Voorwiel draait in fietsendrager

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Extra bandje op de goot. Ik gebruik de ouderwetse toeclip bandjes daarvoor.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
Tosmos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 23 augustus 2013, 09:26

Ik heb zelf ook z'n fietsendrager, heb er zelf ook last van.
Zijn niet echt handige fietsen dragers ....
Heb helaas mijn fiets al een keer beschadigd door deze fietsendrager
Ik zet ze zelf altijd extra vast met wat spanbanden sindsdien geen problemen meer :)
richard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 12 januari 2004, 19:58

Ik heb een spinder hawk met plastic wielgoten, mijn mtb band is daar eigenlijk te breed voor. Als ik het voorwiel niet met 2 spanbandjes vastmaak schiet hij na een tijdje uit de goot. Zal dit niet zo zijn als ik een bredere goot neem waar de band wel in past?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb een tijdje een slinger hawk met stalen goten gehad. Daarin bleven de 2.25 wielen die ik toen had, prima zitten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Is het echt nodig om een 4 jaar oud topic omhoog te kicken? :o
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Beter dan een nieuw topic openen toch? Potver, door jouw vraag schiet-ie wéér omhoog!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

richard schreef:Ik heb een spinder hawk met plastic wielgoten, mijn mtb band is daar eigenlijk te breed voor. Als ik het voorwiel niet met 2 spanbandjes vastmaak schiet hij na een tijdje uit de goot. Zal dit niet zo zijn als ik een bredere goot neem waar de band wel in past?
Achja, toch maar even antwoorden terwijl een oude topic is.

je kan ook de goten van de Spinder Cross nemen die wat breder zijn (zijn nog te bestellen als reserve onderdeel) of je kan gewoon een complete Cross op marktplaats opzoeken. Nadeel; het zijn hele brede bandengoten, dus je wiel/stuur gaat op een gegeven moment een beetje schuin staan door de rijwind.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik heb de Spinder Hawk met metalen gootjes, en daar past een 2.35 Forekaster, 2.3 High Roller II en ook een DHR II 2.4WT precies in. De banden klemmen mooi in de goot, fiets blijft zelfs staan zonder ondersteuning.

Dus tenzij je voor 2.6 banden wil gaan zou uitwisselen met metalen Hawk-gootjes waarschijnlijk je beste optie zijn! De hele drager komt wel eens voorbij op marktplaats voor 2 tientjes, vaak is dat wel de variant met de crank-bevestiging, maar qua gootjes maakt dat dus niet uit
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3896
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Metalen goten kan je natuurlijk ook een dikke Bahco op zetten en open buigen. Verder de bandjes die bij de drager zitten zijn gewoon waardeloos. Ga naar de bouwmarkt haal een pakje met twee spanbandjes en gebruik deze om je wielen vast te sjorren. Knip af op lengte. (wel iets langer houden) Klaar, gaat geen kant meer op.
◼︎ Go round the outside.
richard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 12 januari 2004, 19:58

Wat ik me afvraag is of het draaien van het voorwiel alleen gebeurd in een plastic goot of ook in een metalen wielgoot.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb een Spinder Cross en de goten zijn breed en het wiel kan zelfs zo ver draaien dat hij tegen de uittrekbare verlichting kan komen. Hierdoor een lekke band opgelopen op de fietsdrager. Ook beetje eigen schuld omdat de max snelheid van 120 iets overschreden is.
Op de terugweg ook het wiel vastgezet met een band aan het frame, dan gaat het een stuk beter.
Alleen de klemmen van de Cross zijn niet erg duurzaam. In de eerste 2 a 3 jaar gaat het goed alleen nu zijn 1 3 maanden tijd alle 4 de klemmen afgebroken van het ratelgedeelte om de bandjes vast te zetten.
.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Verkopen en een thule met vaste goten was voor mij de oplossing.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Een gebricoleerde oplossing zou kunnen zijn om uit een afgeschreven buitenband 2 stukken te knippen die even lang zijn als de goten, ze erin leggen, dan in de lengte richting paren boringen aanbrengen doorheen band en goot, spanbandje doorheen elk paar en aantrekken zodat de stukken band op hun plaats gefixeerd blijven.
De door rubber-rubber sterk toegenomen wrijving zal beweging van de banden van de eropgezette fiets hinderen in alle richtingen, misschien wel in voldoende mate om de standaard voorziene bevestigingsmiddelen, te blijven gebruiken.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

richard schreef: ma 29 oktober 2018, 11:18 Wat ik me afvraag is of het draaien van het voorwiel alleen gebeurd in een plastic goot of ook in een metalen wielgoot.
Het materiaal van de goot doet er niet toe volgens mij, als het voorwiel uitsteekt zoals op de foto in de startpost vangt het een hoop rijwind en gaat het bewegen. Ik heb jarenlang spinders gebruikt (ook met de verfoeide rubber bandjes) en zette de voorwielen altijd met een extra spanbandje door frame, wiel en aan de drager vast. Nooit problemen mee gehad, ook niet met snelheden boven de 160 (op de autobahn natuurlijk)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De constructie zoals die in de openingspost is natuurlijk ook flut. De wielen worden ondersteund op een niet optimale plek, zou veel verder naar buiten moeten zijn.

Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten, maar ik heb een hekel aan prutsen met inferieur geconstrueerd spul. Eén keer wat meer geld uitgeven voor iets goeds en vanaf dan alleen maar genieten van iets wat werkt zoals het hoort ;-)
(in mijn geval een Thule Velospace, waarop de fietsen ook lekker ver uit elkaar staan).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie