Vrager over (studenten)upgrade naar 1x10

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of korte (siglespeed) bladboutjes.
Of je zaagt de 4 armpjes van je oude buitenblad.
Of je zaagt de tanden van je oide buitenblad en gebruikt het als bashring.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb destijds de boutjes ingekort, gewoon een stukkie afgezaagd :tong
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Waarom 1x11? Als het om bereik gaat, is 1x10 met een 11-42 cassette ook voldoende.
Als het om budget gaat is 1x10 nog weleens goedkoop aan te komen (zeker 2e hands), dan heb je voor 1x11 SLX prijzen, XT materiaal.

Ik rij zelf met de volgende setup:

- 1x10 op een triple XT crank met een 32NW chainring van Absolute black met Truvativ bladboutjes incl. 2mm spacers om een goeie kettinglijn te krijgen. Die wel noodzakelijk waren om een goeie kettinglijn te krijgen.
- Shimano Deore 10 speed cassette met 11-42
- XTR shifter (2e hands, maar netjes en voor de prijs van een nieuwe SLX shifter)
- XTR Derailleur met clutch (2e hands, maar was nooit gebruikt en voor de prijs van een nieuwe XT derailleur).

In nederland kom ik overal boven. En ik ben met mijn sub 110kg en bijbehorende conditie (niet al te best op dit moment) geen lichte jongen.

Prijslijstje:
- Bladboutjes: https://www.bike-components.de/en/Truva ... ms-p33907/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ketting: https://www.bike-components.de/de/KMC/X ... te-p56125/" onclick="window.open(this.href);return false;
- XT shifter: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p28506/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Deore cassette: https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p43864/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kettingblad: https://www.bike-components.de/en/absol ... ng-p58912/" onclick="window.open(this.href);return false;
- XT Derailleur: https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 37%5D=5538" onclick="window.open(this.href);return false;

Met een beetje zoeken is er her en der nog wel wat te winnen qua prijs. Maar je bent dan voor om en nabij de €180,- klaar. Dan heb je XT kwaliteit voor de prijs van SLX. Vanuit gaande dat je je huidige crank blijft gebruiken.

En anders de te koop hoek in de gaten houden. De 1/2/3x10 setjes worden soms tegen dump prijzen aangeboden.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marco79 schreef:Waarom 1x11? ...
Omdat hetzelfde lijstje voor 11 speed niet veel meer kost dan een paar biertjes in de stad.
Dus geen reden om oude technniek te gaan kopen.
Als je het spul goedkoop 2e hands kunt kopen, dan is het misschien een optie.
(maar waarschijnlijk koop je dan een (half) versleten ketting en cassette van iemand die het moment heeft aangegrepen om te upgraden)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef:
Marco79 schreef:Waarom 1x11? ...
Omdat hetzelfde lijstje voor 11 speed niet veel meer kost dan een paar biertjes in de stad.
Dus geen reden om oude technniek te gaan kopen.
Als je het spul goedkoop 2e hands kunt kopen, dan is het misschien een optie.
(maar waarschijnlijk koop je dan een (half) versleten ketting en cassette van iemand die het moment heeft aangegrepen om te upgraden)
Overdrijven kan ook; een XT 1x11 upgrade set zit zonder nw chainring en kettingblad spacers op €200,- Incl. kettingblad en spacers zit je snel op €245,- Als je de onderdelen pakt die ik heb aangegeven ben je voor de hele set incl. nw chainring €180-€190,- kwijt. Zit €60,- verschil in. Zijn best veel biertjes. En nog steeds is de XT 10 spd op zijn minst net zo goed als de SLX 11 spd. Waarbij qua mogelijkheden (zover als dat kan met shifters) de 10 spd XT meer biedt.

En als je toch 2e hands gaat, is een nwe ketting, cassette en ketting sowieso aan te raden. Shifters en derailleurs op een keer een wieltje na, zal wel meevallen.

Wil alleen maar aangeven dat met een beperkt budget, want aangegeven door TS, en een beetje zoeken dat je relatief goedkoop uit kan zijn. En je ook met 1x10 uit de voeten kan.
Zeker als je een 11-42 cassette neemt (waarbij iig door Shimano ook naar de verhoudingen is gekeken van de rest van de cassette), dan is iig voor mij de 1x11 overbodig. En ik heb beide gehad.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die keuze zal de TS zelf moeten maken.
Wij geven alleen aan wat mogelijk is.
Voor een paar tientjes meer is het dus mogelijk om gangbaar 11-speed spul te monteren, ipv overjarig 10-speed.
10-speed is iets goedkoper, 11-speed heeft een groter bereik en/of kleinere stapjes tussen de versnellingen.
En een NW blad (heeft hij sowieso nodig ) kost bij Ali rond de €10.
Hij mag kiezen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef: Hij mag kiezen ;)
Gelukkig wel. Aangezien TS het ook moet betalen.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben het volledig met TSTM eens. Geld uitgeven moet je toch en die paar tientjes meer uitgesmeerd over de tijd die je erover doet om het te verslijten merk je niet. Met de tijd meegaan dus 11 stapjes achteraan ipv 10.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Dice Oldskool schreef:Ik ben het volledig met TSTM eens. Geld uitgeven moet je toch en die paar tientjes meer uitgesmeerd over de tijd die je erover doet om het te verslijten merk je niet. Met de tijd meegaan dus 11 stapjes achteraan ipv 10.

