CONDITIE

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Kippendokter
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 19 januari 2004, 08:01
Mijn mountainbike: Viper World cup team ht
Contacteer:

Jeffrey schreef:
Met een MTB over de weg kan, maar als je dan op een racefiets rijdt is dat toch veel fijner.. Aerodynamische zit, laag gewicht, grote wielen, starre vork, betere versnellingen.
Hoezo betere versnellingen, schakelt een racefiets beter dan? :~
Of bedoel je de verzetten?
Ik vraag, jullie draaien!
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Racefiets schakelt over het algemeen wat beter ja omdat je geen last van vuil hebt. Maar ik had het in dit geval over de verzetten.
Don't just train... train right.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Jeffrey schreef:Racefiets schakelt over het algemeen wat beter ja omdat je geen last van vuil hebt. Maar ik had het in dit geval over de verzetten.

Ga even uit van schone bike en racefiets:

De racefiets heeft minder last van vuil t.o.v. de atb?

ketting etc. werken op beide fietsen volgens hetzelfde principe. Oftewel: onzin!


Qua verzet is de racefiets wel geschikter onroad (maarja, daar zijn ze immers voor gefabriceerd)




----'k train gewoon onroad op de atb, zodat ook weer aan de bike kan wennen. Alleen geen vergelijkbare wielrenfiets-afstanden----
DL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00

laat ik ff jeffrey gelijk geven

mijn mtb heeft een "hogere" afmontage dan mijn reetfiets (105), maar die reetfiets schakelt echt wel lekkerder, ook als de mtb fris gepoetst is. waarom? zo ik ook wel willen weten. fijnere shifters misschien?
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

DL schreef:laat ik ff jeffrey gelijk geven

mijn mtb heeft een "hogere" afmontage dan mijn reetfiets (105), maar die reetfiets schakelt echt wel lekkerder, ook als de mtb fris gepoetst is. waarom? zo ik ook wel willen weten. fijnere shifters misschien?
Als ik het probeer logisch te beredeneren (als ik ongelijk heb, schiet het dan maar af):

Een MTB-schakelsysteem moet solide en robuust zijn vanwege het afwisselende (ruwe) terrein.

Een racfiets-schakelsysteem moet licht en soepel zijn vanwege de snelheid op vlak terrein.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Ik denk dat het verschil 'm vooral zit in de kleinere verschillen tussen de verschillende tandwielen op de cassette en ook door de kleinere tandwielen zelf bij een reetfiets. Bovendien is de kooi van een reetfietsderailleur korter (normaal gesproken) dan bij een mtb. Denk dat daar vooral het verschil in exactheid van het schakelen vandaan komt.

Maar daar ging het hier verder natuurlijk niet om, Jeffrey had het over de afstemming van de verzetten op de omstandigheden. Dus reetfietsverzet voor op de weg en mtb verzet voor in het bos :wink: .
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

ketting, tandwielen, derrailleur etc van racefiets gaan langer ( meer km) mee dan mtb.
bandjes overigens ook.

Als je dan toch op asfalt moet, om rustige conditie training te doen ( in het bos is het hoe dan ook interval), dan graag snel en licht.....

Als je snelheid wil krijgen op de MTB, moet je veel wegtrainingen doen op de racefiets.

Gelijkmatige trainingen met de hartslagmeter, gaan ook makkelijker op de race.

Maar ff voor de duidelijkheid. Leuk wordt het pas echt op de mtb ( op race zijn alleen de franse alpen leuk)
Kippendokter
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 19 januari 2004, 08:01
Mijn mountainbike: Viper World cup team ht
Contacteer:

Natuurlijk zijn de racefiets-verzetten beter voor op de weg, maar bij een extensieve duurtraining gebruik ik die zware verzetten toch helemaal niet, dan heb ik aan het middenblad van m'n mountainbike meer dan genoeg.

Mariekemeisje schreef: Gelijkmatige trainingen met de hartslagmeter, gaan ook makkelijker op de race.

(op race zijn alleen de franse alpen leuk)
Maar in de Alpen is het ook weer geen duurtraining meer :wink:
Ik vraag, jullie draaien!
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Kippendokter schreef:Natuurlijk zijn de racefiets-verzetten beter voor op de weg, maar bij een extensieve duurtraining gebruik ik die zware verzetten toch helemaal niet, dan heb ik aan het middenblad van m'n mountainbike meer dan genoeg.
het gaat niet alleen om de grootte van het maximale verzet, maar ook om hoe dicht ze bij elkaar liggen. En het verschil tussen twee kransjes is op de race fiets toch echt een stuk kleiner.
Mariekemeisje schreef: Gelijkmatige trainingen met de hartslagmeter, gaan ook makkelijker op de race.

(op race zijn alleen de franse alpen leuk)
Maar in de Alpen is het ook weer geen duurtraining meer :wink:
zo'n berg op duurt anders ook best lang
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

KingBee schreef:
Jeffrey schreef:Racefiets schakelt over het algemeen wat beter ja omdat je geen last van vuil hebt. Maar ik had het in dit geval over de verzetten.

Ga even uit van schone bike en racefiets:

De racefiets heeft minder last van vuil t.o.v. de atb?

ketting etc. werken op beide fietsen volgens hetzelfde principe. Oftewel: onzin!


Qua verzet is de racefiets wel geschikter onroad (maarja, daar zijn ze immers voor gefabriceerd)




----'k train gewoon onroad op de atb, zodat ook weer aan de bike kan wennen. Alleen geen vergelijkbare wielrenfiets-afstanden----
Uh ja ik ging even niet uit van een schone racefiets en mtb. Daar je met een mtb door het bos rijdt en soms door de modder neem je altijd wel wat vuil mee, waar je met een racefiets geen last van hebt. Overigens heb ik net als DL het idee dat mijn racefiets met 105 beter schakelt dan mijn mtb met XTR. En de verschillen bij de cassette zijn bij een racefiets idd korter, soms maar 1 tandje.
Don't just train... train right.
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Mijn crosser met Dure Rees schakelde ook wat strakker dan het flut XTR op mijn MCM, maar dat komt vooral door de kortere derailleur denk ik.
Pizzaboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 12:51
Mijn mountainbike: = een 9.6 Bear longboard

Jongens, jongens (en natuurlijk ook meisjes),
Laat het misverstand nu eens uit de wereld geholpen worden dat het trainen van je conditie op een racefiets niet cool zou zijn.
Zelfs Steve Peat traint op een racefiets!
Yeah baby yeah
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Wie is Steve Peat?

Ik ben sowieso cool, of het nou op een mtb, een racefiets of op een driewieler is. Maar cool maakt niet noodzakelijkerwijs ook niet saai.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

be like fonzy

Afbeelding

and how's Fonzy....

Coolllll

eejjjjjjjjjjjjjjjj
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
interceptor
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 10 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: SCC02, run's like wildfire

Even terug naar de root van deze topic, conditie opbouwen.
Hoe kun je, volgens jullie, je conditie naar een zo hoog mogelijk nivo brengen? Is dit door langdurige trainingen waarbij je tot het uiterste gaat of door een uitgebalanceerde training met rust, interval, gedoseerde opbouw, etc?
Trailblazed by Gerard ROND
Plaats reactie