Vreemde slijtage remblokken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Dag beste mensen!

Wegens het vermoeden dat mijn remblokjes aardig versleten waren heb ik deze er vandaag uitgehaald. Hiermee ben ik echter net wel een stappie te laat.. :) Tot mijn verbazing zit er wel een vreemd slijtpatroon in.. Heeft iemand hier misschien een verklaring voor? Remklauw scheef? Zuigers gaan niet goed terug?

Afbeelding

https://www.dropbox.com/s/kf96wbbya24ij ... 5.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gaat om Shimano Deore BR-M615 remmen, blokjes in kwestie Shimano G01S (resin)

Deze blokjes zitten er nu iets meer dan 2000km op met weer/wind/modder maar toch lijkt het ander blokje nog voldoende remvoering te hebben?
Laatst gewijzigd door BruteBullsBikers op do 21 januari 2016, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
matigefietser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 20:44
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Ik heb bij mijn formula ook het probleem gehad dat 1 zuiger niet makkelijk naar buiten kwam. Heb destijds (met de blokje aan de kant die versleten er in) de zuiger een ruim aantal keer naar binnen en naar buiten laten gaan en daarmee was het opgelost.
Naar binnen laten gaan met de remhendel en dan met een speciale tool van Parktool http://www.parktool.com/product/hydraul ... ess-pp-1-2 de zuiger weer naar buiten gedrukt (voorzichtig). Kan natuurlijk ook met een steenbeitel oid, zorg wel dat de zuiger niet scheef gaat.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

matigefietser schreef:Ik heb bij mijn formula ook het probleem gehad dat 1 zuiger niet makkelijk naar buiten kwam. Heb destijds (met de blokje aan de kant die versleten er in) de zuiger een ruim aantal keer naar binnen en naar buiten laten gaan en daarmee was het opgelost.
Naar binnen laten gaan met de remhendel en dan met een speciale tool van Parktool http://www.parktool.com/product/hydraul ... ess-pp-1-2 de zuiger weer naar buiten gedrukt (voorzichtig). Kan natuurlijk ook met een steenbeitel oid, zorg wel dat de zuiger niet scheef gaat.
Die goedkope plastic bandenlichters zijn net zo handig... en van plastic dus beschadigen eventuele dure keramische pistons niet.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Thnx, ik zal ze morgen/dit weekend eens schoonmaken en nieuwe remblokjes halen.

Bandenlichter is inderdaad wel een ideetje, die plastic troep gebruik ik toch nooit :-?
Gebruikersavatar
Silverium
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 15 januari 2016, 22:03
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 2016

Waarschijnlijk is of 1 van de zuigers blijven hangen waardoor je 'goede' remblok niet zover af is gesleten, of is dat blokje blijven hangen waardoor hij de schijf nauwelijks heeft geraakt. ik ga er vanuit dat het remblokje dat op is gewoon heeft gewerkt, als die aan was blijven lopen had je dat wel gemerkt dacht ik zo :wink:

Als die zuiger inderdaad vast hangt kun je hem het beste even eruit ploppen om te kijken of er geen rotzooi tussen zit. Wel weer vullen en ontluchten natuurlijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gok ook op een zuiger die niet meer terug komt.
beetje WD 40 er op (zonder blokken!) en de rem voorzichtig inknijpen kan ook helpen.
Liefst de zuiger die wel wil bewegen tegenhouden met een plastic bandenlichter.
Diezelfde bandenlichter kan je ook gebruiken om de vastzittende zuiger terug te duwen.
Wat je wil bereiken is dat beide zuigers weer heen en weer gaan als je voorzichtig de remhendel gebruikt.
Let er de hele tijd wel op dat de goede zuiger er niet uit plopt.
Als er een zuiger uit mag ploppen, dan toch de slechte, dan komt die meteen goed los :winkie:
als er een zuiger uit plopt loopt je remolie er uit en moet je opnieuw vullen en ontluchten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Vastzittende zuiger is meest waarschijnlijk inderdaad. Slecht uitgelijnde klauw zou ook nog kunnen bijdragen, het een sluit het ander niet uit.
Give me little bits of / more than I can take
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Waarschijnlijk is of 1 van de zuigers blijven hangen waardoor je 'goede' remblok niet zover af is gesleten, of is dat blokje blijven hangen waardoor hij de schijf nauwelijks heeft geraakt.
Remmen met slechts één remblokje gaat niet lukken, daar zijn de remschijven veel te flexibel voor. De remdruk op beide blokjes zal altijd nagenoeg gelijk zijn. Het kan wel dat de remzuiger aan de kant van het versleten blokje niet goed terugkomt, dat leidt tot versnelde slijtage. Het kan ook dat het niet versleten blokje vervuild is met vet of olie, dan gaan ze veel langer mee :wink:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Idd, vastzittende zuiger of niet goed gecentreerde remklauw kan ervoor gezorgd hebben dat 1 blokje meer heeft aangelopen dan de andere.
Everybody bought a new bike!
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Vandaag even gekeken en lijkt er inderdaad op dat 1 zuiger moeizaam naar buiten komt.

