Trek bb90/95 bottom bracket

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gerardlv
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 16:58
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29er

Heeft iemand toevallig ervaring met een Trek bb90/95 bottom bracket?
Ik heb van een forumlid een frame overgenomen waarin voorheen een shimano crankset gemonteerd was. De fiets wordt straks voorzien van een volledige gx eagle groep. Dus een sram crank. Gisteren heb ik geprobeerd de lagers uit het bottom bracket te tikken waarbij aan één zijde deze al vrij makkelijk loskwam maar inclusief 'shell'. Vervolgens aan de andere zijde iets meer moeite moeten doen, maar daar precies hetzelfde resultaat. Ook daar kwam geen losse lager uit.
Hoort dit? Of heeft de lijm o.i.d. losgelaten? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het nieuwe lager rechtstreeks in het carbon geperst moet worden. Het ziet er als volgt uit:
https://drive.google.com/file/d/1yYm2-_ ... sp=sharing

Ik heb nog geprobeerd de lagers uit de shells/cups te halen maar zelfs met flinke kracht komen deze niet los. Iemand enig idee hoe ik dit oplos en/of welke bottom bracket ik moet bestellen?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Die BB zijn inderdaad voor eenmalige passing/wegwerp kwaliteit, verwijderen is slopen met beleid.
Vervangen doe je door een compleet nieuw setje erin te persen, dan heb je een GPX PF92 (of DUB als je de allernieuwste crankstandaard neemt)nodig.

https://www.mantel.com/sram-gxp-press-f ... 9IQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gerardlv
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 16:58
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29er

Aha, dat stelt me gerust.
DUB heb ik niet, dat zal niet nodig zijn. Toch vraag ik me af of dit wel in mijn frame past, aangezien deze 95mm breed is. 41mm diameter lijkt wel te kloppen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Over wat voor frame, type en jaar hebben we het?

Tot zover mijn ervaringen ermee: In mijn Trek Remedy 2x een nieuwe PF92 BB geperst, en in de Canyon Nerve waar ook een Shimano crank zat ook een PF92 gestopt om er een SRAM groep op te zetten.
Ken je deze al? :
https://wheelsmfg.com/complete-crankset ... pter-guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gerardlv
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 16:58
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29er

Trek superfly '14. Ik had al zo'n schema gezien, maar er zit nu een fsa 86/90/92 en het frame is 95mm breed. Ik vermoed dat de vorige shell verwijderd is waardoor nu 41mm past. Ik ga het gewoon bestellen en proberen, anders maar weer retour.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Zoiets heb je nodig:
https://www.12gobiking.nl/trek-sram-gxp ... et-bb90-95" onclick="window.open(this.href);return false;
Ride like you stole it
Gerardlv
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 16:58
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29er

Die had ik ook al gezien, maar het kan toch niet zo zijn dat de lagers rechtstreeks in het carbon geperst worden? Of vergis ik me daarin?
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Jawel, dat moet.
https://m.youtube.com/watch?v=mix25T4PdnY" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanaf 3:40 ongeveer zie je het.

Dit is dan wel Shimano maar principe is hetzelfde
Ride like you stole it
Gerardlv
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 16:58
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29er

Toch werkt het met mijn frame niet zo, de lagers moeten toch echt in een 'shell' worden geperst. Ik heb de oude lagers eruit weten te krijgen, en de shell in het frame gezet. Zie foto:
https://drive.google.com/file/d/1F2LwWM ... p=drivesdk" onclick="window.open(this.href);return false;
De maat zonder shell komt ook niet overeen, ik meet >41mm en de losse lagers zijn 37mm.
Ik heb nu ceramische lagers besteld, zodra ze binnen zijn zal ik de shells/cups vastzetten en de lagers persen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Gerardlv schreef:Aha, dat stelt me gerust.
DUB heb ik niet, dat zal niet nodig zijn. Toch vraag ik me af of dit wel in mijn frame past, aangezien deze 95mm breed is. 41mm diameter lijkt wel te kloppen.
Welke Sram crank heb je? BB30 of GPX?

BB30 past nl. niet. As is te kort.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Gerardlv schreef:Toch werkt het met mijn frame niet zo, de lagers moeten toch echt in een 'shell' worden geperst. Ik heb de oude lagers eruit weten te krijgen, en de shell in het frame gezet. Zie foto:
https://drive.google.com/file/d/1F2LwWM ... p=drivesdk" onclick="window.open(this.href);return false;
De maat zonder shell komt ook niet overeen, ik meet >41mm en de losse lagers zijn 37mm.
Ik heb nu ceramische lagers besteld, zodra ze binnen zijn zal ik de shells/cups vastzetten en de lagers persen.
Dan is het geen BB90/BB95. De binnendiameter van het bb zonder shell moet 37mm zijn als het Trek BB90/95 is. Daarnaast staat altijd op een Trek met BB90/95 deze aanduiding op de zitbuis aan de achterzijde. Als het 41mm is, is het BB92
Als ik naar de eerste foto van je kijk, met een deel van de huls van het oude bb staat daarop “ SFA bb86/90/92. Je hebt dus een BB92 bracket.
Die shell die er nu in zit is een adapter om er een BB95 van te maken, maar niet nodig.
Een gewoon gxp bb92 lager past dus.
Ride like you stole it
Gerardlv
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 16:58
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29er

Gravelmarc schreef: Een gewoon gxp bb92 lager past dus.
Helaas niet, diameter van het frame is dus net iets groter dan 41mm waardoor deze los in het frame komt te liggen, dat gaat nooit werken (bb92 heb ik weer retour gedaan).
Er zit geen sticker meer van bb95 op de zitbuis, maar het frame meet toch echt 95mm. Ik vermoed dat het hulsje van een bb 86/90/92 komt, vandaar dat ik daar ook in trapte.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ParkTool schreef: The Trek® Bicycle Company has proprietary system is not a Shimano® Press fit, but does fall within the BB90 style of bottom brackets. Trek® Bikes offers the Shimano® Press Fit design on some models and their own proprietary system on the models. The Trek® system is reviewed at the end of this article.
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... -press-fit" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb je hier iets aan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Gerardlv schreef:
Gravelmarc schreef: Een gewoon gxp bb92 lager past dus.
Helaas niet, diameter van het frame is dus net iets groter dan 41mm waardoor deze los in het frame komt te liggen, dat gaat nooit werken (bb92 heb ik weer retour gedaan).
Er zit geen sticker meer van bb95 op de zitbuis, maar het frame meet toch echt 95mm. Ik vermoed dat het hulsje van een bb 86/90/92 komt, vandaar dat ik daar ook in trapte.
Het zou zomaar kunnen dat er een oversized BB92 lager in moet. Als de oude lagers te lang niet zijn vervangen/matig onderhoud heeft plaatsgevonden/etc en door allerlei prut de buitenste lagerschaal mee is gaan draaien kan het zijn dat het gat niet exact de juiste maat meer heeft om een nieuw lager met de juiste klempassing te kunnen hebben. Zal niet de eerste zijn waarbij dit het geval is.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gerardlv
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 16:58
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29er

ThaSingleTrackMastah schreef:

Heb je hier iets aan?
Ja zeker, bevestigt des te meer dat die cups in het frame horen. Zoals te zien is op de afbeeldingen.
Oversized bb92 is later nog te proberen.
Mocht de huidige methode niet afdoende zijn: ik heb de cups weer in het frame geperst, vervolgens de lagers. Aan de driveside zijde 'viel' de cup iets te gemakkelijk in het frame, wel vast maar dat was dan ook alles.
Daarop heb ik de boel weer losgehaald, en de cup in het frame gelijmd met epoxy. En daar de pers weer op gezet en laten drogen. Zou nu fietsbaar moeten zijn. Morgen ga ik het testen.
Plaats reactie