Onderste afdichting integrated headset?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Op mijn oudere fietsen had ik altijd een 'conventionele' headset. Op mijn nieuwe(re) fiets zit echter een geintegreerd (tapered) ballhoofd.
Wat mij bevreemde is dat het onderste lager nauwelijks afgedicht lijkt.
Toen ik het onlangs los haalde zag ik ook dat er daadwerkelijk vuil in komt. Het lager lijkt daar (nog) niet veel last van te hebben, omdat dit een afgedicht industrielager is.

Nu vroeg ik me af er een seal mist op mijn fiets, of dat niet alle headsets een seal hebben?

Bij mij ziet het er nu ongeveer zo uit:
Afbeelding

Terwijl ik eerder zoiets zou verwachten (dus inclusief de onderste dust seal):
Afbeelding

Iemand hier ervaring mee?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het dustseal dat je op het onderste plaatje ziet zit op je foto's in het lager, volgens mij is dat de gebruikelijke constructie. Als ik een balhoofd monteer, een nieuwe fiets in gebruik neem of een servicebeurt doe smeer ik lagervet op de vorkconus als extra seal. Werkt prima, althans, de inmiddels tussen de 8 en de 12 jaar oude (bij benadering) Chris Kings waar ik mee rijd doen het nog perfect ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Helaas is het inderdaad realiteit dat dat lager nauwelijks extra bescherming heeft of dus zelfs geen seal. Wat George al zegt: extra vet op het lager smeren voor montage. En beter nog: het lager zelf ook van binnen van extra vet voorzien!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Zojuist een nieuwe Cane Creek IS52 gemonteerd en de ring die op je voorvork kraag gemonteerd zit heef een extra rubber afdicht flapje rondom de ring. Deze schermt het lager wel wat extra af van vuil.
Maar zoals eerder gezegd, regelmatig goed invetten met waterproof lager vet om het spul gangbaar te houden.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

George schreef:Het dustseal dat je op het onderste plaatje ziet zit op je foto's in het lager, volgens mij is dat de gebruikelijke constructie. Als ik een balhoofd monteer, een nieuwe fiets in gebruik neem of een servicebeurt doe smeer ik lagervet op de vorkconus als extra seal. Werkt prima, althans, de inmiddels tussen de 8 en de 12 jaar oude (bij benadering) Chris Kings waar ik mee rijd doen het nog perfect ;)
Dat dus. Mijn Niner Jet heeft ook zo'n balhoofd. Eens per jaar/2 jaar haal ik de vork even los, maak het schoon en schuif het weer in elkaar met voldoende vet tussen het lager en de vorkconus. Werkt na 7 jaar nog steeds probleemloos.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Als ik plaatje 2 zo bekijk lijkt de dust seal me meer een losse rubberen stofdichting dan de dichting van het lager zelf.
Maar goed om te horen dat er niets mis / jammer dat het idd dus een beetje schamele constructie is.
Ik zal het lager met wat extra vet monteren en hopen dat het nog even meegaat. Dank voor de reacties!

@Jefro98, dit ziet er idd meer uit zoals ik had verwacht!
Afbeelding
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Yep, zo ene heb ik onlangs gemonteerd.
De ring rechts "pers" je om de vorkbuis bovenop de vork kroon, strakke passing.
Het lager links ligt in de balhoofd kamer van het frame.
Plaats reactie