Ketting snel opgerekt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Volgens mij kan je de Quicklink van kmc ook voor Shimano kettingen gebruiken. Volgens mij staat dat ook ergens op de verpakking.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Een nieuwe ketting heeft ook al vaak 0,25 tot 0,5% speling als je ze meteen met een chainchecker controleert. En ik vroeg me dus af of je de speling ook hebt gecontroleerd toen je de kettingen er nieuw op hebt gelegd?
Ik zou me pas zorgen gaan maken als ie al erg snel op 0,75% zit.
TotoKaka13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 16 maart 2018, 19:18

Dat durf ik niet te zeggen, ik gebruik een Shimano ketting en een Sram quicklink
TotoKaka13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 16 maart 2018, 19:18

Maar het is dus het beste om alles te vervangen. Dan met 3 kettingen te gaan rijden en deze om de week verwisselen met de kortste van de drie. Is er dan nog verschil tussen merken die het langst meegaan of kan ik gewoon het beste alles XT pakken?
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

TotoKaka13 schreef:Dat durf ik niet te zeggen, ik gebruik een Shimano ketting en een Sram quicklink
SRAM quicklink gaat niet goed samen met een Shimano 11 speed ketting. (kennis die op hoog nivo wedstijden rijdt had veel problemen met kettingbreuk, na onderzoek door Shimano bleken het de SRAM quicklinks te zijn, die het probleem veroorzaakten)
Een KMC quickling gaat wel goed op een Shimano ketting.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

TotoKaka13 schreef:Maar het is dus het beste om alles te vervangen. Dan met 3 kettingen te gaan rijden en deze om de week verwisselen met de kortste van de drie. Is er dan nog verschil tussen merken die het langst meegaan of kan ik gewoon het beste alles XT pakken?
Je moet daar allemaal niet teveel moeite aan besteden. Dat is in tegenspraak met wat ik zo allemaal ga zeggen, maar geloof me: het is bijzonder weinig werk en dat moet je vooral zo houden, dan is de kans groter dat je het ook volhoudt.

Koop vooral een ketting die er leuk uitziet, in een prijsklasse die je bevalt. Zeker op een MTB in Nederland slijt dat spul als een malle, dus maak het niet te gek.

Steeds als je je fiets schoonmaakt (na elke rit?) haal je de ketting eraf. Met een sluitschakel, natuurlijk, ander blijf je ponsen. Dan hang je die ketting bij de andere kettingen aan de spijker die je waterpas in de muur geslagen hebt, en kijk je welke de kortste is. Die ketting gaat terug op de fiets. Soms is dat de ketting die je er net afgehaald hebt; soms een andere. Boeit niet. Niet teveel opletten hoeveel of hoelang je met deze of een andere ketting rijdt; gewoon regelmatig schoonmaken, smeren, ophangen, kortste monteren.

Misschien kom je wel uit op vier, of zelfs vijf kettingen per setje cassette en voorblad(en). Koop je er vijf. Principe blijft hetzelfde.
Vorsprung durch Pedantik.
TotoKaka13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 16 maart 2018, 19:18

Is het dan nodig om meteen met 5 kettingen te beginnen? Of kan dat later I.V.M inslijten.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Het hele idee achter meer dan één ketting, is dat een ketting over het algemeen sneller slijt dan de cassette en de voorbladen. Hoeveel sneller, dat is afhankelijk van teveel factoren om te kunnen zeggen. Je hele aandrijving gaat het langste mee, als alles min of meer gelijk op elkaar is ingesleten. Een nieuwe ketting op een (reeds enigszins) versleten cassette en/of voorblad, zal sneller slijten dan een nieuwe ketting op een nieuwe cassette en voorblad. En vice versa.

Dus, weet je het allemaal zo uit te mikken, dat cassette, voorblad(en) en ketting(en) allemaal tegelijk aan het einde van hun levensduur zijn, dan heb je uit allemaal het maximum gehaald.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

3 kettngen is wel de max. Gewoon een goede middenklasser.
Per ketting zo’n powerlink.
Ik gebruik die van Sram omdat die van kmc in het verleden vaker problemen hadden.
Scheurden uit langs de pen.
Shimano ken ik niet uit eigen ervering, maar omdat de kettingen van Shimano uit de fabriek van kmc komen, blijf ik maar bij Sram Powerlinks.
Powerlinks kan je hergebruiken, maar nw ketting = nw powerlink.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houtie
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 23 december 2014, 08:39
Mijn mountainbike: Lapierre XR 929 2019

De ketting smeren met een goed product geeft ook wel degelijk minder slijtage.
Voorheen smeerde ik mijn MTB XT ketting met origineel Shimano vet, maar dat trekt juist vuil aan.
En slijt daardoor juist harder.
Daarna ben ik overgestapt op Squirt lube (op basis van wax). En dat trekt geen vuil aan.
De verminderde slijtage was direct merkbaar. Ruim een dubbele levensduur in mijn geval.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Leg eens een druppel (Shimano) kettingolie en een druppel (Squirt) kettingwas aan weerszijden van een hoopje vuil en kijk in welke richting het vuil beweegt!
Vorsprung durch Pedantik.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wel even horizontaal leggen, wel zo eerlijk :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
houtie
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 23 december 2014, 08:39
Mijn mountainbike: Lapierre XR 929 2019

Alien schreef:Leg eens een druppel (Shimano) kettingolie en een druppel (Squirt) kettingwas aan weerszijden van een hoopje vuil en kijk in welke richting het vuil beweegt!
:o :lol: :lol: :lol:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik rij nu 8000km met 4 Shimano 105 11 speed kettingen. Versleten zijn ze nog steeds niet.. Modder zien de kettingen nauwelijks tot niet. Smering het hele jaar rond met Muc-Off wet lube. Schoonmaken van de ketting doe ik niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat bij meer dan 3 kettingen de voorbladen en cassette harder slijten dan de kettingen.
De vraag is of je de extra investering van ongeveer 25 euro nog terugziet.
Maar 8000km is heel netjes, dus verkeerd is het zeker niet.

Ik ben trouwens ook geen voorstander van ketting schoonmaken.
Olie trekt vanzelf in de schakels, vuil komt vanzelf naar buiten.
Daar hoef je verder niets aan te doen, hooguit de buitenkant af en toe afvegen met een ouwe lap.
Het ziet er misschien niet zo flitsend uit, maar het werkt prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie