helpen bergop. Volgens dat filmpje zouden ze bij G2 de bovenbuis korter maken, maar Superflies hebben samen met Spesh en C'dalen nog steeds zo'n beetje de langste bovenbuizen die je op XC-fietsen vindt.


Real Epic '89 schreef:Een kortere sprong geeft een directer stuurgedrag.
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... ent-45343/" onclick="window.open(this.href);return false;
In dat stukje wordt vooral gesproken van een rustiger, minder twitchy stuurgedrag bij een kortere sprong (maar wel een kortere wielbasis uiteraard)

Over vorksprong gesproken: ik kwam gisteren in Zeist iemand tegen met z'n vork achterstevoren :winkie:
Afbeelding
Heb hem erop gewezen dat 'ie z'n vork ff op moet (laten) draaien maar ben vergeten te vragen of ik een proefritje mocht maken :lol: :lol: :lol:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Naloop en vorksprong zijn niet hetzelfde, net als trail en offset/rake.
Naloop = trail
Vorksprong = offset / rake.
Nu allemaal ff googlen en het wordt/is duidelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Het was mij al helemaal duidelijk hoor :tong
Everybody bought a new bike!
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Mij ook hoor!
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

En Gary Fisher lijkt er ook wel verstand van te hebben, want zo'n Superfly met G2 geo stuurt lekker :winkie:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik meende nog ergens tegenstrijdige berichten te lezen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kortere wielbasis +steilere balhoofdhoek (zoals 29ers tot een paar jaar terug werden gebouwd) is gebaad bij wat meer rust qua sturen en dus een kleinere offset?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef:Kortere wielbasis +steilere balhoofdhoek (zoals 29ers tot een paar jaar terug werden gebouwd) is gebaad bij wat meer rust qua sturen en dus een kleinere offset?
Ja.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ter verduidelijking:

Afbeelding
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb momenteel een Fox Float CTD Evolution 29 vork met een offset van 44. Ik heb pasgeleden de olie vervangen en het rijdt nu wel beter maar ondertussen kijk ik ook wel een beetje rond naar een andere vork. Nu heb ik wel wat gezien maar die vork had een offset van 51. En als ik bovenstaande plaatjes bekijk dan zou het volgens mij wat minder scherp moeten sturen. Is het dan te vergelijke met een langere stuurbuis die 1 cm langer is? De zitpositie daargelaten?
Of zit ik nu helemaal mis. Nadat ik mijn stuurpen van 80 mm had vervangen voor 1 van 50 mm vond ik het een stuk fijner sturen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zie plaatje: more fork offset = less trail, dus een kortere naloop en daarmee juist (iets) directer reageren.

De verschillen zijn niet dramatisch groot volgens mij. Ik heb juist andersom gewisseld, van 51mm offset naar de kortere variant (Fox) en ik kan niet zeggen dat ik het idee had ineens een hele andere fiets te rijden (de reden van de wissel had niks met die offset te maken, de prijs van die vork was voor mij doorslaggevend ;-) ).

Dit artikeltje had ik in de tweede post ook al gelinkt, vind het zelf wel verhelderend (en relativerend):
http://blog.artscyclery.com/ask-a-mecha ... mm-offset/" onclick="window.open(this.href);return false;

Leuk samengevat:
"If you still can’t decide, just keep in mind that all we are talking about is 5 millimeters of difference between the two, so don’t expect a night and day difference between them. Whichever one you choose, you’ll have the perfect geometry at some point on nearly any trail you ride."
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie