Ombouwen naar 1x12, wel of geen nieuwe crank nodig?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Na een paar tochten in de bergen ben ik er wel uit, 1x12 gaat het worden. De vraag is alleen nog of ik mijn crank kan houden. Ik heb een sram s1400. Hierop zit een spider en dan kan er een direct kunt blad op, althans, zou moeten passen. Moet ik hierbij nog rekening houden met een offset of iets? Of kan ik gewoon een nw blad of xsync blad bestellen en klaar is markje?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Heeft een 12 speed ketting überhaupt een andere interne breedte? Als de kettinglijn hetzelfde is zou je dan helemaal geen ander blad hoeven.
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Je hebt een Sram Xsync 2 blad nodig. Deze heb je in staal, cold forged en hot forged aluminium(van goedkoop naar duur). Ik rij zelf met de cold forged en moet zeggen dat ik geen verschil merk t.o.v. een duurder blad. Staal is wel een stuk zwaarder. Daarnaast moet je kijken of je een BB30(0mm offset), Boost(3mm) of GXP(6mm) crank hebt.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je op je huidige crankstel directmount bladen kwijt kunt, dan volstaat je huidige crankstel.
Dan heb je 2 standaarden: BB30 en GPX, de bladen daarvan zijn niet uitwisselbaar.

Als je weet of je BB30 of GPX hebt heb je te maken met de offset.
Bij een normaal (iets "ouder" frame heb je 6mm offset.
Bij een Boost frame staat je cassette 3mm verder naar buiten, dus heb je maar 3mm offset nodig.

Xsync2 is niet nodig, ik heb de Eagle bladen gehad en heb nu Absolute black (dezelfde als die je voor 1x11 gebruikt) en dat rijd net zo goed tot beter.

Aan de andere kant, zo,n complete groep kost maar een paar tientjes meer als een set zonder crankstel en dan heb je wel in 1x een compleet werkend setje, dus ik zou ff kijken naar een complete groep.
Positief verassend was dat in januari Futurum de complete groep goedkoper leverde als de meeste Duitse webshops :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Het prijsverschil valt inderdaad wel mee. Dan kan ik inderdaad net zo goed een complete browser bestellen.

Ik heb gxp, een offset van 6mm dus.

@Oli4k: ik rij nu 22/36, dus ik moet een ander blad. Het zal ergens rond de 30 uitkomen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik denk dat je makkelijk een 32 kun hebben met 50 tandjes achter.

Ik rijd zelf met 34, en dat is op zeer steile klimmetjes nog voldoende. Als je verwacht hele lange steile klimmen te gaan rijden in het buitenland, dan zul je wel kleiner moeten.
Sneeuwmonster
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Mijn 22/36 nu is weleens net aan, zeker met steiler stukken of aan het einde gaan een rit. Ik ga dan liever wat lichter dan wat zwaarder. Het zwaarste verzet is altijd goed.

Harder dan 30 ga ik op het vlakke niet en bergaf bijtrappen kan met 30/10 ook nog makkelijk. Het zwaarste verzet wat ik nu heb is 36/11. Volgens mij heb ik die nog nooit gebruikt. Ik ben redelijk zwaar, dus met dat verzet bijtrappen hoeft niet. Dan doet de zwaartekracht zijn werk.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De interne breedte van 11 en 12 speed kettingen is precies hetzelfde en aangezien we het hier over 1x systemen hebben is er geen enkele reden om aan te nemen dat er een verschil is tussen een 11 of een 12 speed kettingblad.

Offset is wel belangrijk.
Waar woke is, is vuur
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Ik heb nu een 1x11 set op de trek. Dit is met boost. Nu ben ik mij aan het inlezen over 1x12. Moet ik dan nog een andere crank aanschaffen of voldoet deze ook en kan ik dan volstaan met alleen een nieuwe cassette, derrie, ketting en shifter?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Borry schreef:Ik heb nu een 1x11 set op de trek. Dit is met boost. Nu ben ik mij aan het inlezen over 1x12. Moet ik dan nog een andere crank aanschaffen of voldoet deze ook en kan ik dan volstaan met alleen een nieuwe cassette, derrie, ketting en shifter?
Yep, derrie, ketting en shifter is in jouw geval genoeg.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

En eventueel een 12-spd specifiek voorblad. Die zou volgens de reviews een stuk beter (als in ketting blijft beter op z'n plek en blad slijt minder) moeten zijn dan z'n 11 spd voorganger, maar strikt noodzakelijk is het niet (ik heb zelf alleen ervaring met 12 spd, dat werkt iig briljant).
Laatst gewijzigd door 38x10 op ma 13 augustus 2018, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Oké top. Scheelt een hoop geld ook. Bedankt
Plaats reactie