Ideaal ketting onderhoud?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het beste is er zo weinig mogelijk aan doen.
Af en toe droog schoonwrijven en smeren naar behoefte.
Dat is alles.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gebruik 90W synthetische versnellingsbak olie.
Wetlube dus, of Rohloff olie.
Dat trekt ook geen vuil aan.
Heb ik geprobeerd, in iedere hoek vd kamer een schoteltje neergezet. Werkte niet, ik moest nog steeds stofzuigen...
Voordeel is dat het high pressure dopes bevat, en meteen na het aanbrengen gebruikt kan worden, geen indrogen enz.
Dus ook onderweg aanbrengen kan zonder probleem.
Schoonmaken doe ik niet, afvegen en bijsmeren.
De olie werkt het vuil naar buiten, ketting blijft van binnen schoon en vet, buitenkant is eigenlijk onbelangrijk.
Maar iedereen die een kraakheldere (met de nadruk op kraak) ketting wil, moet de olie laten staan
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twenteoverijssel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 8 april 2012, 15:47
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29 expert

speed wax of smoove is wel heel veel werk, en hoeveel is het betere dan andere smeer middelen
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Hier gewoon na elke rit :
Ontvetten (In laten trekken)
Rustig afspoelen
Fanatiek afspuiten
Met handdoek en compressor drogen
En cyclon wetlube erop

Voor ik ga fietsen haal ik ff
Doekje over de ketting

Nooit last van gekraak of iets dergelijks
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

twenteoverijssel schreef: wo 17 oktober 2018, 22:10 speed wax of smoove is wel heel veel werk, en hoeveel is het betere dan andere smeer middelen
Geen ervaring met Molten speed wax of Smoove. Wel met het "koken" van een ketting in een blik vet...maar dat is wel heel lang geleden.

Uit de test blijkt duidelijk dat Molten speed wax de levensduur van een ketting aanzienlijk verlengt en....

"The extra work up front balances out later, and the time spent waxing (especially if doing multiple bikes at the same time) is easily made up by the complete lack of drivetrain cleaning and constant re-lubing".

Smoove blijkt een betere (lees langere) werking te hebben dan het eveneens uit Zuid-Afrika afkomstige Squirt lube.

Zelf gebruik ik voor mijn mtb + hybride momenteel Squirt Lube. Als de ketting er eenmaal mee verzadigd is loopt ie lekker soepel. Nadeel is de opeenhoping van stukjes wax op de derailleurwieltjes en kettingblad en de beperkte werkingsduur.
Hoewel ik de gebruiksaanwijzing nauwgezet volg is het bij 60 á 70 km. afgelopen met het soepel draaien van de ketting.

Op mijn fitnessbike (waar ik doorgaans wat langere afstanden mee afleg) ben ik derhalve overgestapt naar Morgan blue race oil. Trekt erg snel in en heeft een vrij lange werking (ca. 175 / 200 km.). De ketting wordt enigszins zwart maar is verrassend makkelijk weer schoon te krijgen.

In het verleden o.a. Boeshield T9 en Pro Gold prolink gebruikt. Qua samenstelling veel overeenkomsten maar de Pro Gold heeft een langere werkingsduur.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

twenteoverijssel schreef: wo 17 oktober 2018, 22:10 speed wax of smoove is wel heel veel werk, en hoeveel is het betere dan andere smeer middelen
Zoals ik het vluchtig lees in die link is smoove hetzelfde als squirt maar bouwt het iets beter laagjes op.
Alleen de eerste keer dus ff wat werk, daarna ongeveer net zoveel als drylube.
Als je een dedicated setupje hebt voor die speed wax, denk ik dat het ook nog wel meevalt hoeveel werk dat is.
HB_Eagle schreef: do 18 oktober 2018, 05:35 Hier gewoon na elke rit :
Ontvetten (In laten trekken)
Rustig afspoelen
Fanatiek afspuiten
Met handdoek en compressor drogen
En cyclon wetlube erop

Voor ik ga fietsen haal ik ff
Doekje over de ketting

Nooit last van gekraak of iets dergelijks
Dit is pas veel werk, zeker als je het na elke rit doet. :o
Wat ik "gewoon" na elke rit doe:

-het oppervlakkige vuil afvegen
-laagje wax aanbrengen

Meer werk is het niet. Enige nadeel is dat je het niet vlak voor of tijdens je rit kunt aanbrengen.

