Tandwielen en cassette veranderen Sram X0 2x10

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Je genoemde kettingbladen 39/26 (of 38/24) met cassette 11/36 is een beetje de standaarduitrusting voor nieuwe bikes af LBS.
Maar dan wel op de 29ers. Daarom kan ik wel inkomen dat je beentjes wat overtoerd zijn met je 27,5er. Of is dit ook de standaard tandwiel range voor de 27,5er?
Ik weet niet of je voorderrie een kettingblad kan behappen van 42t, maar bv met een S3 derrie gaat dit al moeilijk.
Mijn keus zou bv een cassette zijn een X9 11/23.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

japie carbon schreef:En toch blijf ik er bij dat fietsen met een RPM van tussen de 90 en 100 het beste is. Zeker ook voor je knieen, ik ken heel wat mensen (uit de oude tijd) die hun knieen hebben verrot gereden door te zwaar trappen.
Ik ben echt iemand die wellicht rijd de alp bv met een gemiddelde rpm van 92.
Maar de belasting met 70rpm maakt echt noet uit voor je knieen, met vrijwel elke andere sport is de belasting veel hoger. Je trapt je knieen met fietsen echt niet aan gort.

Ikzelf heb aan de 39 echt genoeg, kom behalve in een afdaling nooit op de 11, amper op de 13. Maar in nl oom nooit op de 32/36, dus waarom dan geen 12/27?

Al is dat soms ook weer niet ideaal met 1 tandje tegelijk om snel te schakelen van een klein klimmetje naar vlak bv moet je meten vijf tanden verder ipv bv twee.
Gasd'rop !!!
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1319
Lid geworden op: di 23 oktober 2007, 23:50

I Cannondale myself. schreef:Daarom kan ik wel inkomen dat je beentjes wat overtoerd zijn met je 27,5er.
Dat is precies wat ik bedoel.
I Cannondale myself. schreef:Of is dit ook de standaard tandwiel range voor de 27,5er?
Mijn frame is een gewoon 26" model, maar dan met 27.5" wielen erin.
[Quote:] Rustig an mi die grauwte wiele!!!
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

FF gegoogled,
27,5ers worden af fabriek net zoals 29ers standaard afgeleverd met 38/26 of 38/24 en 11/36 tands kettngwielen.
Dat zegt dus dat je met een 27,5er eerder aan de kleine wieltjes van je casette zit :o
Mag dat... ja maar is niet wenselijk altijd pielen op de kliene wieltjes, en je hebt niets meer over als het een keer valsplat naar onderen gaat.

Maarja, wat is eigenlijk het omtrekverschil tussen een 27,5 en 29" band? Maw, is het bovenstaande wel juist?
Of kom ik nu in het gebied, of een 27,5er zinvol is tov een 29er :wink:
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

FF bij Ernie Frieke langs geweest voor het omtrek verschil.
http://www.bikeboosting.nl/index.php?rolw
27,5 tov 29, 12cm dus.

Nu kan dus alles uitgerekend worden :winkie:
http://www.j-berkemeier.de/Ritzelrechner.html

Komt er dus op neer dat je met de zelfde trapfreqentie bij een 27,5 er voor een tand er bij of achter 2 tanden er af zou moeten om de zelfde snelheid te kunnen maken.
Dan is voorblad het meest logisch, maar of er die in de handel zijn 40t ? FF gekeken die zijn er.
Hebben de fiets merken met hun 27,5ers hier dan nog niet over na gedacht, of is het goed zo?
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Achter twee tanden eraf gaat niet op omdat dat verschillend is in percentage over de hele cassette.
12cm rolomtrek is ongeveer 6% van bv de 11 naar de 13 is ruim 16%

Voor geld dat echter wel dus pak er voor een tand of twee bij zit je vrijwel rond die 6%.
Gasd'rop !!!
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1319
Lid geworden op: di 23 oktober 2007, 23:50

Zo een hele late kick van dit topic. :roll:
Ik heb onlangs alleen mijn cassette vervangen door een Sram PG1070 12-27, de voorbladen heb ik gelaten zoals ze zijn.
Een aantal ritten nu gereden en ik moet zeggen dat het een enorm verschil is met de grote cassette die er standaard op zat.
Het schakelt nu veel nauwkeuriger en de stappen zijn veel geleidelijker.
Bij een steil klimmetje laat ik hem achter meestal op hetzelfde tandkransje liggen en schakel dan alleen even terug naar het kleinste blad.
Ik rij nu meestal op het buitenblad en heb in de loop van de tijd mijn trapfrequentie verhoogd.
Dat bevalt zelfs stukken beter.
Dus al met al door een simpele verandering een groot verschil en een positief resultaat. :-q
[Quote:] Rustig an mi die grauwte wiele!!!
Gasd'rop !!!
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1319
Lid geworden op: di 23 oktober 2007, 23:50

Verrek, ik had niet in de gaten dat ik mijn bike al weer zo lang heb.
"Time flies when your having bikefun" :tong

Het besproken buitenblad is nu echt aan vervanging toe, het valt bijna onder de wapenwet. :lol:
Denk dat ik nu toch maar voor het 42T blad ga.
Eens kijken of dat wat fijner rijd.
[Quote:] Rustig an mi die grauwte wiele!!!
Plaats reactie