Scheur in frame: Focus Super Bud 29er 1.0 (2013)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik meen dat een fabrikant eigenlijk 10 jaar zijn garantievoorraad moet behouden, om inderdaad hetzelfde onderdeel te leveren. En 10 jaar omdat dit idd de verwachte levensduur van een fiets is.

Maar de meeste zetten alles in de uitverkoop na 2 jaar en gaan vergelijkbaar of hoogwaardiger spul leveren. Daar doet vrijwel niemand moeilijk over en dus volgen fabrikanten deze weg.

In mijn ervaring kun je meestal de niet passende onderdelen wel bij het nieuwe frame krijgen. Ook daar sta je namelijk in je recht. Je moet alleen meestal een hele hoop herrie maken... .

Giant en Trek staan er om bekend dat ze erg netjes zijn met garantie, ook al kunnen zij ook meestal niet het zelfde frame meer leveren. Maar ze zijn zeer coulant en uitgebreid in hun garantie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Troxelke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 26 december 2005, 01:02
Mijn mountainbike: Focus Super Bud 29er 1.0 (2013, huidig) - Focus Super Bud 26er Limited Edition (2009, oldie)

Allereerst aan iedereen: thnx voor jullie reacties weer, ik sta versteld van alle hoeveelheden feedback hier zeg, thnx!!!
KevinBel schreef:Ja soms gaat een model eruit en raken de onderdelen op. Niet elke fabrikant blijft oneindig parts maken, dat lijkt me ook gewoon niet rendabel. Maar een gelijkwaardig iets zou wel mooi zijn, maar dat kan 12go je niet aanbieden voor een fatsoenlijk bedrag. Focus is hier nog niet heel erg in betrokken denk ik zo,, ligt puur bijde winkel. Mijn Turner van 2014 hadden ze ook geen onderdelen meer voor. De lasser was ermee gestopt. Opzich snap ik dat ook wel.
Focus is er al flink in betrokken, heb ze ook zelf benaderd. Maar zij houden de poot stijf, geen garantie dus verder geen hulp.
ThaSingleTrackMastah schreef:Hij staat in zn recht, maar puur practisch, als hij dit jaar nog wil fietsen, zou ik het laten lassen.
Dan rijdt hij over een paar weken weer in het bos, ipv maanden juridisch getouwtrek. Bedenk wel dat de weg naar 12go en Focus definitief passe is als je het frame laat repareren. Bedenk ook: Gelijk hebben is 1 ding, gelijk krijgen is iets heel anders. De juridische weg kan heel lang gaan duren. Die tijd ben je kwijt, krijg je nooit meer terug. Het is maar geld. Geld kan je terugverdienen, tijd niet.
Allereerst: erg mooi beschreven, daarin heb je wel gelijk. En inderdaad, als ik ga lassen is het juridisch traject passé.
baron062 schreef:Wellicht worden de fietsen in het verre oosten ook geassmbleerd, en is het logistiek niet handig om een los frame deze kant op te halen. Aan de andere kant, iedere distributeur zou wat frames moeten hebben hangen om dit soort dingen op te lossen. Niet van 2013, maar wel uit de modeljaren 2016 en 2017.... Ik zie wel dat de vervanger voor de Super Bud de 01E is, met een carbonnen frame. De 01E SL lijkt dan kwa afmontage in de buurt te zitten, en die heeft een adviesprijs van 3999 euro. Welke is er jou aangeboden?
Klopt, de 01E is aangeboden, deze: https://www.12gobiking.nl/focus-o1e-pro-2018. Voor 2600 euro dus 1200 euro korting. Maar goed, de 2600 euro is nog héél veel geld om uit te geven, zelfs meer dan ik ooit voor een fiets heb uitgegeven. Ik wil dit juist opgelost hebben voor zo min mogelijk geld, zit niet te wachten op zo'n (voor mij veel te dure) nieuwe fiets, mijn huidige is nog qua gevoel niet afgeschreven, afgezien van het scheurtje dan.
baron062 schreef:Nou, met de garantie waar je op doelt heeft de TS dus niets te maken. Maar ik snap wat je bedoelt: when you pay peanuts, you get monkeys.... Anderzijds: wanneer wettelijke verplichtingen nakomen niet in je businessmodel past ben je niet goed bezig mijns inziens. Overigens hoeft 12GO misschien niet met een Focus Superbud af te komen, maar neemt de TS met een frame van een ander merk met ongeveer dezelfde eigenschappen ook genoegen?
