Ombouwen naar 1 x 10

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Je bedoelt dat de ketting doorschiet bij kracht zetten? Dan is misschien de kettinglengte niet goed -> Geen spanning meer de ketting bij de 40t :wink:
lauw
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 457
Lid geworden op: wo 17 januari 2007, 20:24
Mijn mountainbike: s-works 29er

Zo werkt en ketting niet . Ketting is nieuwe als is nieuwe
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Huh?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cyberdriver schreef:Hallo,

Aanvullende vragen, als dat nog zou kunnen bij een post van 32 pagina's. Ik heb een SJ HT met PF30 bottombracket.
1) Ik wil mijn huidige cranck (Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed XC double, PF30 spindle) ombouwen naar 1x10. Kan dat onder aanpassingen aan de cranck en/of BB, moet er extra spacers geplaatst worden?
2) Bij de huidige setup 2x10 merk ik dat de huidige kettinglijn van 38Tvoor-36T achter al niet lekker loopt, laat staan bij een 42Tachter. Iemand hier iets innings over te zeggen?
3) Mijn BB moet vervangen worden. Is het aan te raden om over te stappen op een ander BB om 1x10 te vergemakkelijken?

Kijk uit naar jullie advies.
Qua kettinglijn is een 2x crank minder geschikt, tenzij je de positie vh binnenblad gebruikt.
Past dat niet bij je frame, dan is de positie van het middenblad van een 3x beter dan die van het buitenblad van een 2x.
Oftewel met een 2x crank moet je wegblijven vh buitenblad als je de hele cassette wilt gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
S-works
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 3 november 2008, 19:18
Mijn mountainbike: Intense Tracer 275

oke nu mijn situatie, dat ik mijn huidige fiets kocht was deze al voorzien van een 1x10 setup bestaande uit een General Lee cassete icm shimano en een Shimano Zee derailleur, dit was geen goed huwelijk. Het schakelde matig en het was zeer slecht af te stellen . Daarbij ook nog eens de zwaar schakelende Zee derailleur. Deze setup heb ik uiteindelijk verandert omdat ik sowieso meer een Sram liefhebber ben qua schakelen.

Dus General Lee verwijdert en gewone Sram 1070 10 speed cassette gemonteerd, en een type 2 sram derailleur.
op zich kan ik hier mee uit de voeten in combinatie met een 32 voor tandwiel ware het niet dat ik in de afdaling wel een beetje in het lucht ledige zit te trappen. op dit moment ben ik mijn fiets aan het terug bouwen naar 2x10 omdat ik het 1x10 in mijn configuratie te beperkt vind. Met een 11/36 achter en een 32 voor.
Wanneer ik overstap naar 34 voor verwacht ik dat ik in de klim te kort ga komen.

vandaag eens gekeken op de site van Absolute Black, en ja die maken wel erg mooi spul.
Ik zit toch weer te twijfelen aan een 34 oval en zo´n aangepaste cassette met 4 tandwielen en een apparte lock ring voor 13 tands .(dan kan ik in ieder geval elke wensbare combi met tandwielen maken , kijk maar op de site ) Hoe dan ook , deze absolute black cassette is sterk vergelijkbaar met die van general lee . en waar ik niet op zit te wachten is weer een slecht schakelende setup.

Dus zijn er al mensen die hier mee rond rijden en hier iets over kunnen zeggen. Want het is mij een te grote gok om dat spul maar even aan te passen om er vervolgens achter te komen dat het weer net niet lekker schakelt
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

cyberdriver schreef:Top. Welke achterderraileur heb je? En heb je achter nog ruimte voor een 42T?
Ik heb een Sram X9, medium cage, type 2. Ik rijd nu 40T en dit past prima.
Wat ik bij andere heb gezien moet een 42T ook passen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

S-works schreef:oke nu mijn situatie, dat ik mijn huidige fiets kocht was deze al voorzien van een 1x10 setup bestaande uit een General Lee cassete icm shimano en een Shimano Zee derailleur, dit was geen goed huwelijk. Het schakelde matig en het was zeer slecht af te stellen . Daarbij ook nog eens de zwaar schakelende Zee derailleur. Deze setup heb ik uiteindelijk verandert omdat ik sowieso meer een Sram liefhebber ben qua schakelen.

