Welk balhoofd en vork op Bulls Copperhead Supreme

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
johanjd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 11 september 2008, 21:52
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Hallo allen,

Ik heb een Bulls Copperhead Supreme 29'er uit 2012. Ik loop er nu tegenaan dat er bij het balhoofd vuil ontstaat en het sturen moeilijker gaat. Het stuurt nog niet heel zwaar maar je hoort een beetje kraken en het lijkt wel of er zand tussen zit. Nu las ik op het forum dat dit een veel voorkomend probleem is bij Bulls en wil dit graag goed oplossen. Zou het een oplossing zijn om een nieuw balhoofd te (laten) monteren en welke zou dan een goede zijn? Ik las dat ik een semi-integrated balhoofd zou hebben, maar word hier niet heel wijs uit.

Daarnaast loop ik ook met het plan om mijn 100mm Recon silver air TK te vervangen door een 100MM Rock Shox Reba, echter weet ik niet of ik een tapered of non-tapered moet hebben. Tevens lees ik iets over 1 1/8e. Weet iemand welke ik moet hebben voor mijn Bulls?

Alvast dank
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Welk balhoofd je moet hebben hangt (uiteraard) van je frame af. Er zijn veel verschillende maten en bijvoorbeeld de term "tapered" zegt niet precies welke maat balhoofdlagers er in gaan, alleen dat er onder een grotere diameter in zit dan boven.

Jouw Bulls frame heeft vrijwel zeker een tapered balhoofd, dus met onder een groter lager dan boven. Dat wil niet perse zeggen dat je vork ook tapered is, met het juiste lager (beter gezegd de juiste vorkconus, de ring op de voorvork) kan namelijk een vork met rechte (1 1/8 inch) vorkbuis ook in een tapered frame gemonteerd worden.

Als je zowel een nieuwe vork als een nieuw balhoofdlager gaat kopen zou ik echter voor tapered gaan. Gewoon meer keus in vorken, omdat de rechte vorkbuizen op nieuwe fietsen bijna niet meer voorkomen vind je die vorken ook minder in de winkels.

Sowieso kiezen voor een balhoofd met afgedichte industrielagers, die zijn er van vele merken. FSA, Cane Creek komen veel voor en zijn goed voor een redelijke prijs. Hope is top, wel iets duurder.
Voor de vork kun je eens kijken op internet, vaak voor betere prijzen dan in de winkel. Het passende lager zou ik bij de lbs kopen en door hem laten monteren als je zelf geen ervaring hebt. Gewoon met je fiets & vork naar hem toegaan en hij kan het passende lager monteren.

Voor de beeldvorming, tapered en rechte vorkbuizen:
Tapered: Afbeelding
Afbeelding

Recht (1 1/8 inch):
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
johanjd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 11 september 2008, 21:52
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Kermit bedankt voor je informatie. Kan ik ook met de vork gemonteerd zien of hij tapered of non-tapered is? De vork is momenteel nog gemonteerd. Ik begrijp uit jouw verhaal dat als ik de vork wil vervangen het niet zozeer uitmaakt of de huidige vork tapered is maar of het frame dat uberhaupt aan kan? Maar in het geval van de huidige vork non-tapered en frame kan wel een tapered vork aan moet ik sowieso mijn balhoofd vervangen?

Weet iemand of dit zo is?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tapered vork in tapered frame is goed.
Tapered vork in non-tapered frame is praktisch onmogelijk
Non-tapered vork in tapered frame kan met juiste balhoofd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
johanjd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 11 september 2008, 21:52
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Qua formaten kan ik daar inkomen. Nu ben ik alleen benieuwd wat er in mijn Copperhead Supreme 29'er van 2012 zit. Op de Bulls website word ik niet veel wijzer en heb het ding zelf niet gedemonteerd. Alles is standaard. Heb ook al op de DVD die bij de fiets kwam gekeken maar veel meer dan basisuitleg staat er niet op.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Kom je pas achter als je hem er uit haalt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zit waarschijnlijk een goedkoop balhoofd in, geen industrie lager maar cup/conus.
Als je de zaak eens uit elkaar haalt? (niels was me al voor)
Dan zie je welke maat, straight 1 1/8 of tapered, en dan kan je het lager meteen schoonmaken en opnieuw smeren.
De zaak draait dan weer (enigszins) soepel en zo heb je tijd om op zoek te gaan naar een betere vork.
Bij de nieuwe vork beste je natuurlijk meteen een beter afgedicht balhoofdlager.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Zit geen tapered balhoofd in.. Heb er zelf 1 gehad. Straight dus. Semi integrated, idd cup/ conus.
johanjd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 11 september 2008, 21:52
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Bedankt voor jullie antwoorden. Xfries, het huidige balhoofd is dus straight. Weet je of er wel een tapered in kan? Ik wil deze toch vervangen dus dan kan ik het van de te kiezen vork af laten hangen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Kan helaas niet, want de diameter van de balhoofdbuis is kleiner dan bij een tapered vork nodig is. De vorkbuis past dus niet in de balhoofdbuis, omdat d onderkant van de vorkbuis een stuk dikker is dan die van een non tapered vork. Kijk maar eens goed naar de foto's van de vorken die hier in het topic staan..
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Overigens hoef je vaak de vork er niet uit halen om te kunnen zien of tapered of non tapered is. Als het frame bij het balhoofd taps toe loopt, dan kun je er wel zeker van zijn dat je een tapered vork hebt.
“Old, not obsolete”
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Xfries schreef:Kan helaas niet, want de diameter van de balhoofdbuis is kleiner dan bij een tapered vork nodig is. De vorkbuis past dus niet in de balhoofdbuis, omdat d onderkant van de vorkbuis een stuk dikker is dan die van een non tapered vork. Kijk maar eens goed naar de foto's van de vorken die hier in het topic staan..
Geen idee hoe het bij de Bulls zit, maar non-tapered balhoofdbuis betekent niet per definitie dat een tapered vork niet past.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Marco79 schreef:Overigens hoef je vaak de vork er niet uit halen om te kunnen zien of tapered of non tapered is. Als het frame bij het balhoofd taps toe loopt, dan kun je er wel zeker van zijn dat je een tapered vork hebt.
:lol: grapje zeker... ik heb ook een tapered balhoofd... en een non tapered vork ..
Dit gebeurde vrij veel fabriek af. Dus dat zegt helemaal niets.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Aan de reacties van ons, experts, heb je dus niks op deze manier. Zoveel meningen en ervaringen en iedereen zal vast gelijk hebben op zijn eigen manier. Ik zou gewoon ff naar een lbs gaan om het te laten checken. Dan weet je het 100% zeker.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

maaf2 schreef:
Xfries schreef:Kan helaas niet, want de diameter van de balhoofdbuis is kleiner dan bij een tapered vork nodig is. De vorkbuis past dus niet in de balhoofdbuis, omdat d onderkant van de vorkbuis een stuk dikker is dan die van een non tapered vork. Kijk maar eens goed naar de foto's van de vorken die hier in het topic staan..
Geen idee hoe het bij de Bulls zit, maar non-tapered balhoofdbuis betekent niet per definitie dat een tapered vork niet past.
Nee maar dan zit er wel een ander type lager onder het balhoofd
Plaats reactie