aantal tanden derailleurwieltjes shimano

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Zou het nou echt iets uitmaken als ik 10 tands wieltjes zet in de derailleur waar 11 tands uitkomen ? Ze slijten misschien 10% sneller, is het enige dat ik kan verzinnen.
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hooguit de afstand tussen je bovenste derailleurwieltje en de cassette wijzigt iets en moet (kun) je even corrigeren. Verder maakt het weinig uit inderdaad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Met welk doel zou je dit willen?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Ik was alleen benieuwd naar een goede reden, kon er geen verzinnen. Net pas ontdekt dat er verschil is, bij het bestellen van nieuwe wieltjes; heb er wel liggen van 10 tanden. Moet 11 hebben. Ik stop er wel tijdelijk 10 in, als het niet goed werkt weet ik dat ook weer en laat ik het weten :-q
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

OK, ik dacht dat je een bepaalde reden had om 10 ipv 11t te monteren.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Ik wist niet van deze verschillen. Ik zie wel andere merken dan Shimano met hele grote en gouden en zo, zal allemaal wel mooi wezen :winkie:
11 en 12 speed zullen wel dunner zijn denk ik? Maar van die gewone kon ik geen reden verzinnen waarom ze niet zouden werken 10 of 11 tandjes.
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ketting loopt "ronder", dus soepeler over een groter wieltje.
Zoals je zelf al schreef maakt bij deze kleine wieltjes 1 tandje al 10% verschil.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Ik denk dat ik dat gevoelsmatig niet zou denken. Hoe rechter de lijn hoe soepeler zou ik denken. Minder wrijving, wrikken oid.
Nou ja, gevoelsmatig is ook niet alles. :~
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

In nood heb ik ook eens de 10 tds ipv de 11 gemonteerd en vervolgens laten zitten :-D tot de volgende cass/kett wissel.
Geen problemen ondervonden.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ruudjoo schreef: do 18 oktober 2018, 19:45 Ik denk dat ik dat gevoelsmatig niet zou denken. Hoe rechter de lijn hoe soepeler zou ik denken. Minder wrijving, wrikken oid.
Nou ja, gevoelsmatig is ook niet alles. :~
Over een groot derailleurwieltje loopt de ketting dan ook 'rechter' dan over een klein derailleurwieltje :wink:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Als je de ketting volgt van de cassette naar het bovenste wieltje en dan naar de onderste zul je toch een rechtere lijn zien bij een kleiner wieltje, behalve weer naar het voorblad, dus zal elkaar totaal maar weinig schelen.
Een kleiner wieltje zal wel weer vaker rond moeten.
(zal ook wel een stukje prijs/ commercie in zitten)
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Ja ik denk dat meten is weten hier geldt; en dat het niet zo veel uitmaakt. En commercieel ook ja, die wieltjes met 11 tandjes zijn 4x zo duur dan die met 10 tandjes. En het productieproces zal toch nagenoeg het zelfde zijn en de hoeveelheid te gebruiken plastic ook.En de "lagering" (ha ha of wat daar voor doorgaat) is ook het zelfde. :o
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Edgecrusher schreef: zo 21 oktober 2018, 10:01 Als je de ketting volgt van de cassette naar het bovenste wieltje en dan naar de onderste zul je toch een rechtere lijn zien bij een kleiner wieltje, behalve weer naar het voorblad, dus zal elkaar totaal maar weinig schelen.
Een lijn is per definitie al recht :bier:
Maar ik bedoelde dat de ketting voor het ronden van het derailleurwieltje minder krap de bocht om hoeft bij een groter wieltje. :wink:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

zit ook weer wat in ja.
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Zit niet alleen wat in, maar kan (relatief) héél veel verschil maken. Kettingen draaien een stuk efficiënter op grotere tandwielen.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie