effectieve zitbuishoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel bikefitters gaan uit van de regel dat je kniegewricht precies boven de as van je pedaal moet zitten als je de crank recht naar voren hebt staan. In het engels "knee over pedal spindle", afgekort KOPS.

De naam Bontrager is tegenwoordig vooral bekend van het onderdelenmerk van Trek, maar meneer Bontrager was ooit een framebouwer die hele mooie dingen gemaakt heeft en ook wist waarover hij het had. Hij heeft -inmiddels al heel wat jaren geleden- een artikel over dit onderwerp geschreven, "the myth of KOPS".
Google daar eens op, lees het verhaal en je kunt haast niet anders dan dat dogma naast je neerleggen.

De manier van Lars is de juiste, gewoon uitproberen wat voor jou werkt.
Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat er nog zoveel mensen krampachtig vasthouden aan die regel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Als iemand met autoriteit het roept en het ook nog eens soort van logisch klinkt, dan slikken we het al snel voor zoete koek.
Er is zo ontzettend veel bijgeloof in de mountainbike wereld.
En daarbuiten...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dank voor de leestip, had er wel van gehoord maar nog nooit gelezen. :-q https://www.sheldonbrown.com/kops.html

Sowieso wordt de zitpositie meestal gefit voor de racefiets, en daar zit je toch echt anders op dan op een mtb. In ieder geval hier in de polder. Op de mtb (op een enigszins mtb waardige route) doe je 2 dingen: klimmen en dalen. Dalen doe je vooral staand, dus dan is de zitpositie ondergeschikt aan de reach, en klimmen doe je vooral zittend, waarbij je bij fietsen met een flauwere zithoek al gauw op het punt van het zadel gaat zitten. Met de moderne zithoeken (74 graden en meer) merk je vooral dat je bij het klimmen minder hoeft te gaan verzitten en meer steun krijgt. Op het vlakke zit het overigens niet of nauwelijks in de weg in mijn beleving, heb nu op de UHR een aantal keren met mijn nieuwe fully met 75 graden zithoek gereden en in vergelijking met mijn HT met een hoek 69 graden merk ik vooral dat klimmen comfortabeler gaat en ik geen last heb op de vlakke rechte stukken.

Probleem in de mtb wereld was vooral dat er veel vanuit de racefietsen werd overgenomen (smalle sturen, lange stuurpennen, dunne banden, steile vorkhoeken etc) Gelukkig is men de laatste jaren druk bezig om opnieuw de mtb uit te vinden, en dat begint nu ook weer uit te stralen op de racefietsen. Die willen ook ineens dikkere banden (28mm+) kortere stuurpennen en hogere voorkanten. (om nog maar te zwijgen over schijfremmen en een enkel blad voor ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Lars TB schreef: do 17 januari 2019, 15:10 Bij wielrenners, die heel statisch op hun fiets zitten, is gebleken dat ver achter je bb zitten gunstiger is om kracht te leveren. Waar dat precies in zit, daar hebben die artikelen het niet over. En of dat wel of niet iets met de hoogte van het zadel te maken heeft is ook niet helemaal duidelijk. Maar zelfs met klimmen presteren wielrenners beter als ze verder achterop zitten.
De rest van je uitgebreide reactie vind ik correct, maar waar haal je dit vandaan? Kijk maar eens naar tijdrijders, of renners die (op het vlakke) à bloc aan het rijden zijn. Ik kan zelf alleen maar uit ervaring spreken dat je bij zeer hoge wattages naar het puntje van je zadel schuift.

