diabetes en beginnen mtb

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
JohnathanDoe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 18:47

zo 4 november 2012, 19:11

ik heb op de zoekfunctie gezien dat er wat mensen zijn met diabetes (type I of II) en die fietsen. Graag zou ik hen willen uitnodigen om informatie te delen met een beginnende diabetes mtb'er.

ik heb sinds 1-2 jaar diabetes type II (gelukkig) ..en moet echt drastisch gaan sporten. ik ben totaal geen fietser en meer 'overgehaald' door mijne vriendin. maar in de mtb winkel waar ik mijn mtb heb besteld werd ik stiekum wel steeds geïnteresseerder.

mijn kleine angst is eigenlijk..hoe gaat het bij jullie in je werk met de glucosewaarde en fietsen? welke dranken kan ik het beste meenemen voor onderweg? (normaal water of water met dextro zoet erin ofzo?) welke eten voedingssuplementen / sportvoeding nemen jullie mee?

en met welke fietscomputer/ hartslagmeter werken jullie tijdens het fietsen? ik wil mezelf een goede fietscomputer aankopen eigenlijk..die secuur mijn hartslag kan doorgeven. met een band om fietsen weet ik eigenlijk wel zeker dat ik dat niet ga doen.omdat het me zeer gaat irriteren. dus denk ik dat ik naar een zeer goede sporthorloge ga aanschaffen? ideeen?

bedankt alvast...
Gebruikersavatar
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

zo 4 november 2012, 19:44

Laat ik eens met het laatste beginnen. ;)

Zelf heb ik een tijd met een simpele fietscomputer gedaan. Voor de statistieken, af en toe handig, maar ook leuk. Als hartslagmeter gebruikte ik de Polar RS300x, meegenomen van het hardlopen naar de mountainbike, met een houder op het stuur. Nu over op een Garmin Edge 705.
Als je een hartslagmeter of een fietscomputer met hartslagfunctie wil, kom je er eigenlijk niet onderuit om zonder band te fietsen, dat is eigenlijk de enige nauwkeurig en praktische methode om dit te doen.
Ik heb een borstband van Polar en Garmin, beiden van stof en daar merk je amper wat van, misschien als je je achter je bureau zit, maar zo gauw je ook een strak shirt aan hebt en aan het fietsen bent, niks. Er zijn ook van die plastic banden, maar die zitten een stuk minder. Ik zou het eens proberen, ik ken eigenlijk niemand die er last van heeft. Als je een goede fietscomputer/hartslagmeter wilt, kun je kijken naar de fiets/trainingscomputers van Polar, die heeft beide functies. Maar ook naar die van Garmin, dan heb je een gps, fiets computer en trainingscomputer in een.

Voor zover ik weet heb ik geen diabetes, ook al meerder keren getest, maar heb zo nu en dan twijfel ik daar wel eens aan. Ik krijg vrij snel een lage bloedsuikerspiegel en voel me dan echt naar. Daarom heb ik zelfs bij korte trainingsritjes wat eten mee en eigenlijk altijd sportdrank in een bidon, naast water in de drinkzak. Ik heb ook vrij veel behoefte aan eten onderweg, fietsmaten vragen weleens waar ik dat allemaal laat. :-D
Als ik dan niet eet, dan krijg ik niet alleen minder energie zoals iedereen, maar wordt duizelig, onrustig in mijn hoofd, trillende handen, etc. Voor zover ik weet te wijten aan een te lage bloedsuikerspiegel. Weet niet helemaal zeker of dit in geval van een hypo bij diabetes ook zo is, verbeter maar als ik er compleet naast zit. ;) Met de andere kant, hyper, geen ervaring.

