isopropylalcohol

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Kapitein Iglo schreef: wo 7 november 2018, 12:14 Ik koop IPA bij Beerwulf, best veel keus.

:bier:

ONT-vetter.

Die IPA van jou wordt je vetter van.


Ik ben best happy met de remreiniger van de action.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Die is niet te zuipen man.

:winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Kapitein Iglo schreef: wo 7 november 2018, 12:14 Ik koop IPA bij Beerwulf, best veel keus.

:bier:
Ipa, dat is toch die blubber waar je rechter mondhoek van naar je linker oorlelletje trekt? Dead pony club brew of zoiets heb ik een keer gehad, uuuuurghhhh... :cry:

Maar on topic, remmenreiniger doet het altijd goed bij ons.
Sneeuwmonster
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

sama schreef: di 20 november 2018, 18:30
Kapitein Iglo schreef: wo 7 november 2018, 12:14 Ik koop IPA bij Beerwulf, best veel keus.

:bier:
Ipa, dat is toch die blubber waar je rechter mondhoek van naar je linker oorlelletje trekt? Dead pony club brew of zoiets heb ik een keer gehad, uuuuurghhhh... :cry:

Maar on topic, remmenreiniger doet het altijd goed bij ons.
Nee, je verwart IPA met remmenreiniger :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gister een blinde test gedaan, proefde het verschil niet.
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Makkelijk schreef: wo 21 november 2018, 08:47 Gister een blinde test gedaan, proefde het verschil niet.
Dan zeg ik: de goedkoopste nemen, en je bent een gezegend mens :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

White Lion :-q
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Waarom verzanden topics hier toch altijd in onzin?

Terug in tooic, ondertussen is mijn ervaring met isopropanol (of welke sticker je er ook op wil plakken) dat je remmetjes een stuk fijner werken dan met remreiniger meuk van de bouwmarkt. Bijt beter remt krachtiger en stiller. Klink bijna als een wonder middel, maar je remmen werken uiteraard gewoon zoals het bedoeld is als ze echt schoon zijn. In het buitenland brand het vanzelf wel schoon, maar in ons landje rem je te weinig om ze echt warm te stoken. :D
◼︎ Go round the outside.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik gebruik eerlijk gezegd altijd spiritus als ik iets met alcohol behoor te doen. Gaat altijd goed, maar ik weet niet wat de nadelen zijn, wellicht heeft spiritus wat residue (er zit immers kleur- en geurstof in). Remmen doe ik wel met remmenreiniger, als ik een keer goedkope alcohol tegenkom zal ik het eens proberen. Wat ik bijvoorbeeld doe met spiritus is het schoonmaken van velgen voor ik banden er op leg.

Edit: heb wat zitten googlen..
ThaSingleTrackMastah schreef: za 3 november 2018, 21:48 Alcohol is in NL altijd ondrinkbaar gemaakt, anders moet je accijns betalen. Dat is waarschijnlijk het verschil tussen €1 en €10 per liter.
Die toevoegingen verontreinigen de alcohol natuurlijk wel...
Het blijkt dat een belangrijke reden voor het gebruik van isopropylalcohol is dat hier geen accijns op zit. Isopropylalcohol is namelijk per definitie niet drinkbaar. Methanol is ook niet drinkbaar maar pure methanol zou ontzettend kostbaar zijn. Ethanol is drinkbaar en goedkoop en in principe ook prima bruikbaar als schoonmaak alcohol (maar ontzettend duur). De enige reden die ik heb gevonden om geen spiritus (denatured alcohol) te gebruiken is dat je eigenlijk de samenstelling niet zeker weet, er kan iets olie-achtigs inzitten. Over het algemeen is het: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine. Ik weet niet precies wat pyridine doet qua residue. Het is een geurstof en braakmiddel.
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tijgerhaai schreef: wo 21 november 2018, 09:02 Waarom verzanden topics hier toch altijd in onzin?
My bad!

Maar: ook hier prima ervaringen met brandspiritus voor het schoonmaken van schijven. En eigenlijk doe ik dat nog niet eens één keer per jaar. Als er niks op komt, hoeft het er ook niet af. In binnen- en buitenland altijd prima remkracht.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Makkelijk schreef: wo 21 november 2018, 09:03 Methanol is ook niet drinkbaar maar pure methanol zou ontzettend kostbaar zijn. Ethanol is drinkbaar en goedkoop en in principe ook prima bruikbaar als schoonmaak alcohol (maar ontzettend duur). De enige reden die ik heb gevonden om geen spiritus (denatured alcohol) te gebruiken is dat je eigenlijk de samenstelling niet zeker weet, er kan iets olie-achtigs inzitten. Over het algemeen is het: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine. Ik weet niet precies wat pyridine doet qua residue. Het is een geurstof en braakmiddel.
Methanol is gewoon zeer ongezond (ook de dampen) en daar bovenop inderdaad te duur als poetsmiddel. Naar mijn ervaring is IPA (2-propanol) gewoon de beste ontvetter die ik al gebruikt heb. Het poetsen van remschijven is niet zo'n moeilijk klusje, maar zelfs hardnekkig kettingsmeer lost meteen op in IPA. Als je iets écht gemakkelijk wil poetsen, dan moet je het maar eens in een ultrasoon-bad in IPA leggen. (Ik werk in een labo, dat heeft natuurlijk niet iedereen thuis staan). Best contact met de handen en het inademen van de dampen vermijden, maar IPA is geen acute toxische stof bij lage blootstelling.