Dat naar buiten werken van vuil, dat gebeurd ook bij wax.
Alleen bij wax vormt het naar buiten gewerkte spul een klontje en grote stukken vallen dan van de ketting af.
Wetlube trekt niet letterlijk vuil aan, maar alles wat er tegen aan spat blijft wel plakken en gaat knarsen tussen ketting en tandwielen.
(@TSTM gooi je stofzuigerzak eens leeg in je schoteltjes, benaderd iets meer de werkelijke situatie.)
Als je je ketting en tandwielen knarsvrij wil krijgen dan moet je alsnog met ontvetter aan de gang en dat is waar ik persoonlijk een schompeshekel aan heb.

Dat was voor mij een van de grootste obstakels om in de winter te gaan fietsen. Dat schoonmaken van die aandrijving elke keer. :-{ :-{
Blij dat ik daar vanaf ben, dit jaar lekker de hele winter doorkarren.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Wissel de ketting ergens rond de 200km.
Het smeren doe ik met T9 van Boeshield. Met droog weer voldoet het door af te nemen met een doek en opnieuw te smeren. Bij het wisselen van de ketting pak ik de wattenstaafjes en maak elk schakeltje schoon.

Bij nat weer spoel ik de ketting vaker af, maak de schakels schoon met wattenstaafjes en zet ‘m weer in de T9.
En dan eens in de zoveel tijd pak ik het spul (ook de cassette) eraf en kook ik het uit in een oude pan met water en een vaatwastablet. Daarna droogmaken en dan invetten met T9.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Das mij allemaal teveel werk.
Snel wat verse olie op de ketting voor het fietsen, meer niet. En zoals Enrico al schreef, soms gaat het onderweg toch knarsen. Dan is olie heel makkelijk en heel snel aan te brengen, ook op een vieze ketting. De olie werkt gewoon tussen het zand door, het vuil komt naar buiten, de ketting draait weer soepel.
Als ik een goede bui heb dan haal ik wel eens een lap over de ketting of steek de viezigheid van de derailleurwieltjes.
Mn ketting ziet er dus niet schoon uit maar draait wel soepel rond.
Chainsuck is voor mij echt iets van 15jaar geleden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik zat te denken om Squirt eens te gaan testen. Nu pas ik dat je eerst je ketting helemaal vetvrij moet maken.
Hoe doen jullie dat?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik gebruik geen Squirt, maar als ik een ketting volledig wil ontvetten, gooi ik ‘m in een badje wasbenzine.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

We weten nu van een aantal mensen hoe zij hun ketting onderhouden. Ruwweg gezegd van 'heel af en toe' tot 'na elke rit'. Maar is er ook een 'ideale' manier, zeg maar een manier waardoor de ketting het langst meegaat zonder hem te hoeven vervangen?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Nee, helaas. Slijtage blijf je altijd houden.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

awinkel schreef: vr 19 oktober 2018, 17:49 Nee, helaas. Slijtage blijf je altijd houden.
En is zeer afhankelijk van de omstandigheden waarin je rijdt.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ideaal is wat je er zelf van maakt. Is afhankelijk van de omstandigheden hoe lang het allemaal mee gaat en je eigen inspanning. Smeren helpt als 1e foefje levensduur te verlengen van je aandrijving. Daarna kun je het aantal tandwielen verminderen ( bredere gaan kettingrijden), grotere tandwielen helpen ook en ketting wisselen helpt ook levensduur verlengen.

Voor mij zou ideaal zijn 2 bikes en de fietsen maker doet al het onderhoud. Tsja.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Alien schreef: vr 19 oktober 2018, 17:21 Ik gebruik geen Squirt, maar als ik een ketting volledig wil ontvetten, gooi ik ‘m in een badje wasbenzine.
Wasbenzine werkt idd goed. Wel goed laten drogen / verdampen voor je de squirt aanbrengt. Buiten de ketting ook de cassette / tandwielen + derailleurwieltjes ontvetten. Het is even werk maar alleen dan kan Squirt optimaal werken.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Plaats reactie