Als een zuiger 'plopt' komt uit dan ook echt uit de behuizing of blijft hij er wel in? Er kwam wel wat vocht achterweg maar daarvoor heb m'n hele fiets schoonmaakt dus ik weet niet of het remolie was of dat wat vocht kan zijn?

Bestel dit weekend iig even een litertje olie en nieuwe blokken. En dan komende week even opzoek naar een bleeding kit :) Of een apotheekspuit + slang :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16834
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je zuigertje eruit plopt ligt-ie er echt uit. Ik zou proberen dat te voorkomen, zuigertje gangbaar maken door 'm iets naar buiten te laten komen en met een wattenstaafje reinigen (met wat remvloeistof erop). Zoals al gezegd de andere zuiger tegenhouden zodat alle druk op de vieze zuiger komt. En met beleid knijpen want voor je het weet ligt-ie eruit.

Aan een klein flesje Shimano remvloeistof heb je meer dan genoeg, daar zit genoeg in om met gemak twee lege remmen te vullen. Wellicht ten overvloede, maar geen DOT erin gooien! Of je moet je remmen graag weggooien na je sleuteluurtje ;-)

Wat je nodig hebt om te ontluchten: olie, spuit, slang en de Shimano funnel (kan zonder, maar dat ding werkt echt superhandig en kost maar drie euro of zo). Volg gewoon de Shimano manual zou ik zeggen, dan moet het lukken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

In dat geval gok ik dat er al olie uitgelopen is.. Heb vandaag 1 zuigertje tegengehouden en de remhendel ingedrukt, paar keer drukken hendel volledig in maar zuiger kwam max. 5 mm naar buiten.

Goed dat je het zegt trouwens, ik heb nu een literfles shimano olie in de winkelwagen liggen a 15 euro, beetje overkill dus :) De funnel doe ik er wel bij. Wat betreft spuit las ik gewoon bij de apotheek halen en een stukje ruitenwisservloeistofslang? :)
Scottie66
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 21 december 2018, 21:22

Ik heb het zelfde probleem, zowel voor als achter zijn de buitenste remblokjes snel op terwijl de binnenste nog als nieuw zijn. Ik heb de betreffende zuigers die moeilijker bewegen zover mogelijk naar buiten gepomt, schoongemaakt en druppeltje remvloeistof opgedaan ( wd40 durf ik niet te gebruiken, weet niet hoe afdichtingrubber hierop reageert ) ik heb dit zo'n 10 keer herhaald achterelkaar totdat cilinder makkelijker in en uit ging. Ik ben nog steeds niet helemaal tevreden over het resultaat. Als ik nou eens de cilinder eruit laat ploffen kan ik deze dan zonder problemen weer terug duwen nadat ik deze heb schoongemaakt of moet ik een revisie setje kopen ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Scottie66 schreef: vr 21 december 2018, 21:38 Ik heb het zelfde probleem..
Heb je ook dezelfde remmen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Scottie66
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 21 december 2018, 21:22

Wat ik zo kan zien heb ik de Deore LX br-m 585. Fiets is van rond 2011.
Plaats reactie