Dus General Lee verwijdert en gewone Sram 1070 10 speed cassette gemonteerd, en een type 2 sram derailleur.
op zich kan ik hier mee uit de voeten in combinatie met een 32 voor tandwiel ware het niet dat ik in de afdaling wel een beetje in het lucht ledige zit te trappen. op dit moment ben ik mijn fiets aan het terug bouwen naar 2x10 omdat ik het 1x10 in mijn configuratie te beperkt vind. Met een 11/36 achter en een 32 voor.
Wanneer ik overstap naar 34 voor verwacht ik dat ik in de klim te kort ga komen.

vandaag eens gekeken op de site van Absolute Black, en ja die maken wel erg mooi spul.
Ik zit toch weer te twijfelen aan een 34 oval en zo´n aangepaste cassette met 4 tandwielen en een apparte lock ring voor 13 tands .(dan kan ik in ieder geval elke wensbare combi met tandwielen maken , kijk maar op de site ) Hoe dan ook , deze absolute black cassette is sterk vergelijkbaar met die van general lee . en waar ik niet op zit te wachten is weer een slecht schakelende setup.

Dus zijn er al mensen die hier mee rond rijden en hier iets over kunnen zeggen. Want het is mij een te grote gok om dat spul maar even aan te passen om er vervolgens achter te komen dat het weer net niet lekker schakelt
Als je de elf er af haalt en er een 40 of 42 aan toevoegt win je per saldo niets in bereik. Het zelfde bereik je met voor een iets kleiner tandwiel steken. Dan ben je dus weer terug bij je huidige setup. Ik weet niet wat die gasten aan het roken waren toen ze dit bedachten.
Gebruikersavatar
Thijssie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 460
Lid geworden op: di 24 april 2007, 18:28
Mijn mountainbike: Haarlem
Contacteer:

S-works schreef:oke nu mijn situatie, dat ik mijn huidige fiets kocht was deze al voorzien van een 1x10 setup bestaande uit een General Lee cassete icm shimano en een Shimano Zee derailleur, dit was geen goed huwelijk. Het schakelde matig en het was zeer slecht af te stellen . Daarbij ook nog eens de zwaar schakelende Zee derailleur. Deze setup heb ik uiteindelijk verandert omdat ik sowieso meer een Sram liefhebber ben qua schakelen.

Dus General Lee verwijdert en gewone Sram 1070 10 speed cassette gemonteerd, en een type 2 sram derailleur.
op zich kan ik hier mee uit de voeten in combinatie met een 32 voor tandwiel ware het niet dat ik in de afdaling wel een beetje in het lucht ledige zit te trappen. op dit moment ben ik mijn fiets aan het terug bouwen naar 2x10 omdat ik het 1x10 in mijn configuratie te beperkt vind. Met een 11/36 achter en een 32 voor.
Wanneer ik overstap naar 34 voor verwacht ik dat ik in de klim te kort ga komen.

vandaag eens gekeken op de site van Absolute Black, en ja die maken wel erg mooi spul.
Ik zit toch weer te twijfelen aan een 34 oval en zo´n aangepaste cassette met 4 tandwielen en een apparte lock ring voor 13 tands .(dan kan ik in ieder geval elke wensbare combi met tandwielen maken , kijk maar op de site ) Hoe dan ook , deze absolute black cassette is sterk vergelijkbaar met die van general lee . en waar ik niet op zit te wachten is weer een slecht schakelende setup.

Dus zijn er al mensen die hier mee rond rijden en hier iets over kunnen zeggen. Want het is mij een te grote gok om dat spul maar even aan te passen om er vervolgens achter te komen dat het weer net niet lekker schakelt
De cassette set van absolute black is gemaakt van alu.... Hou daar rekening mee. Netjes schakelen en vooral niet onder druk.....
Verder wel een topproduct!
- ONE LIFE LIVE IT! -

Ibis Ripley V4 | Santa Cruz Megatower V2 | Merida Scultura

Sport Advies
Mountainbike Challenge
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

He!

Hierbij nog een interessant linkje, zag m niet staan nog in deze 33 pagina lange thread :D
http://reviews.mtbr.com/tech-1x10-narro ... revealed-2

Gistermiddag dus aardig wat leesvoer gehad en bij mij zijn ook alle twijfels weg, ik ga ook voor de 1x10 conversie!

Huidige setup is 2x10 met:
Shimano XTR Shadow Plus, 10-speed, GS mid cage
Custom SRAM S-2200, carbon, PF30 spindle, 36/22, 104/64mm BCD spider
SRAM PG1050 Cassete 11-36

Ik zat naar Race Face te kijken maar ga denk ik voor de one up config. Volgens het artikeltje hierboven adviseren ze op een 29" fiets 30T voorblad. Maar hier lees ik dat mensen eerder 32T of zelfs 34T voor hebben. Ik wil het liefst 1 ring (to rule them all :wink: ) zodat ik niet hoef te wisselen per trip. Achter neem ik wel de 42t met de 16t ertussen. Wat zijn de ervaringen bij jullie op een 29"fully met een bepaalde grote blad zowel in NL en het Buitenland? Vind het overigens lekker om hard te fietsen maar topsnelheid is voor mij niet het belangrijkst.

Tweede vraag is of jullie weten of ik mijn spider kan verwijderen op deze crank? Heb namelijk wel een paar voorbladen gezien die ik direct kan monteren. Nadeel is dan natuurlijk dat als ik dan alsnog moet wisselen dit veel lastiger is.

Hoor het graag! Thanks!

Jake
Stumpy

Epic! mijn oude ros
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Op een XTR mid cage kun je (als je toch een bestelling bij OneUp plaatst) ook meteen een rad-cage mee bestellen, schakelt ook al meteen een stuk soepeler!

en de sram s-2200 heeft een verwisselbare spider: http://forums.mtbr.com/specialized/sram ... 66902.html" onclick="window.open(this.href);return false;
maar omdat het een bb30 is, heb je blijkbaar een specifieke direct-mount nodig:
http://absoluteblack.cc/sram-spiderless.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

thanks voor de info!
doezel schreef:Op een XTR mid cage kun je (als je toch een bestelling bij OneUp plaatst) ook meteen een rad-cage mee bestellen, schakelt ook al meteen een stuk soepeler!
haha deze heb ik uiteraard ook al in mijn mandje staan :-q
doezel schreef:en de sram s-2200 heeft een verwisselbare spider: http://forums.mtbr.com/specialized/sram ... 66902.html" onclick="window.open(this.href);return false;
maar omdat het een bb30 is, heb je blijkbaar een specifieke direct-mount nodig:
http://absoluteblack.cc/sram-spiderless.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik op de site van Absoluut Black kijk zie ik dat die ring compatible is met SRAM S2210, gaat dat wel goed?

Wolftooth heeft ook een mooie set en de ring is volgens de omschrijving compatible.
http://www.wolftoothcomponents.com/coll ... 0-cranks-1

Alleen als ik dit schema bij de product info volg kom ik weer op SDM for GXP uit. (Volgens mij BB30 -> other -> 38t or less = SDM for GXP) :-{
Afbeelding

Ben natuurlijk een totale noob, dus hoop dat jullie hier wat duidelijkheid in kunnen scheppen :-q
Laatst gewijzigd door jakejatog op ma 13 april 2015, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Stumpy

Epic! mijn oude ros
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

Wolftooth heeft trouwens ook een onderdeel dat moet bijdragen aan het beter schakelen, zal wel niet het zelfde werken als de RAD cage van one up maar misschien ook een goed alternatief.

http://www.wolftoothcomponents.com/coll ... s/goatlink
Stumpy

Epic! mijn oude ros
Jeroen E
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:00
Mijn mountainbike: Scalpel 29er Carbon 2 my 2012, Canyon Strive Al 9.0 my 2013

Directmount van Oneup voor Sram komt dr aan :bier:
jakejatog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 18:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29er 2015

Jeroen E schreef:Directmount van Oneup voor Sram komt dr aan :bier:
Beter!!! Enig idee wanneer? Zie niks op de site van One Up staan hierover?

Ik zag trouwens ook dat Shimano de XT serie gaat updaten en hier zit ook een 1x11 aandrijving bij :-q
Stumpy

Epic! mijn oude ros
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Oneup blijft wel innoveren toch denk ik dat wanneer ze niet zelf een keer met 10/11 speed cassettes gaan komen ze het niet eeuwig gaan volhouden.

Steeds meer nieuwe bikes hebben of krijgen al een 1x11 of 2x11 aandrijving, vooral nu ook SRAM een goedkoper segment heeft ontwikkeld.

1x10 met Oneup blijft een leuk product welke ik zelf ook gebruik, maar kan niet tippen aan een 1x11 lijn.
Plaats reactie