Geen titanium bouten voor zadelbevesting op zadelpen ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ti grade 5 bouten met gerolde draad functioneren al jaren prima op alle locaties vd fiets, soms een druppeltje locktite maar verder geen omkijken naar. Ook mijn brake mounts houden zich prima met mijn 100kg en Alpen/Enduro gebruik.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Dat ze mooier zijn komt waarschijnlijk eerder door de afwerking (of het gebrek daar aan bij vergelijkingsmateriaal) dan door het materiaal zelf.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:...
Overigens vind ik het ook een lelijk gezicht, roestplekken op de boutjes van mn stuurpen.
Zou fijn zijn als alle fatsoenlijke fabrikanten hier boutjes zouden toepassen die sterk genoeg zijn en niet oxideren.
japie carbon schreef:Vaak komt dit door het gebruik van het gereedschap en niet door het materiaal.
Verlaar u nader.
Laat mijn gereedschap sporen achter op het roestvaste schroefje, of duwt mijn gereedschap door het dunne laagje nikkel of chroom?
yo-eddy schreef:Ti grade 5 bouten met gerolde draad functioneren al jaren prima op alle locaties vd fiets, soms een druppeltje locktite maar verder geen omkijken naar. Ook mijn brake mounts houden zich prima met mijn 100kg en Alpen/Enduro gebruik.
Belangrijk punt. Geldt overigens ook voor stalen boutjes.
De ene is de andere niet, je moet wel weten wat je er op schroeft, verder kijken dan de naam of het uiterlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

ThaSingleTrackMastah schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:...
Overigens vind ik het ook een lelijk gezicht, roestplekken op de boutjes van mn stuurpen.
Zou fijn zijn als alle fatsoenlijke fabrikanten hier boutjes zouden toepassen die sterk genoeg zijn en niet oxideren.
japie carbon schreef:Vaak komt dit door het gebruik van het gereedschap en niet door het materiaal.
Verlaar u nader.
Laat mijn gereedschap sporen achter op het roestvaste schroefje, of duwt mijn gereedschap door het dunne laagje nikkel of chroom?
Je gereedschap laat sporen na op het schroefje. Zeker niet gecoat gereedschap zoals inbussleutels.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan laat het op het ene schroefje blijkbaar meer sporen achter dan op het andere ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
uphillsucks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 17:21
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy LT

ik heb al een paar jaar titanium boutjes die mijn zadel op zijn plek houden, nog nooit problemen gehad met loskomen.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Is er nu, 2,5 jaar later, nog voortschrijdend inzicht?
Wordt er meer gebruik gemaakt van titanium bouten?
En zo ja, wat is hier een goed adres voor?
En is er een manier ( behalve vragen en de verkopende partij op hun blauwe/groene/bruine/grijze* ogen te geloven ) om uit te vinden hoe de draad gecreëerd is? En welke is dan de betere?
Real men think straight and flat are boring :-D
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Oystein heeft net zijn bike gedemonteerd en zo misschien alle titanium boutjes weer in de handen gehad ?

En de klassieke “betere” manier om Titanium schroefdraad te maken is rollen, dus bouten met “rolled thread” ofwel gerolde draad zoeken. Als ze het doen, rollen, is de kans groot dat het erop staat, als ze niets zeggen is het gesneden, niet gerold. Met een geoefend oog zou je het kunnen zien aan de flanken en randen van de schroefdraad.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik moet bekennen dat ik niet lang na dit topic ik geen last meer had dat de boutjes los kwamen en het ondertussen uit mijn systeem was :winkie:
Sindsdien blijft mijn zadel prima zitten en zijn nog steeds dezelfde boutjes.

Dus weet niet wat de oorzaak was ... als ik het mij goed kan herinneren heb ik daarna ook jog een keer een ander zadel geplaatst en ging verder prima.

Heb geen reden meer om te denken dat titanium buitjes hier niet goed zou werken.

Ik ken wel het verschil tussen gerold en gesneden draad maar geen idee wat mijn bouten zijn en hoe je het kunt zien.

@Erwin vL:

Ik kan het wel terugvinden waar ik de mijne had besteld ...moet het even opzoeken.
Maar staat wel beter:

Links staal, rechts titanium

Afbeelding

Dit had ik toen binnen gekregen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik heb de bestelling voor de boutjes uit 2017 nog uit mijn mailbox kunnen vissen en dat was biketweaks.com, een nederlandse webshop met nette prijzen, voor bovenstaande collectie was ik toen 50 Euro kwijt.

Ondertussen bestaat de site niet meer dus denk dat die er mee gestopt is.

Als alternatief kun je in Engeland bij Superstar Components ook tita boutjes (gerold draad !!) bestellen.
Weet zo even niet wat er nog meer actueel aan adressen zijn.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

titaniumshop.nl heeft ook vrij veel voor nette prijzen
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik zie bij titaniumshop dat ze alleen de standaard (rechte) inbus kop hebben ipv de conische (tapered) gevormde kop.

Op zich niks mis mee, het is maar net wat je zelf wilt 8)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oystein schreef: do 31 december 2020, 10:07 Ik zie bij titaniumshop dat ze alleen de standaard (rechte) inbus kop hebben ipv de conische (tapered) gevormde kop.

Op zich niks mis mee, het is maar net wat je zelf wilt 8)
even mailtje sturen, hij is vrij flexibel
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oystein schreef: do 31 december 2020, 10:07 Ik zie bij titaniumshop dat ze alleen de standaard (rechte) inbus kop hebben ipv de conische (tapered) gevormde kop.

Op zich niks mis mee, het is maar net wat je zelf wilt 8)
https://titaniumshop.nl/nl/bout/m5/din9 ... g-20000166

staan er gewoon tussen hoor zie ik net :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Mooi zeg die bouten!

Gut-o-gut.... toch maar eens inventariseren wat er op mijn bike zit allemaal 8)
Plaats reactie