Shimano XT achterderailleur “vast zetten”

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
matje90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 6 februari 2018, 16:20

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Cube Reaction Pro en thuis gekomen zag ik dat de achterderailleur te vergrendelen is met een klein grijs schuifje. Dit was me in de winkel nog niet opgevallen. Kan iemand me uitleggen wat de bedoeling is, derailleur vast of juist niet tijdens het fietsen en waar dient het voor?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Laatst gewijzigd door cheeta op za 24 februari 2018, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Als ie vast of aan staat zorgt het er voor dat de veer van de derailleurkooi "stijver" wordt.
En dat voorkomt weer dat de ketting minder zal klapperen bij erg hobbelige ritjes en afdalingen.
Nadeel is dat het schakelen ietsje zwaarder gaat.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
matje90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 6 februari 2018, 16:20

Thanks, duidelijk. Waar gaat jullie voorkeur naar uit bij singletracks in Nederland?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In principe zet je het schuifje altijd "aan", alleen bij het (de)monteren van je wiel zet je het op "uit". Door de mindere veerspanning werkt dat makkelijker.
Dit worden clutch-derailleurs genoemd, Sram heeft een vergelijkbaar systeem. De clutch houdt de ketting strakker dan bij een conventionele derailleur zodat de boel minder klappert en de ketting er minder snel afloopt als je zonder voorderailleur rijdt. Je kunt dus ook met clutch uit rijden, maar dat biedt in principe geen voordeel maar wel nadeel.

Als het schakelen niet goed werkt met clutch aan en wel als-ie uit staat is er iets niet helemaal in orde...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ik heb hem altijd aan staan. Je kan de sterkte wel bijstellen ter hoogte van de grijze knop zit aan de anderekant een dopje daaronder kan je hem aanpassen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Precies, simpel af te stellen zodat je het schakelen ook wat lichter kunt maken. Net hoe krachtig je de kooi wilt hebben, afhankelijk aan het terrein waar je fietst.
matje90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 6 februari 2018, 16:20

Vandaag een ronde gemaakt met de derailleur op “vast/aan”. Prettig om geen ketting te horen klapperen en het schakelen ging me niets lastiger af dan normaal. Bedankt voor de uitleg allemaal!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik heb gemerkt dat na het spelen met het schroefje om de spanning te regelen, ik nu gemmiddeld 1 x per rit mijn ketting eraf krijg (2x op Dorst op precies dezelfde plek zelfs en 1 x zeist). Ik ga em dus weer wat strakker zetten, want dit is niet de bedoeling, de hendel op off gaat dus zeker voor chaindrops zorgen in ruiger terrein.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het zet overigens de veer ook niet strakker of stijver ofzo - het betreft een een soort klemkoppeling die door verhoogde weerstand zorgt voor het minder klapperen van de kooi.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies.
De kooi kan wel makkelijk naar achteren, om de ketting te spannen, maar naar voren wordt tegengewerkt door de koppeling.

Ik meende trouwens dat afstellen achter het dekseltje moest gebeuren.
(zelf nog nooit iets aan hoeven doen, dus weet 't niet 100% zeker)
Dit vond ik op Youtube:
11-speed: https://www.youtube.com/watch?v=nHO-nLGPPFI" onclick="window.open(this.href);return false;
10-speed: https://www.youtube.com/watch?v=wV6W4PKDUrU" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Volgens mij was dat afstellen achter het dekseltje alleen nodig bij de oudere derailleurs.

Bij mij kan ik het prima met het schroefje vanaf de buitenkant afstellen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Bij de nieuwe m8000 kan je een dopje loshalen en met een 2?mm inbus de koppeling afstellen.
Het is inderdaad een klem om een bus en heeft niks met de veer te maken.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

En die specifieke onderdelen dus ook niet smeren of vol spuiten met WD40!
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Prulleman schreef:ik heb gemerkt dat na het spelen met het schroefje om de spanning te regelen, ik nu gemmiddeld 1 x per rit mijn ketting eraf krijg (2x op Dorst op precies dezelfde plek zelfs en 1 x zeist). Ik ga em dus weer wat strakker zetten, want dit is niet de bedoeling, de hendel op off gaat dus zeker voor chaindrops zorgen in ruiger terrein.
Dan zou ik eerder kijken naar je limit screws.
Plaats reactie