“De mening van velen moet men niet als de waarheid beschouwen” :D
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De mening van een enkeling ook niet.

Maar de TS mag kiezen en de tijd zal leren wie er gelijk had.

Fietsen met dat dranghek!!!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
caspervboggelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 september 2017, 18:33
Mijn mountainbike: Superior XP969

Haha dank mannen, voor de uitgebreide reacties. Ik ga alles op een rijtje zetten en knopen hakken!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En fietsen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ben ik dan mag als ik een simpele 1x11 Sram nx achterderrie en shifter aanraadt IPV Shimano?
Schakelt super en je kunt zelfs een 11-46 sunrace kwijt voor meer bereik.

Blaadjes van Ali of eBay doen het goed idd.
Oude tripple. Hmmm. Volgens mij 104 bcd NW Round heb je dan nodig.

Kettingblad spacers? 4 ringen en een slijptol om passend te maken. En anders van een 42 blad een bashring slijpen. Maar die is niet echt nodig bij een Nederlandse one drive.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef:De mening van een enkeling ook niet.

Maar de TS mag kiezen en de tijd zal leren wie er gelijk had.!
Het ging me niet om wel of geen gelijk te hebben, enkel als tegenargument.

Pat. schreef:Ben ik dan mag als ik een simpele 1x11 Sram nx achterderrie en shifter aanraadt IPV Shimano? Schakelt super en je kunt zelfs een 11-46 sunrace kwijt voor meer bereik.

Blaadjes van Ali of eBay doen het goed idd.
Oude tripple. Hmmm. Volgens mij 104 bcd NW Round heb je dan nodig.

Kettingblad spacers? 4 ringen en een slijptol om passend te maken. En anders van een 42 blad een bashring slijpen. Maar die is niet echt nodig bij een Nederlandse one drive.
De kettingbladspacers heb ik tussen de crank en het blad gezet, dit om een betere kettinglijn te kunnen krijgen. Ik heb ze dus niet aan de buitenkant van de crank gezet. Schijnbaar was dat nodig bij mijn Hornet frame. En een bashring maken van een buitenblad werkt idd prima. De fiets die ik heb opgebouwd voor de zoon van mijn maat had ik ook op die manier voorzien van een bashring.
Laatst gewijzigd door Marco79 op vr 21 september 2018, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:De mening van een enkeling ook niet.

Maar de TS mag kiezen en de tijd zal leren wie er gelijk had.!
Marco79 schreef:Het ging me niet om wel of geen gelijk te hebben, enkel als tegenargument.
Prima.

Pat. schreef:Ben ik dan mag als ik een simpele 1x11 Sram nx achterderrie en shifter aanraadt IPV Shimano? Schakelt super en je kunt zelfs een 11-46 sunrace kwijt voor meer bereik.

Blaadjes van Ali of eBay doen het goed idd.
Oude tripple. Hmmm. Volgens mij 104 bcd NW Round heb je dan nodig.

Kettingblad spacers? 4 ringen en een slijptol om passend te maken. En anders van een 42 blad een bashring slijpen. Maar die is niet echt nodig bij een Nederlandse one drive.
Marco79 schreef:De kettingbladspacers heb ik tussen de crank en het blad gezet, dit om een goeie kettinglijn te kunnen krijgen. Ik heb ze dus niet aan de buitenkant van de crank gezet. Schijnbaar was dat nodig bij mijn Hornet frame. En een bashring maken van een buitenblad werkt idd prima. De fiets die ik heb opgebouwd voor de zoon van mijn maat had ik ook op die manier voorzien van een bashring.
Dat is een strak plan.
De kettinglijn van de crank is ongeveer 50mm.
De kettinglijn van de cassette (midden vd cassette) op een normale 135/142 naaf is een stuk minder dan 50mm.
(ben het exacte getal ff kwijt, dus ga geen verkeerde getallen roepen)
Dit trekt de grootste kransjes scheef.
Dat is je klimverzet, juist in deze versnelling zal je flink kracht zetten.
Juist de grote kransjes zijn gevoelig voor buigen.
De kleine kransjes kunnen wel wat hebben, wat dat betreft, dus het is verstandig de kettinglijn wat naar binnen te brengen.
Shimano's 1x crank is dezelfde als hun 2x crank, maar de 1x bladen hebben ook zo'n ingebouwde spacer (en langere bladboutjes).
Ik heb een 104 30t voorblad en daar zie je dat dit ook is gedaan.
Ook en vooral, om ruimte te maken voor de ketting op de 104 steek, maar dit levert meteen ook een betere kettinglijn op.
Een boost achternaaf levert ook een betere kettinglijn op, helaas doet een boost crank dit weer teniet.
De boost crank is vooral nodig bij dikke banden, dikker dan 2.4, meestal plus size, dus 3.0.
Dus als het even kan, wel een boost achternaaf, maar geen boost crank.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie