Overstappen van 3x10 naar 1x11. Wat heb ik nodig?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Beste lezer,

Ik kom er met de zoekfunctie niet uit. Ik wil graag overstappen van 3X10 SLX naar 1X11. Wat heb ik precies nodig en hoe groot moet het 'ovale' tandwiel aan de voorkant zijn? Ik rijd nu meestal op het middenblad.

Ik snap dat ik een ander voorblad nodig heb. Ik dacht zelf aan een ovaal blad van Absolut black Narrow wide 30 0f 32 tands.
Ik begrijp dat ik een ketting nodig heb die geschikt is voor 11 versnellingen.
Ik begrijp dat ik een nieuwe cassette nodig heb met 11 kransjes. Er zit nu een SLX cassette op. Heb ik dan ook een nieuwe body nodig? Welke cassette?
Misschien wel een hele domme vraag: heb ik ook een nieuwe derailleur en shifter nodig?

Alvast dank voor je antwoord.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Ik denk dat je aardig in de goede richting zit.

je huidige crank zal je prima kunnen blijven gebruiken met een NW-blad. Aantal tandjes is een beetje afhankelijk van hoe 'sterk' je bent. 32tands is een beetje de standaard maar afhankelijk van het terrein waar je rijd zou je kleiner of groter kunnen.

Voor wat betreft de cassette; zo lang je bij 11-speed shimano cassettes blijft (merken als Sunrace volgens mij ook) zullen deze gewoon op je huidige body passen. SRAM cassettes werken met een XD-body en zullen dus niet passen.
Shifter en derailleur zul je ook moeten vervangen.

Geen idee wat je budget is maar een upgrade set zoals uit onderstaande link icm een los NW-tandblad vervult al je wensen voor niet al te veel geld.

https://www.bike-components.de/en/Shima ... it-p50818/" onclick="window.open(this.href);return false;
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Als je bij SLX wil blijven, dan is dit een mooie optie:

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... sen-671490" onclick="window.open(this.href);return false;

Compleet met crank. Ik weet niet zeker of je de huidige crank zou kunnen gebruiken in een 1x11 setup.

Je remmen kan je wel blijven gebruiken, maar kijk even goed naar welke bevestiging met I-Spec je hebt.

De body zul je niet hoeven te vervangen.

Waarschijnlijk zul je nu een 30 middenblad hebben en een 11/36 cassette (of 11/32 of 11/34). Als je nu overal met je 30 binnenblad uitkomt, dan zou ik een iets groter voorblad kiezen in combinatie met een 11/46 cassette. Wellicht een 32 of zelfs een 34, maar dat is erg persoonlijk. Het zal erg afhangen van je conditie, maar ook in welke omgeving je zal rijden.

Zelf rijd ik sinds dit jaar op een 36 ovaalblad met een 11/42 cassette. Voor buitenlandtripjes zet ik er dan een 32 voorblad op om overal goed boven te komen. Dat werkt prima.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Helmuth schreef:Als je bij SLX wil blijven, dan is dit een mooie optie:

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... sen-671490" onclick="window.open(this.href);return false;

Compleet met crank. Ik weet niet zeker of je de huidige crank zou kunnen gebruiken in een 1x11 setup.
Let dan wel even op, die set is nog steeds zonder (NW) kettingblad. Dus die moet je er alsnog bij bestellen.

Tevens, als je dan toch bezig bent. Trek dan even een verse kabel naar je achterderailleur en neem bij montage van de crank ook meteen een nieuw lager. Zeker als je huidige set-up al een tijdje meedraait, is meteen alles weer vers en kun je er weer tegenaan.

Blijf je binnen shimano dan is een 10 speed mtb-cassette body compatible met een 11 speed mtb-cassette.

Overigens kun je je huidige triple crank gewoon blijven gebruiken, een 104BCD NW kettingblad in de middenpositie monteren. Waarschijnlijk wel je bladboutjes vervangen, met maar 1 kettingblad heb je kortere boutjes nodig.
Zelf gebruik ik momenteel een 2x crank (xt) in een 1x 11 setup, zonder problemen. Enige reden om naar een 1x crank te gaan zou voor mij optisch zijn, met een 1x spider ziet de drivetrain er net wat netter uit, zonder lege schroefgaten.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bijkiejr schreef:Ik kom er met de zoekfunctie niet uit. Ik wil graag overstappen van 3X10 SLX naar 1X11. Wat heb ik precies nodig en hoe groot moet het 'ovale' tandwiel aan de voorkant zijn? Ik rijd nu meestal op het middenblad.
Jij weet (of tenminste kunt weten) wat jij op het moment gebruikt van je huidige setup voor het terrein waar jij rijdt. En met die kennis ben je zelf dan ook meteen de beste persoon om middels de overbrenignsvehroudingen te bepalen wat je nieuwe setup moet worden, wat overigens ook al tot in detail beschreven is in vorige topics...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Dank voor de tips! Ik ga het op mijn verlanglijstje voor sinterklaas zetten. Ik ben erg benieuwd of ik de nieuwe setup fijn ga vinden. Misschien eerst 1X10 proberen met een ovaal blad?
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er lopen meer topics over dit onderwerp met gelijksoortige vragen, wat Cheeta zegt: jij bent de enige die weet wat je nu nodig hebt aan verzetten en waarmee je met een 1x setup uit de voeten kunt.
Om goed te kunnen vergelijken is deze site erg handig, daar kun je je huidige setup naast een nieuw te kiezen setup leggen en zien waar de verschillen zitten.
http://www.ritzelrechner.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Om van 10-speed naar 11-speed te gaan heb je in elk geval alles nieuw nodig op de crank na...
Dus cassette, ketting (neem er twee en wissel af!), shifter en derailleur. Voorbladen zijn door elkaar te gebruiken, maar om de kans op aflopen te verkleinen is een narrow-wide blad zo'n beetje standaard bij 1x drivetrains.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Als je niet het bereik van je triple crank nodig hebt om het rondje te kunnen doen, dan is een 1x10 setup prima om eerst te proberen. Neem dan op zijn minst een NW kettingblad met dezelfde hoeveelheid tandjes als jouw meest gebruikte kettingblad. Vergeet dan niet om andere bladboutjes mee te bestellen. Mocht je dit bevallen maar toch meer bereik willen hebben, dan kun je altijd de rest aanschaffen.

Persoonlijk vind ik de 1x10 of 11 setup prima.
“Old, not obsolete”
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Ik heb een ovaal NW blad van Absolute Black gemonteerd met 34 tanden. Kan mijn rondje daar prima mee doen. Wat loopt de ketting nu mooi zeg! Ik heb het gevoel - weet niet of dat ook zo is - dat ik minder moeite heb met klimmen met dat ovale blad. Als de cassette versleten is misschien overstappen op 1X11. Voorlopig laat ik het even zo.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
WesleyZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 29 september 2015, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL - Cube Reaction GTC SL

Wil zelf ook de switch maken van 3x10 40-30-22 naar een 1x 10 met een 34 blad.

Heb jij deze aangeschaft?: https://www.mantel.com/absoluteblack-na ... N0YXJ0Mg==" onclick="window.open(this.href);return false;

Welke bladboutjes heb je hier nog voor nodig of is dit plug and play?
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

WesleyZ schreef:Wil zelf ook de switch maken van 3x10 40-30-22 naar een 1x 10 met een 34 blad.

Heb jij deze aangeschaft?: https://www.mantel.com/absoluteblack-na ... N0YXJ0Mg==" onclick="window.open(this.href);return false;

Welke bladboutjes heb je hier nog voor nodig of is dit plug and play?
Ik heb de ovale versie van Absolut Black aangeschaft:

https://www.mantel.com/absoluteblack-na ... ettingblad" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hebt de single speed bladboutjes nodig.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
Plaats reactie