Natuurlijk zou ik ook met een fatsoenlijk alternatief genoegen nemen. Een cross-country frame waarop mijn componenten redelijkerwijs passen. Echter ook daar heb ik geen passend antwoord gekregen, dat was allemaal niet mogelijk. Alleen het Focus Jam frame (enduro met 130mm veerweg dus mijn onderdelen passen niet) voor 400 euro, of de volledige fiets Focus 01E Pro voor 2600 euro. Beiden geen goed alternatief.
kan niet meer schreef:Zo,n frame kost in feite geen drol en het gaat je veel moeite en energie kosten en de afloop is uiterst onzeker. Een mailtje naar focus zou ik er nog aan wagen en als dat niks oplevert dan proberen of het te lassen is. Dat zal dit jaar dan ook nog wel uithouden en in tussentijd heb je ook nog tijd om uit te kijken naar desnoods een 2e hands frame waar wel veel van je onderdelen op passen. Over drie weken is er tijdens de motortrial in Nunspeet iemand aanwezig waarvan ik hoorde dat hij ook laswerk aan fietsframes doet. Als je wil kan ik informeren bij hem?
Als je dat wil doen, erg graag!
Lars TB schreef:Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik meen dat een fabrikant eigenlijk 10 jaar zijn garantievoorraad moet behouden, om inderdaad hetzelfde onderdeel te leveren. En 10 jaar omdat dit idd de verwachte levensduur van een fiets is. Maar de meeste zetten alles in de uitverkoop na 2 jaar en gaan vergelijkbaar of hoogwaardiger spul leveren. Daar doet vrijwel niemand moeilijk over en dus volgen fabrikanten deze weg. In mijn ervaring kun je meestal de niet passende onderdelen wel bij het nieuwe frame krijgen. Ook daar sta je namelijk in je recht. Je moet alleen meestal een hele hoop herrie maken... . Giant en Trek staan er om bekend dat ze erg netjes zijn met garantie, ook al kunnen zij ook meestal niet het zelfde frame meer leveren. Maar ze zijn zeer coulant en uitgebreid in hun garantie.
Ja, zoiets had ik ook verwacht. En dan 10 jaar ... nou in ieder geval voor dit model wat (gelijkwaardig) t/m 2015 geleverd is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef:Even advocaat van de duivel.... Je hebt een "budget" merk (focus geeft nou eenmaal veel waar voor geld) gekocht bij een winkel die het moet hebben van de lage prijzen en 2 jaar na het aflopen van de garantie krijg je alsnog 2 coulance voorstellen? Ik vindt dat eigenlijk best netjes van ze.... Ik zou in jouw geval allang vrolijk een Cube frame bij Bike-discount hebben besteld en al die rechtzaakenergie in het fietsen stoppen. ;-)
Ja, dit dacht ik ook, ookal heb ik het niet gepost.
Dit kan ook een punt zijn waardoor je juridisch bakzeil gaat halen.
Er zijn alternatieven geboden.
Vooral die €1200 korting is best een flinke tegemoetkoming voor een fiets die 4 jaar gebruikt is.
Zegt de advocaat vd duivel.
Laten we eerlijk zijn, hoelang doen “wij hier” gemiddeld met een fiets?
Geen 10 jaar...

Maar ik ben benieuwd naar het antwoord vd rechtsbijstand.
Waarschijnlijk sturen ze een brief aan 12go.
Als 12go daarop reageert met een beter aanbod, dan heb je mazzel.
Houden ze hun poot stijf, dan begint het getouwtrek en wordt er voorlopig niet gefietst...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Troxelke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 26 december 2005, 01:02
Mijn mountainbike: Focus Super Bud 29er 1.0 (2013, huidig) - Focus Super Bud 26er Limited Edition (2009, oldie)

ThaSingleTrackMastah schreef:
suravida schreef:Even advocaat van de duivel.... Je hebt een "budget" merk (focus geeft nou eenmaal veel waar voor geld) gekocht bij een winkel die het moet hebben van de lage prijzen en 2 jaar na het aflopen van de garantie krijg je alsnog 2 coulance voorstellen? Ik vindt dat eigenlijk best netjes van ze.... Ik zou in jouw geval allang vrolijk een Cube frame bij Bike-discount hebben besteld en al die rechtzaakenergie in het fietsen stoppen. ;-)
Ja, dit dacht ik ook, ookal heb ik het niet gepost.
Dit kan ook een punt zijn waardoor je juridisch bakzeil gaat halen.
Er zijn alternatieven geboden.
Vooral die €1200 korting is best een flinke tegemoetkoming voor een fiets die 4 jaar gebruikt is.
Zegt de advocaat vd duivel.
Laten we eerlijk zijn, hoelang doen “wij hier” gemiddeld met een fiets?
Geen 10 jaar...

Maar ik ben benieuwd naar het antwoord vd rechtsbijstand.
Waarschijnlijk sturen ze een brief aan 12go.
Als 12go daarop reageert met een beter aanbod, dan heb je mazzel.
Houden ze hun poot stijf, dan begint het getouwtrek en wordt er voorlopig niet gefietst...
Ik begrijp je redenering, maar als het echt "juridisch" wordt, dan zal het gaan of het alsnog garantie gaat worden. Als dat zo is, dan mag 12GO opdraaien voor alle kosten voor een redelijke oplossing. Nu kosten alle "redelijke" oplossingen bakken met geld. Ik bedoel, als ze met een iets minder heftige oplossing komen dan die fiets van 3800 euro (voor 2600 euro), maar die wat minder centen voor mij gaat kosten, dan kan ik er tenminste iets mee, nu helemaal niks.

De gemiddelde gebruikstermijn van een fiets wordt door verzekeraars gesteld op 8-10 jaar, voor fietsen vanaf 750 euro. Dus ik zit nog niet op de helft.

Maandag met rechtsbijstand maar eens inhoudelijk verder doorspreken of de redeneringen van a) pitting is productie fout, dus mag buiten garantie-periode bij de leverancier verhaald worden en b) leverancier moet binnen de gebruikstermijn (=8 jaar!) reserveonderdelen kunnen leveren, hout gaan snijden.


EDIT: en qua vervangingsframe ... dan zou ik op zoiets moeten zoeken denk ik? Ik ben daar geen expert in, maar ik verwacht dat op een dergelijk frame vrijwel al mijn componenten 1-op-1 zouden kunnen passen, toch? https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... ine-633178
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vraag even aan Kermit wat de levensduur is van een sportfiets, volgens de verzekeraars ;)
Jij telt het dubbele van 4 jaar.
Helaas is het eerder de helft (van 4 jaar)...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Fijn dat mijn fietsje zijn twintigjarig jubeleum viert dit jaar.

Enfin. Dat Focus hun poot stijf houden verbaast me toch wel een beetje. Heb twee keer een Focus 'teruggestuurd' omdat het 'bracket' los liet van het frame (carbon). Daar voldeed het om een paar foto's op te sturen. Nu waren die fietsen nog maar een paar jaar oud en het kan zijn dat dit een kwaaltje was waar veel meer fietsen aan leden. Maar zoals iemand anders al schreef: Focus heeft niet echt baat bij hun poot stijf houden in een zaak als deze waar er (overduidelijk?) sprake is van een productiefout.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nogmaals: Focus is hierin geen partij...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

suravida schreef:Even advocaat van de duivel.... Je hebt een "budget" merk (focus geeft nou eenmaal veel waar voor geld) gekocht bij een winkel die het moet hebben van de lage prijzen en 2 jaar na het aflopen van de garantie krijg je alsnog 2 coulance voorstellen? Ik vindt dat eigenlijk best netjes van ze.... Ik zou in jouw geval allang vrolijk een Cube frame bij Bike-discount hebben besteld en al die rechtzaakenergie in het fietsen stoppen. ;-)
precies , niet meer en niet meer, je verhaal halen bij 12gobiking gaat je niks op leveren , buiten stress en een hoop gezeik .
Je kan het ook anders formuleren : je bent zelf de garantie termijn geaccepteerd van Focus door de een focus fiets te kopen , dat dit bij 12go is geweest , doet niet ter zaken , garantie is bij Focus en niet bij 12Go .

Het verhaal van 10 jaar klopt ook niet , het ligt op Max 5 jaar en dan nog als met een beter onderdeel levert of gelijkwaardig aan de aanschafprijs van 5 jaar geleden is het prima .

Koop dan ook een cube frame , of ander frame en ga weer lekker opbouwen , en fietsen .Kans op slagen bij Focus is mijn inziens te laag . ....

gig suc6 met alles ...
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op zo 18 februari 2018, 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

@Snelle Buffer, kan je alles wat je beweert even onderbouwen?