Vandaag bij een vrij lange tocht met aardig wat klimwerk, toch te zuinig geweest met eten meenemen en dus ook een vrij sterke dip onderweg, gelukkig nog een reep over. Dat lijkt me iets om zeker te voorkomen, vooral als je een technische route of afdaling voor je hebt zoals ik vandaag. Dus altijd genoeg meenemen, daar kom je na een aantal ritten wel achter hoeveel dat is. Maar beter teveel mee nemen dan te weinig, erg zwaar en groot is (sport)voeding vaak niet, dus in de weg zit het niet.
Hoe het precies zit met diabetes en voeding tijdens ritten weet ik niet, ik kan alleen vanuit mijn ervaring spreken, hopelijk ook nuttig voor je.

Wat de meeste duursporters gebruiken is een isotone drank en gels en of repen. Daar staat hier ook aardig wat over op het forum. Kan geen kwaad om daar over wat in te lezen, waarschijnlijk heb je met dagelijkse voeding genoeg ervaring en kun je dat daar mee matchen.

Op bijvoorbeeld sportvoedingwebshop.com, staan niet alleen alle producten die je kunt kopen, maar ook de nodige informatie over alle typen sportvoeding. Je kunt ze ook altijd om advies vragen, staat ook wel op de site geloof ik, misschien dat ze hier ook wel ervaring mee hebben. Ik bestel daar meestal en ben erg te spreken over de service.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

zo 4 november 2012, 20:37

Ben geen diabetespatiënt maar heb wel wat adviezen voor je(verpleegkundige achtergrond). Zeker de eerste maanden/jaar niet alleen gaan fietsen. Mountainbiken is best intensief en het kost even tijd te leren luisteren naar je lichaam in deze niet alledaagse omstandigheid. Als je niet gewend bent te sporten krijgt je lichaam best wel een klap.
Je moet het zeker in jouw geval langzaam opbouwen. Mocht je onwel worden(hypo), en die kans is reëel aanwezig dan is het goed iemand bij je te hebben die weet hoe te handelen. Als je alleen gaat fietsen, zorg dat je gegevens duidelijk bij je hebt, zeker vermelden dat je diabetes hebt, wat je slikt en het nummer huisarts.
Voldoende eten mee, zowel snelle suikers als voer met de langzame suikers. Ik zou het zeker even doorspreken met je huisarts/internist/diabetesverpleegkundige, want die glucosewaarden kunnen best flink gaan schommelen door het sporten.
wim 3
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:49
Locatie: giant xtc nrs

zo 4 november 2012, 20:56

een hartslag meter is leuk maar niet per se nodig
ik zou op een tempo rijden dat je nog net een gesprek kunt voeren
en gemakkelijk een uur kunt volhouden
maar ga niet alleen op pad

als drank een hypotone dorstlesser lijkt me het beste en wat volkoren koekjes in die handige pakjes
supplementen zijn onzin en energie repen zijn alleen snelle suiker=niet zo goed voor jou
gewoon gezond eten en drinken
en inderdaad wat tina zegt ,ga naar je dietist

groetjes wim
echtgenoot van een diabetis patient
belevenissen van een late starter
JohnathanDoe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 18:47

zo 4 november 2012, 21:44

tinatoertocht en wim ook bedankt voor uwe reacties. veel om over na te denken. ik ga toch niet alleen (nog) op pad. eerst maar eens beginnen met fietsen en met mijne vriendin rustige routes fietsen. kijken hoe mijn lichaam erop reageert. ik neem wel wat eten en water mee...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6972
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Locatie: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

zo 4 november 2012, 22:16

Hoe oud ben je en hoe zwaar weeg je?
Hoe hoog waren je suikers en hoe lang heb je het nu al, suiker al onder controle? Wat was je bloeddruk?
Welke medicatie kreeg je ivm je suiker, of heb je alleen een lifestyle advies gekregen (letten op je voeding, bewegen)?
Ben je verder gezond, heb je al eens gesport, heb je enige conditie?
Pas als we dat weten valt er een goed (en veilig!) advies te geven.
JohnathanDoe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 18:47

zo 4 november 2012, 22:38

hoi aurelius...thanx voor de reactie. ik ben bijna 40, weeg ca 97kg. bmi ca 30. dus veels te zwaar. heb 2x hardloopgroep beginners afgemaakt maar helaas terug in de oude gewoonten gekomen. thuis zitten. mijn huisarts heb ik geen contact meer mee daar ik hem niet vertrouw. heeft me ook weinig tot niets verteld over diabetes en hoe of wat. zelf maar vinden op internet. mijn glucose zat op 9-10 ...heb al tijd niet meer getest , ..verwaarsloosd zeer zeker. hopelijk niet te laat maar beter dan laat beginnen he.