Het is mijn mening dat bikefitting géén kolder is. Wel is het larie dat er maar één goede manier zou zijn om op je fiets te zitten. Een goede bikefitter kan je wel beter op de fiets zetten (en de subjectieve ervaring van de fietser zelf is hier niet altijd een goed criterium voor). Je mag gewoon niet geloven in één gouden regel (wat sommige bikefitters wél doen).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef: do 17 januari 2019, 16:02
Lars TB schreef: do 17 januari 2019, 15:10 Bij wielrenners, die heel statisch op hun fiets zitten, is gebleken dat ver achter je bb zitten gunstiger is om kracht te leveren. Waar dat precies in zit, daar hebben die artikelen het niet over. En of dat wel of niet iets met de hoogte van het zadel te maken heeft is ook niet helemaal duidelijk. Maar zelfs met klimmen presteren wielrenners beter als ze verder achterop zitten.
De rest van je uitgebreide reactie vind ik correct, maar waar haal je dit vandaan? Kijk maar eens naar tijdrijders, of renners die (op het vlakke) à bloc aan het rijden zijn. Ik kan zelf alleen maar uit ervaring spreken dat je bij zeer hoge wattages naar het puntje van je zadel schuift.
Gewoon de onderzoeken een beetje volgen... :roll:

Kijk eens naar hun positie op de fiets: compleet voorover gekanteld. Op dat moment kun je niet naar achteren schuiven omdat je onmogelijke hoeken krijgt tussen lijf en bovenbenen. Maar breng het stuur (de handen) weer omhoog en je zult zien dat je dan posities krijgt die weer sterk overeenkomen met hoe een renner dan weer op 'normaal' op zijn fiets zit.

Dat is ook nog eens normaal, want anders zou je compleet andere spiergroepen moeten gaan trainen om harder te kunnen gaan fietsen.

Die houding is er dan ook alleen maar om aerodynamischer op de fiets te zitten en zo snelheid te winnen.

matthiav schreef: do 17 januari 2019, 16:02 Het is mijn mening dat bikefitting géén kolder is. Wel is het larie dat er maar één goede manier zou zijn om op je fiets te zitten. Een goede bikefitter kan je wel beter op de fiets zetten (en de subjectieve ervaring van de fietser zelf is hier niet altijd een goed criterium voor). Je mag gewoon niet geloven in één gouden regel (wat sommige bikefitters wél doen).
Even goed lezen wat ik schrijf. Ik ben tegen de 'merken' in het bikefitten, want die zijn te weinig flexibel (kunnen ze per definitie niet zijn!) en onderling dus niet overeenkomstig.

Ik ben voor - noem het maar - 'individuele bikefitters'. Maar wel om de juiste reden! En ook daar zit genoeg 'onzin' bij!
Laatst gewijzigd door Lars TB op do 17 januari 2019, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

matthiav schreef: do 17 januari 2019, 16:02 Ik kan zelf alleen maar uit ervaring spreken dat je bij zeer hoge wattages naar het puntje van je zadel schuift.
Je ideale positie is ook afhankelijk van wat je doet op je fiets.
Als je dan kijkt hoe verschillend mensen mountainbiken, dan vraag ik mij af of een goede bikefitter eerst een complete vragenlijst met zijn klant gaat doornemen.
Hoe ziet het terrein er uit?
Ga je vaak staan bij een klim?
Ben je altijd aan het strava jagen?
Zo ja, over wat voor afstanden?
Of hou je meer van een beetje kutten in het bos?
etc
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23


Ik lees nu meerdere keren dat de stand van het zadel t.o.v. BB soort van bepalend is. Maar wat is dan de juiste stand van het zadel? Gezien de topictitel, heeft de zitbuishoek er iets mee te maken. Ik snap dat het zadel altijd een bepaalde afstand achter het BB zit en dat de zitbuishoek daar voornamelijk de oorzaak van is, maar hoe kom je erachter wat dan de 'juiste' afstand is?
Wat goed voelt is goed, zo simpel is het eigenlijk. Maar wat goed voelt tijdens het klimmen hoeft niet bij het dalen ideaal te zijn. Het blijft dus een compromis. Een goede bike fitter kan je helpen om het juiste compromis te vinden. Afmetingen zeggen weinig als je het gebruik en je eigen lenigheid nog niet meeneemt.
Wat stand van het zadel betreft, als je meer naar achteren zit gebruik je je kont en hamstring meer, verder naar voren komt er meer op je dijbeen terecht. En het heeft invloed op de balans en hoever je voorover moet buigen om bij je stuur te kunnen maar dat laatste kun je beter met stuurpen en stuur (of fietskeuze) aanpassen en je zadel optimaliseren voor je benen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Verhelderende info, dank, :-q
Plaats reactie