bikefitting

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Cris-99 schreef:Ik ga de fully hetzelfde inzetten als de hardtail, xc met wel een flinke snelheid. Wellicht hebben jullie wel een punt dat ik de fully nog teveel afzet tegen mijn hardtail. Huidige afstelling is al goed overigens, handling van mijn hardtail alleen zonder de schokken op mijn achterwiel en rug en dat rijdt al een stuk relaxter als mijn hardtail. Alleen wel beetje zeurderig gevoel in bovenbenen en onderrug, dus of de afstelling staat nog niet helemaal goed of ik moet nog een beetje wennen aan toch een iets andere houding op de fully.
Het zijn allebei fietsen hè? Giant zet de Anthem bovendien in de markt als XC fiets, dus wat dat betreft zou je met zithouding niet al te veel veranderingen hoeven te verwachten. Waarom niet gewoon de afstelling van je HT 1-op-1 overnemen en dan gaan finetunen? (bij de afstelling uiteraard uitgaan van de positie van de contactpunten met je fiets, dus voeten, handen en billen; eventueel de riserbar vervangen door een vlak stuur als je anders te hoog komt te zitten. Je kunt natuurlijk heel hard gaan nadenken over hoeveel de sag invloed heeft op je positie; je kunt ook gewoon het eea proberen met je afstelling (uitgaande van je HT-gebaseerde afstelling), net zo lang totdat je goed zit. Ik zou voor het laatste kiezen...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

Ik heb hem nu idd zoals mijn hardtail gezet (de hardtail kwam overeen met de bikefitting en is ook zo bij de fitting ingesteld en altijd goed op gereden). De riserbar heb ik opgevangen door mijn stuur zover mogelijk naar beneden te zetten doormiddel van de spacers. En ik heb nu idd gemeten op de contactpunten, maar mijn oude stuur van de hardtail was recht. Dus vandaar eigenlijk mijn oorspronkelijke vraag: welk punt meet ik nu met de riser bar (contactpunt of punt van de stuurpen/stuur).
PS plaatje uploaden van de bikefitting lukt me niet.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

In de bikefitterstaal wordt alles midden op de fiets gemeten en gecommuniceerd. In de praktijk telt hoe ver je voorover buigt, en daarin voorziet de bikefitterstaal niet. Breder stuur; dan buig je meer door, hoger stuur minder. Kijk hoeveel je hoger zit en probeer dat hetzelfde te krijgen, maar is het stuur breder, houdt daar dan ook rekening mee door het stuur weer wat hoger te zetten.

Sturen zijn niet breder en hoger omdat bikefitters daarom vragen, maar dat je daarmee met meer controle rijdt. Om dezelfde reden staat je nieuwe voorvork mogelijk minder stijl, is je bovenbuis langer en stuurpen korter en staan je wielen verder van elkaar. Hetzelfde geld voor banden en vering. Daar bemoeien bikefitters zich niet mee. Die stel je in op optimale controle. Met je bikefitting ben je er dus nog niet om goed te kunnen rijden. Je moet hier ook even induiken.
Cris-99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 23 augustus 2016, 19:27