Stating the obvious: het nuttige aan alcoholen als poetsmiddel is dat ze 1) goede solventen zijn en zeer veel stoffen oplossen (m.a.w. 'losweken' van datgene wat je wil poetsen) en 2) vluchtig zijn, m.a.w. verdampen en geen residu achterlaten. Maar dat laatste wilt niet zeggen dat ge opgeloste componten (bv beetje olie van je remschijf) mee verdampt met de alcohol, die wordt gewoon terug afgezet. Vandaar als je remschijven, ketting etc. poetst met IPA of een ander alcohol, dat je deze best ook meteen droog maakt met een propere doek. Vergelijk het met een krijtbord dat je proper maakt met een natte spons. Als je het water niet aftrekt, dan zie je na een tijdje gewoon weer de krijtsporen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

matthiav schreef: wo 21 november 2018, 10:06
Makkelijk schreef: wo 21 november 2018, 09:03 Methanol is ook niet drinkbaar maar pure methanol zou ontzettend kostbaar zijn. Ethanol is drinkbaar en goedkoop en in principe ook prima bruikbaar als schoonmaak alcohol (maar ontzettend duur). De enige reden die ik heb gevonden om geen spiritus (denatured alcohol) te gebruiken is dat je eigenlijk de samenstelling niet zeker weet, er kan iets olie-achtigs inzitten. Over het algemeen is het: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine. Ik weet niet precies wat pyridine doet qua residue. Het is een geurstof en braakmiddel.
Methanol is gewoon zeer ongezond (ook de dampen) en daar bovenop inderdaad te duur als poetsmiddel. Naar mijn ervaring is IPA (2-propanol) gewoon de beste ontvetter die ik al gebruikt heb. Het poetsen van remschijven is niet zo'n moeilijk klusje, maar zelfs hardnekkig kettingsmeer lost meteen op in IPA. Als je iets écht gemakkelijk wil poetsen, dan moet je het maar eens in een ultrasoon-bad in IPA leggen. (Ik werk in een labo, dat heeft natuurlijk niet iedereen thuis staan). Best contact met de handen en het inademen van de dampen vermijden, maar IPA is geen acute toxische stof bij lage blootstelling.

Stating the obvious: het nuttige aan alcoholen als poetsmiddel is dat ze 1) goede solventen zijn en zeer veel stoffen oplossen (m.a.w. 'losweken' van datgene wat je wil poetsen) en 2) vluchtig zijn, m.a.w. verdampen en geen residu achterlaten. Maar dat laatste wilt niet zeggen dat ge opgeloste componten (bv beetje olie van je remschijf) mee verdampt met de alcohol, die wordt gewoon terug afgezet. Vandaar als je remschijven, ketting etc. poetst met IPA of een ander alcohol, dat je deze best ook meteen droog maakt met een propere doek. Vergelijk het met een krijtbord dat je proper maakt met een natte spons. Als je het water niet aftrekt, dan zie je na een tijdje gewoon weer de krijtsporen.
Thanks! Dus IPA is effectiever dan ethanol, en de 3% in methanol in spiritus is al een reden om het niet te willen gebruiken? Ik zal ook eens zo'n fles halen, gebruik spiritus ook best vaak als ontvetter in huis dus als dat beter kan...
Waar woke is, is vuur
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Heb het even moeten opzoeken: spiritus wordt gebruikt als brandstof en de additieven dienen daarvoor. Als je 5L hebt staan dan zou ik het wel durven gebruiken als je er zelf goede ervaring met hebt, maar mocht je nu gewoon de keuze hebben tussen spiritus of IPA om te gebruiken als ontvetter voor je fiets, dan zou ik wel het laatste kiezen. Naast methanol is pyridine ook echt niet zo gezond, maar in welke mate dat van belang is bij 3% en 1% concentraties, dat kan ik niet inschatten. In elk geval, of het nu over spiritus of IPA gaat, gebruik je zo'n solventen best op een goed verluchte plaats. Als je het fel ruikt, dan kom je er mee in contact, zo simpel is het :)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Spiritus (zoals-ie in de supermarket wordt verkocht) is een zeer matige brandstof, vanwege het relatief hoge watergehalte: een deel van de opgewekte energie wordt verspild om dat water te verdampen. Voor de brander in je fondue-stel gebruik je beter (bio-)ethanol.
Vorsprung durch Pedantik.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kruidvat verkoopt alcohol in diverse percentages.
Plaats reactie