als ik het al niet doe voor mijnzelf voor het leven kiezen, moet ik het wel voor mijn vriendin en kids doen.

heb 6-7 jaar letterlijk thuis gezeten..opgesloten. psychische problemen. 100% afgekeurd. dus tijd zat. ptss,borderline, etc..hele waslijst mooie 'nieuwe cv' maar niet echt interessant. hoeft er maar naam op te plakken he. moet het allemaal toch zelf doen! veranderen in gewoonten, eten/drinken, levensstyle...maar ga het overwinnen en doen.

maar gezondheid gaat achteruit..ik voel het van binnen. binennkort naar internist in hospital. ook advies gevraagd bij Leo Heere van sportmedisch advies papendal. wil er nu echt voor gaan. zal niet makkelijk zijn maar ik moet nu wel.

slik simvastatine, chloortalidon en methformine. en xyzal voor irritaties ogen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6972
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Locatie: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

zo 4 november 2012, 22:55

In jouw geval is 'lang bewegen op een laag pitje' het beste en veiligste om te beginnen. Gewoon lekker toeren, geen piek inspanningen, da's makkelijker als je niet in de heuvels woont. Dat kan op een MTB in het bos, maar ook op de weg. Rustig conditie opbouwen en 'verbranden'. Maar wel terwijl je je DM, tensie, etc., goed laat controleren!

Ik weet niet waar je woont, maar hier in Zuid Limburg bv kun je juist met DM goed terecht bij je huisarts en gespecialiseerde DM verpleegkundige, die je juist kunnen doorverwijzen naar een sportprogramma onder Fysiotherapeutische begeleiding. Kun je bv mooi eerst gaan spinnen, wat basisconditie opdoen, als voorbereiding op het werk buiten in het wild. Geen idee hoe dat in jouw regio is geregeld.
Timmiemuis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 september 2012, 21:35
Locatie: Merida Big Nine TFS 500 D

zo 4 november 2012, 23:02

Heb zelf diabetes type 1 rond de 10 jaar nu.
Ben ook beginnend mountainbiker en neem altijd liga's mee en limonade in een bidon.
Ook kijk ik voor dat ik ga fietsen op hoeveel ik zit, als ik tussen de 10 en 15 zit hoef ik me meestal niet zorgen te maken voor een hypo.
JohnathanDoe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 18:47

ma 5 november 2012, 11:24

woon binnenkort aan de Belgische kust bij Oostende. moet nog een huisarts zoeken ed. heb momenteel geen huisarts meer. die gast is totaal niet geïnteresseerd in de patienten, luisterd niet naar je klachten ed. dus vertrouw hem niet!! dus komende 2mnd zit ik nog zonder.

heb een glucosemeter gekocht en kan zelf testen. bloeddruk is kwestie van tellen en voelen. moet effe roeien met de riemen die ik heb helaas.
wim 3
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:49
Locatie: giant xtc nrs

di 6 november 2012, 19:08

ik wil graag nog toe voegen dat er een forum is voor diabetis patienten
even zoeken op het internet en dan krijg je vast nog meer advisen
toch ook belangrijk is het hebben van een goede huisarts en diabetis verpleegkundige
en een dietist om alles op een rijtje te zetten
succes wim
belevenissen van een late starter
wim 3
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:49
Locatie: giant xtc nrs

di 6 november 2012, 19:59

hallo ik ben de vrouw van wim.