Ik blijf toch wel met de rugklachten zitten. Echter als ik op de weg rij en mijn veringen lock, heb ik geen klachten. Ik heb het idee dat het ontstaat bij het klimmen, waar ik met mijn hardtail ging staan om te klimmen blijf ik nu veel meer zitten en heb ik het idee dat ik meer vanuit mijn rug klim ipv uit mijn benen, klinkt dit logisch? Ik zit nu te denken om af te wijken van de bikefitting en mijn zadel 1cm lager te zetten en mijn stuur 1cm hoger, zodat ik oa met het klimmen toch wat rechter zit en zo mijn rug wat meer ontlast en mijn benen meer belast. De vering staat overigens wel goed nu (iets slapper gezet, 220psi en ik weeg 90kg), want ik filter heel veel hobbels weg en hij rijdt super, alleen die onderrug....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cris-99 schreef:Ik blijf toch wel met de rugklachten zitten. Echter als ik op de weg rij en mijn veringen lock, heb ik geen klachten. Ik heb het idee dat het ontstaat bij het klimmen, waar ik met mijn hardtail ging staan om te klimmen blijf ik nu veel meer zitten en heb ik het idee dat ik meer vanuit mijn rug klim ipv uit mijn benen, klinkt dit logisch? Ik zit nu te denken om af te wijken van de bikefitting en mijn zadel 1cm lager te zetten en mijn stuur 1cm hoger, zodat ik oa met het klimmen toch wat rechter zit en zo mijn rug wat meer ontlast en mijn benen meer belast. De vering staat overigens wel goed nu (iets slapper gezet, 220psi en ik weeg 90kg), want ik filter heel veel hobbels weg en hij rijdt super, alleen die onderrug....
Dat zou goed kunnen, in alle opzichten.

Of 1 cm lager en hoger precies de oplossing is, dat is afwachten en misschien ook andere dingen proberen als 1 cm naar voren met je zadel.

Zo een bikefitting is ook maar een indicatie volgens iemands idee, gebaseerd op het grote gemiddelde. Een goede start om te gaan experimenteren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
v_schultinge

Lars TB schreef:
Cris-99 schreef:Ik blijf toch wel met de rugklachten zitten. Echter als ik op de weg rij en mijn veringen lock, heb ik geen klachten. Ik heb het idee dat het ontstaat bij het klimmen, waar ik met mijn hardtail ging staan om te klimmen blijf ik nu veel meer zitten en heb ik het idee dat ik meer vanuit mijn rug klim ipv uit mijn benen, klinkt dit logisch? Ik zit nu te denken om af te wijken van de bikefitting en mijn zadel 1cm lager te zetten en mijn stuur 1cm hoger, zodat ik oa met het klimmen toch wat rechter zit en zo mijn rug wat meer ontlast en mijn benen meer belast. De vering staat overigens wel goed nu (iets slapper gezet, 220psi en ik weeg 90kg), want ik filter heel veel hobbels weg en hij rijdt super, alleen die onderrug....
Dat zou goed kunnen, in alle opzichten.

Of 1 cm lager en hoger precies de oplossing is, dat is afwachten en misschien ook andere dingen proberen als 1 cm naar voren met je zadel.

Zo een bikefitting is ook maar een indicatie volgens iemands idee, gebaseerd op het grote gemiddelde. Een goede start om te gaan experimenteren!
Eens met Lars. Ieder individu is anatomisch anders. Een bikefitting is een geode indicatie maar uiteindelijk moet je toch je een houding ontdekken waarin je zelf prettig zit.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Oli4k schreef:Het enige getal dat uit een bikefitting komt en op meerdere fietsen toepasbaar is is de afstand tussen zadel en trapas. Zit een fabrikant moeite te doen om een goede geometrie uit te denken, gaat een willekeurige fietsenmaker die verprutsen door er een langere stuurpen op te zetten en met de zitpositie te gaan rommelen. Als je bijvoorbeeld de luxe hebt dat je een enduro, een XC fully en een racefiets bezit dan ga je die echt niet zo instellen dat je op alledrie precies hetzelfde zit. Heeft ook te maken met de gewichtsverdeling op de fiets, wat je bijvoorbeeld merkt tijdens het klimmen, dalen en in de bochten. Sowieso kan je lichaam zich best aanpassen aan die verschillende houdingen, als je maar rustig opbouwt.
Ik heb ze wel gelijk gezet. En wel om de volgende reden: de kracht overbrenging, vanuit mijn benen is daarmee gelijk. Wanneer de fiets afstellingen anders is merk k dat dit nadelig is voor mijn lijf. Zelfs mijn stadsfiets is gelijk afgesteld (helaas lukt dit niet op de bakfiets)
Plaats reactie