Volgens de nederlandse wet krijg je de garantie van diegene met wie je een koopovereenkomst afsluit. volgens de conformiteit. Dus daar zit je fout.
Ik twijfel dan ook aan die termijn van 5 jaar. Maar ik kan er naast zitten.

http://www.conformiteit.nl/
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

baron062 schreef:Nogmaals: Focus is hierin geen partij...
Nu zie ik dat in NL dingen anders geregeld zijn. Maar ik neem aan dat als de verkoper dit als 'garantie' (lullige garantie in NL trouwens) ziet deze dit verhaalt bij Focus (althans een poging gaat doen) tenzijn deze een afspraak heeft waar deze de garantie (of tot een bepaald bedrag) op zich neemt tegen bijvoorbeeld een korting bij de inkoop (heb ik zelf gehad met producnten).
Gezien dat Focus niet thuis geeft en de verkoper ook niet doet vermoeden dat de verkoper niks kan verhalen bij de producent? En dus al bij voorbaat zijn poot stijf houdt?

Dat Focus geen partij in deze zaak is.
Ik denk dat als 10.000 mensen dit delen op FB dat Focus wel zeker een partij in de zaak wordt.
Misschien nog steeds niet juridisch, men wel zeker een partij.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Dat van vijf jaar ken ik ook. Tot vijf jaar na produktie moet je in staat zijn om hetzelfde of een gelijkwaardig product te kunnen leveren.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

baron062 schreef:@Snelle Buffer, kan je alles wat je beweert even onderbouwen?

Volgens de nederlandse wet krijg je de garantie van diegene met wie je een koopovereenkomst afsluit. volgens de conformiteit. Dus daar zit je fout.
Ik twijfel dan ook aan die termijn van 5 jaar. Maar ik kan er naast zitten.

http://www.conformiteit.nl/

Sorry mijn fout ik bedoelde 2 jaar , (was eerder wel 5 jaar), maar daarin kan een fabrikant van af wijken , igg moet dit minimaal 2 jaar zijn, het kan dus ook levenslang zijn of bv 5 jaar .
Het blijft wel weer een wazig gebied, of de termijn nu 10 jaar of 5 jaar is , er staan wel een hoop regels tegenover om een aanspraak te maken op garantie .doordat er zoveel regels zijn is het een wazig gebied , lees de link door van Baron 062, ook daarin wordt niet goed uitgelegd wie waarvoor aansprakelijk is , voordat er een juridisch gevecht moet worden geleverd .
Enig plus puntje is de fabricage fout , echter zal dit ook niet gelijk zorgen voor een oplossing .

Misschien kan je een mooi frame van cube uitzoeken en dit voorleggen aan 12GO?
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op zo 18 februari 2018, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Snelle Buffer schreef:Misschien kan je een mooi frame van cube uitzoeken en dit voorleggen aan 12GO?
Dat lijkt mij een uitstekend idee! Bouwt 12GO dat frame kosteloos voor de TS op, en klaar. Dat mag je verwachten als consument.

Wel een drama dit. Als je garantie belangerijk vindt zou je als consument je fiets moeten kopen bij een partij die er een fatsoenlijke marge op verdient. Dus niet tot het gaatje kwa prijs gaan bij dingen die nog wel eens stuk gaan.
Gebruikersavatar
Troxelke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 26 december 2005, 01:02
Mijn mountainbike: Focus Super Bud 29er 1.0 (2013, huidig) - Focus Super Bud 26er Limited Edition (2009, oldie)

baron062 schreef:
Snelle Buffer schreef:Misschien kan je een mooi frame van cube uitzoeken en dit voorleggen aan 12GO?
Dat lijkt mij een uitstekend idee! Bouwt 12GO dat frame kosteloos voor de TS op, en klaar. Dat mag je verwachten als consument. Wel een drama dit.
Klopt mannen, zie mij laatste post, daar vroeg ik al of dit frame in onderstaande link een optie zou zijn om mijn componenten zo veel mogelijk te gebruiken? Volgens mij zelfde vering gebruikt, maar van de assen en cranck ben ik niet zeker. En mag ik er van uit gaan dat ik nu 20.5 inch heb (L), dat 21 inch altijd oké is? Of valt Cube t.o.v. Focus groter of kleiner uit?

https://www.bike-discount.de/en/buy/cub ... ine-633178

Thnx!
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik zou als eerste eens goed kijken of de maten van je achterdemper geschikt zijn voor dit frame.
Plaats reactie