DT swiss 11-speed road body ipv xd body

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

Hallo,

ik heb een vraagje over DT-swiss body's.

ik heb nu een dt-swiss wielset xr1501, met een xd-body . Rest van de aandrijving is volledig XX1.

Kan ik de body vervangen voor een 11-speed race body van DT-swiss (zoiets:http://www.featherbikes.nl/dt-swiss-240 ... -body.html) zodat ik een 11-speed race-cassette kan gebruiken met mijn XX1 setup??

Alvast bedankt voor de reacties!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Je kunt de body vast wel veranderen. Alleen zitten de tandwielen bij de 11sp race body dichter bij elkaar en dat gaat dus niet werken met je xx1 setup.
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

ah, ok. Het was ook te mooi om waar te zijn....

Bedankt voor je snelle antwoord! :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Real Epic '89 schreef:Je kunt de body vast wel veranderen. Alleen zitten de tandwielen bij de 11sp race body dichter bij elkaar en dat gaat dus niet werken met je xx1 setup.
Weet je dat zeker? Kettingen road en mtb zijn van 11 speed gelijk.
10sp road en 10sp mtb zijn volledig uitwisselbaar.

Vreemde is ook dat de xtr 11 speed gewoon op een 10sp body past en niet smaller is als road 11 speed, zal een soort paraplu zijn.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

XTR 11sp is smaller dan de 10sp. Alleen de XX1 enz hebben dezelfde ketting breedte als een 10sp. Dus XX1 is qua ketting breedte niet uitwisselbaar met XTR 11sp. Dat de cassette op een 10sp body klopt.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

oke helder, maar 11 sp xtr heeft toch dezelfde maat als road 11sp. behalve de body breedte dan weer.

Jammer ik had ook graag bv een road 12/32 11speed gestoken op de nederlandse baantjes. Ik denk ook dat ze geen andere cassettes maken ivm de nog niet instelbare synchroshift. Ik denk dat velen mensen in vlakkere gebieden helemaal geen 11/36 10/42 of 11/40 nodig hebben.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Cube-Elite schreef:oke helder, maar 11 sp xtr heeft toch dezelfde maat als road 11sp. behalve de body breedte dan weer.
Als je de XTR 11sp zou rijden. Kun je een road body monteren en bij het monteren van de XTR body deze voorzien van een opvul ring. Dat is het voordeel van de nieuwe XTR groep. Hierdoor kun eventueel wel met een race cassette rijden. (De cassettes hebben wel dezelfde breedte.)

Iets wat bij XX1 bv. een stuk lastiger wordt.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Een maat van mij rijdt met een 10speed body en daarop de 11speed Edco cassette, dat werkt prima.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@real epic, goed bezig daar had ik nog niet aan gedacht.

Moet je alleen naven hebben waarop een shimano 11 speed body kan. Sommige body,s hebben voldoende ruimte mijn hope evo2 zou je zelfs 1.8mm kunnen afvrezen, als je de spullen hebt. daar is zat ruimte.

komen ook steeds meer road disc naven en die zijn natuurlijk ook te gebruiken.

Dus: shimano/sram/campa road 11 sp en shimano 11sp mtb heeft dezelfde afstand tussen de kransen.
sram 11speed mtb is eigenlijk 10sp afstand +1
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Cube-Elite schreef:Dus: shimano/sram/campa road 11 sp en shimano 11sp mtb heeft dezelfde afstand tussen de kransen.
sram 11speed mtb is eigenlijk 10sp afstand +1
Yep, bij Shimano XTR 11sp is er dus meer mogelijk met race cassettes en die Cyclocross naven zijn ook al 135mm. (in tegenstelling tot de oude 130mm race naven.) Ben benieuwd wanneer ze de body's weer gelijk maken. MTB en race 11sp.

(Al hadden de Campa cassettes vroeger een andere afstand. Hier heb ik na de 9sp niet meer mee gereden.)
tmilder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 31 december 2007, 20:25

ik rijd een 11 speed body op mijn DT Swiss 240 s naaf met een Sram PG-1130 11s (race) cassette. En dat in combinatie met een XX1 groep, werkt prima!
Plaats reactie