Uitwisselbaarheid onderdelen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Braveheart
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 6 augustus 2008, 10:07
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro

Goedenavond allen,

Mocht het zo zijn dat ik mijn vraag in het verkeerde forumdeel geplaatst heb dan wil ik mij vast op voorhand verontschuldigen...

In 2009 heb ik een Cube LTD Pro gekocht. Een 18 inch frame met 26inch wielen. Ik ben er altijd erg zuinig op geweest (netjes onderhouden) en heb er ook veel mee op de weg gefietst.
Nu is mijn fiets bij een verhuizing met een transporteur (geen verhuisbedrijf) mee gekomen maar helaas is er wat zwaars op de fiets gevallen met als gevolg een lelijke knik in de bovenste framebuis.
De transporteur vind het vreselijk en wil er veel aan doen om het netjes op te lossen. Nu heb ik inmiddels uitgevonden (Bike2build) dat er enerzijds door Cube kennelijk geen losse frames geleverd worden, en anderzijds is de fiets kennelijk al zo oud dat een verzekeringsverhaal alleen maar verliezers oplevert.
Waarschijnlijk komt het er op neer dat er een ander, gelijkwaardig, frame gekocht moet worden en dat ik zelf alles ga over zetten. Dat zelf doen is geen enkel probleem, dat vind ik leuk. Maar ik wil wel graag alle onderdelen hergebruiken zonder extra geld uit te moeten geven voor dingen die net even anders zijn.
Kortom waar moet ik opletten bij een eventuele aanschaf van een ander frame? Past trapas zomaar, het balhoofd, remklauwen, zadelpen enz enz...

Jullie hulp bij het beantwoorden van mijn vraag wordt zeer gewaardeerd.

Hartelijke groet,

Addy

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Braveheart op vr 19 februari 2016, 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Een nieuw 26" frame is niet veel vraag meer naar, maar misschien is dit wat.
http://www.bike-discount.de/en/shop/har ... -8669/l-24" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat de uitwisselbaarheid aangaat, nieuwe lagers monteren is wel zo betrouwbaar. En anders even bij cube navragen wat er nu precies inzit. Bij bike-discout weten ze wel of dat gaat passen of niet.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Het belangrijkste waar je op moet letten is het bottem bracket en de balhoofd.

Balhoofd kan tapered of recht zijn. Bij een langere balhoofdbuis dan je huidige kan je voorvork te kort zijn.
Verder heb je nog verschillende lagersystemen.

Voor het bottem bracket heb je ook weer verschillende lagersystemen en verschillende asdiameters.

Houd er verder rekening mee dat je een nieuw setje versnellingskabels nodig bent en afhankelijk van de
kabelloop misschien ook nieuwe remkabels.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

40,- duurder als de optie die Luc151 aangaf :

*quote*
Cube Attention 26 inch 2014 ATB Frame
26er, 18 inch, lichaamslengte vanaf ca 1.73m
Zwart/Groen
Geschikt voor schijfrem
Geschikt voor BSA trapassen(schroefdraad)
Geschikt 1 1/8 inch vorken
Geschikt voor Semi-integrated headsets
Zadelpenmaat, 31.6mm, Zadelpenklemmaat 34,9mm
*quote*

http://www.bikeparts-hoogvliet.nl/a-415 ... e-18-inch/" onclick="window.open(this.href);return false;
Braveheart
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 6 augustus 2008, 10:07
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro

Dank voor de reacties!
Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad met Rob van Bikeparts Hoogvliet en vermoedelijk is het frame zoals Remy-ams100 voorstelt geschikt voor mij.
Er gaat nu een mail met detailfoto's naar Bikeparts om uitsluitsel te krijgen.

Wordt vervolgd...
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Wat een andere maat kan zijn:
-benodigde lengte vorkbuis
-zadelpendiameter & zadelpenklem
-balhoofd

-wielmaat (26")& bottom bracket (gewoon draad)zullen wel kloppen
-bevestiging schijfremmen (IS, postmount)
Racingthewagon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 4 februari 2016, 10:50

Given the age of your bike and then the components I would look at replacing the BB and headset. Also the price that you are going to pay for a new frame and then redo all the cables and housing. Probably have to get new brake lines etc, the cost of all those parts you might as well just get a new bike. Not to mention the amount of time you are going to spend taking the bike apart and then putting back together.
Braveheart
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 6 augustus 2008, 10:07
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro

Tadaaa, hier een update over de gang van zaken...
Alweer twee jaar, en een hoop "gesteggel" verder heb ik maar een andere fiets gekocht. Verzekering beschouwt de fiets als afgeschreven en de transporteur was uiteindelijk niet zo bereidwillig als in het begin leek.
Ik heb ook geen zin om gefrustreerd mijn zin (vergoeding/reparatie) proberen te krijgen dus tijd voor een andere fiets!
Ik lees graag mee op dit forum, maar ben niet zo'n heel fanatieke mountainbiker. Vaak fiets ik een periode (plusminus een jaar) heel fanatiek maar dan spelen blessures weer op en neem ik een langere periode rust en heb daarna allerlei excuses om het fietsen uit te stellen. Ik ga het nu weer rustig op pakken en begin eerst op de weg om aan mijn conditie te werken en daarna zien we verder:-)
Mijn nieuwe aanwinst is een Cube LTD Pro van 4 jaar oud die alleen op asfalt heeft gereden en zelfs dat heeft hij heel weinig gedaan. De maten komen precies overeen met mijn beschadigde fiets. Kortom het is een mooie fiets en voor mij prima om de draad weer op te pakken. Vandaag de fiets helemaal nalopen met een kritisch oog én een doek en morgen er op stappen voor een "kennismakingsrit"
Iemand een suggestie wat ik met mijn beschadigde fiets kan doen? Verkoop in zijn geheel of in onderdelen?
Fijn weekend allemaal!
Laatst gewijzigd door Braveheart op za 16 juni 2018, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Braveheart schreef:Iemand een suggestie wat ik met mijn beschadigde fiets kan doen? Verkoop in zijn geheel of in onderdelen?
Precies dat!


:winkie:


(zet hem compleet te koop 'voor de onderdelen'. En als iemand losse onderdelen wil, dan sloop je die er zelf af!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tr1dD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 29 december 2002, 02:01
Mijn mountainbike: leon de kameel

Het ziet er niet fraai uit, maar ik was er lekker mee blijven rijden. Anders is er vast iemand die het wel aandurft, voor een mooi prijsje.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Idd verkopen voor onderdelen
Plaats reactie