Voorvork 3cm korter, wat doet dat?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Voor m'n dochter wil ik een mtb opbouwen en heb nu een 24" GT agressor frame en een wielsetje liggen.
Idee is om er een vast vorkje in te zetten, ook om gewicht nog wat te kunnen drukken.

Nu heb ik een leuk potentieel vorkje gevonden die echter 370mm is ipv de 400mm die een standaard gemonteerd geveerde vork is....
Gaat ze dit merken? en waarom?

Wel doen / niet doen.....

Graag wat input, thanx.
HARD, HARDER HARDST
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

De balhoofdhoek zal 1.5° steiler worden, en de bracket 1cm dichter bij de grond.

De balhoofdhoek is met 70° al wat steil:
Is het deze?

Afbeelding

Ik zou het niet doen
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Een vaste vork is niet te vergelijken met een geveerde, de geveerde versie rij je altijd met wat sag. 2cm korter zou het mooiste zijn, maar dit moet denk ik ook wel lukken.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Mijn dochter (8) rijd ook met een kortere vaste vork bij ons gaat het prima
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Die van mij (ook 8) met een geveerde, voor wat dat waard is. Stug Suntour ding, met 25 kg rijdster erop zal het met die sag wel meevallen (en met het veren vrees ik ook), zal zeker geen 2 cm zijn. Op de fiets van zoonlief (4) past geeneens een geveerde vork, die gaat met vast vork ook prima door het bos.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Bandenspanning wat lager en ze hebben vering genoeg...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Lijkt mij ook. Hoe laag kun je die laten zakken zonder hoog lekrij risico (bij rijdertjes van resp. 17 en 25 kg)? (er zit gewoon een binnenbandje in)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat ook niet zozeer om de vering, maar meer om de balhoofdhoek die dan nog steiler wordt.
Bij een licht kind zal er amper sag zijn, dus je gaat wel echt die 3cm naar beneden aan de voorkant. Dat fietsje wordt er alleen maar nerveuzer van, terwijl zo'n kindje sowieso nog aan het leren is. Zou je zelf met een meganerveuze fiets het bos in willen?

Daarom zegt baron062 dat-ie het niet zou doen en ik denk dat-ie gelijk heeft... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

kermit schreef:Het gaat ook niet zozeer om de vering, maar meer om de balhoofdhoek die dan nog steiler wordt.
Bij een licht kind zal er amper sag zijn, dus je gaat wel echt die 3cm naar beneden aan de voorkant. Dat fietsje wordt er alleen maar nerveuzer van, terwijl zo'n kindje sowieso nog aan het leren is. Zou je zelf met een meganerveuze fiets het bos in willen?
Mijn kinderen hebben er absoluut geen last van mn dochter heeft sinds oktober al 7 bekers gewonnen
Met de wintercompetitie wat wij belangrijk vinden is dat de fiets licht is dat ze bij bijv een opstopping of zandbak rennend dr weer een paar kan inhalen en dat lukt met de korte vork
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Gewoon doen. Kinderen zijn zeer adaptief en hebben een goed reactie vermogen . Voor haar is het een nieuwe fiets. Waar ze waarschijnlijk zo uitgegroeid is.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar er zijn toch ook vaste vorkjes die drie cm langer zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Gaat mij inderdaad om de discussie rondom effect van steilere balhoofdhoek.
Daarnaast dus opletten dat ik korte cranks koop omdat ik daar ook iets lager uitkom.

En ja Kermit, 24" vorken zijn ook gewoon te koop op 400mm, ook in carbon, ook......
Maar ik heb een leuk aluminium vorkje gevonden voor een leuke prijs, echter lengte 370mm, vandaar mij vraag.
HARD, HARDER HARDST
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bonzaiking schreef:
kermit schreef:Het gaat ook niet zozeer om de vering, maar meer om de balhoofdhoek die dan nog steiler wordt.
Bij een licht kind zal er amper sag zijn, dus je gaat wel echt die 3cm naar beneden aan de voorkant. Dat fietsje wordt er alleen maar nerveuzer van, terwijl zo'n kindje sowieso nog aan het leren is. Zou je zelf met een meganerveuze fiets het bos in willen?
Mijn kinderen hebben er absoluut geen last van mn dochter heeft sinds oktober al 7 bekers gewonnen
Met de wintercompetitie wat wij belangrijk vinden is dat de fiets licht is dat ze bij bijv een opstopping of zandbak rennend dr weer een paar kan inhalen en dat lukt met de korte vork
Uhm, gaat het niet om de lol???
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

heideveld schreef:Gaat mij inderdaad om de discussie rondom effect van steilere balhoofdhoek.
Daarnaast dus opletten dat ik korte cranks koop omdat ik daar ook iets lager uitkom.

En ja Kermit, 24" vorken zijn ook gewoon te koop op 400mm, ook in carbon, ook......
Maar ik heb een leuk aluminium vorkje gevonden voor een leuke prijs, echter lengte 370mm, vandaar mij vraag.
Als het frame al aan de grote kant is voor de rijder/-ster en het zadel staat bijvoorbeeld al maximaal naar voren, dan leg je de hele balans misschien wat verkeerd neer. De extra druk op het voorwiel kan het nerveuzere stuurgedrag van de steilere balhoofdhoek opheffen. Maar de gewichtsverdeling voor-achter is ook anders dan misschien goed zou zijn.

Verder zijn het inderdaad kinderen die met alles wel overweg kunnen, gewoon omdat ze zich aanpassen aan wat ze hebben. Pas als het echt niet klopt, ga je het merken. Gaan ze opeens wat vaker onderuit na een wijziging, dan zou het inderdaad door die wijziging kunnen komen. Je zou het risico kunnen nemen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik sluit mij toch bij 3s aan, het effect op de balhoofdhoek is groot en de originele hoek al steil. Daarnaast komt het stuur, tenzij je met achterlijke stuurpennen gaat corrigeren ook diezelfde afstand omlaag. Al met al maakt dat controle over de fiets niet makkelijker. Als je het toch wilt zou ik de vorksprong wel eerst checken. Dan kun je ook het effect op de naloop berekenen, wijzigt die veel: niet doen.
Plaats reactie