Kan ik remleiding laten zitten?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Eerlijk gezegd begrijp ik het ook niet zo goed.. Lijkt me een vorm van bezuinigen daar waar je het juist niet zou moeten doen.. Het zijn wel je remmen. Kan je beter een avondje uit laten lopen..
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Bezuinigen????????? Heb net een nieuwe Epic gekocht met nieuwe remleidingen, waarom zou ik dan nieuwe leidingen trekken als dat niet nodig is, leidingen zijn allemaal gelijk en ik heb nieuwe inserts en olijfjes liggen.
Dus alles is nieuw. Misschien gemakzucht als ik de leiding laat zitten maar zeker geen bezuiniging.
Misschien dat ik wel andere leidingen haal maar dat is dan omdat ik overweeg om rode leidingen te gaan gebruiken, puur optisch en om de fiets te laten onderscheiden met standaard! Heb namelijk ook rode tech3 remmen.
Als ik ergens niet op bezuinig is het mijn fiets en mijn veiligheid daarop. :wink:
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Hope remmen hebben aan de kant van de klauw een banjo aansluiting, terwijl de SRAM TL een rechte wartel hebben.
Deze banjo of wartel is op de remleiding gekrompen en kun je dus niet verwijderen.

Tenzij je Jagwire of Goodridge leidingen hebt, waarbij je het eindstuk wel kunt wisselen, zit er niets anders op, dan je leidingen vervangen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Thanks, dat wist ik niet. Dat zou betekenen dat ik er een stukje vanaf moet knippen en de leiding dus korter wordt................dan ga ik niet langer zeuren en andere leidingen halen! :-q
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

RRon schreef:Thanks, dat wist ik niet. Dat zou betekenen dat ik er een stukje vanaf moet knippen en de leiding dus korter wordt................dan ga ik niet langer zeuren en andere leidingen halen! :-q
Nee, afknippen helpt niet. De eindstukken aan de kant van de klauw kun je simpelweg niet wisselen.

Zorg dan wel, dat je de juiste leidingen koopt, dus die van/voor Hope.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Gevonden, Jagwire!

Toch gewoon de zwarte besteld omdat het waarschijnlijk niet dezelfde kleur is als mijn remmen en het geen kerstboom hoeft te worden!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

RRon schreef:...leidingen zijn allemaal gelijk...
Die aanname klopt niet, zelfs Shimano heeft al twee verschillende soorten in omloop (andere binnendiameter, dus een andere insert nodig. Let maar op, Shimano inserts zijn er in messing- en zilverkleur). De buitendiameter van 5mm zal wel redelijk universeel zijn, waardoor die Jagwire leidingen voor meerdere merken geschikt zijn (met eigen aansluitmateriaal).

Ik heb goede ervaringen met Futurumshop, maar hier gaan ze even de mist in door remleidingen kabels te noemen... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Wat Pollekes zegt, heb zelf ook zoiets aan de hand momenteel met een upgrade van Shimano B506 naar XT. Er zit voor mij ook niets anders op dan de kabel leiding ;) uit het frame te trekken en een nieuwe leiding van Shimano met een banjo er weer doorheen te trekken.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Lars TB schreef:
Columbo schreef:Welke olie gebruikt Sram dan? Is dit dot 5.1?
Inderdaad gewoon DOT. 4 of 5.1 maakt dan niet zoveel uit, zolang je het niet mixt.
Even voor de volledigheid, DOT 4 en 5.1 kun je prima mixen. Enige wat er gebeurt is dat je kookpunt mogelijk wat verandert (5.1 heeft een wat hoger kookpunt).
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Dacht waarschijnlik aan DOT 5.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DOT5 (siliconen) is paars en wordt nergens gebruikt, tenzij je een bijzonder Amerikaans legervoertuig hebt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik heb alle spullen binnen en wil na het weekend alles vervangen, Wat is de beste manier om de huidige leiding te vervangen door de nieuwe?? Gaatjes in het frame zijn volgens mij te klein om dmv een tape om de leidingen deze met elkaar te verbinden.
Heb vaker remmen gemonteerd dus vullen etc van alles zal wel lukken maar heb nog nooit leidingen door het frame gehaald!

Heb nog een lange binnenkabel liggen, zou ik die door de oude remleiding kunnen halen nadat deze leeg is gemaakt en dan de oude leiding verwijderen waarbij de binnenkabel dus zijn plaats in neemt, en er daarna de nieuwe remleiding overheen trekken? Zou zoiets lukken?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13040
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, dat zou moeten lukken, mits de binnenkabel door een remleiding past. Zo werk ik min of meer met vervangen van versnellingskabels.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Daar zou ik inderdaad vooraf moeten proberen. Andere suggesties zijn welkom.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef:DOT5 (siliconen) is paars en wordt nergens gebruikt, tenzij je een bijzonder Amerikaans legervoertuig hebt ;)

Ja precies en die kan je niet mengen met 4 of 5.1.
Plaats reactie