mijn diabetesverlpeegkundige zei als ik ga fietsen of mtb ging doen dat ik drie keer de suiker moet meten.
ik heb het ook niet geweten maar het is beter om dat te doen dat je geen hypo krijgt want dat is niet fijn
als het krijg onder het sporten ik heb het drie keer gehad met mtb.
en zo riem van de hartmeter vond ik ook niet zo fijn als je aan het zweten bent dan valt het er af.

groetjes wim en jolanda.
belevenissen van een late starter
Gebruikersavatar
Darkdestiny
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 6 november 2012, 22:26
Locatie: Scott Scale 29"

wo 7 november 2012, 00:24

Ik heb sinds bijna twee jaar diabetes type II. Het plezier in sporten was grondig te niet gedaan door de gymleraren op de middelbare school. Altijd maar rennen of een Coopertest. Nooit meer wat gedaan aan sport tot de diabetes toesloeg met een heftige acidose aanval. Gelukkig er weer bovenop gekomen.

Helaas werd ik door insuline moddervet. Gezond verstand zei mij dat ik hier wat aan moest doen. Je moet een sport gaan doen die je leuk vindt, anders houd je het niet vol. Hardlopen is out of the question, maar fietsen heb ik altijd leuk gevonden.

Ik vind met diabetes het meer voor de hand liggen om lid te worden van een sportschool. Bij een goede sportschool heb je enigszins begeleiding en toezicht. MTB'en is ongetraind een behoorlijke belasting heb ik gemerkt.

Zeker in het begin is het lastige van sporten om jezelf te motiveren om door te gaan. Ik ben groepslessen gaan volgen: spinnen en later ook bodypumpen. Eerst 1 keer per week en geleidelijk steeds meer. Na de eerste les spinnen lag ik langs de training fiets en de dag erna had ik enorme spierpijn. Maar toch volhouden.

Met een dril instructeur is het veel gemakkelijker om met een hogere intensiteit te sporten. Zelf ben je geneigd het rustiger aan te doen. Met een instructeur doe je de oefening omdat hij/zij dat zegt dat je moet doen. Ook al heb je op dat moment spierpijn, kramp of ben je moe. Je hoeft niet telkens met je zelf in discussie van wat doe ik hier eigenlijk.

Na twee maanden spinnen en ik ook gaan bodypumpen. Met spinnen werk je alleen aan je benen, bodypumpen vult dit aan met oefeningen voor bovenlijf en armen. Pas drie maanden fitness heb ik een MTB gekocht.

Verwacht niet dat je na 1 les of 1 fietstocht er bent. De positieve effecten zijn pas merkbaar na een half jaar. Regelmaat is de sleutel. Bijvoorbeeld: maandag is sportdag, geen discussie of wel of niet zin heb. Ook belangrijk is minimaal 1 rustdag tussen de sportdagen. Door te gaan sporten krijg je micro scheurtjes in de spiervezels. De winst komt door het herstel gedurende de rustdag.

Ik doe nu 4 uur spinnen en 2 uur bodypumpen per week. Ik doe twee uur fitness achter elkaar of ik pak de MTB. In de eerste maanden nam paradoxaal genoeg mijn gewicht toe, omdat spierweefsel meer weegt als vetweefsel. Na een half jaar zijn de effecten te merken: meer energie, minder vermoeid, ik slaap uitstekend, geen rugpijn meer, hoop gewicht kwijt en het allerbelangrijkste: het insuline verbruik is dramatisch gedaald. Ik spuit kort werkende insuline alleen maar voor de ochtend piek, 's middags en avondeten kan ik af zonder. Dat is alleen al de moeite waard. Ik heb nog steeds overgewicht, maar het is letterlijk een stuk dragelijker.

Sportdranken en sportrepen vind ik persoonlijk onzin. Ik gebruik 1 bidon half gevuld met ordinaire sinas limonade en de helft water. Met mtb'en heb ik nog een camel bag met water van 10 euro bij Decathlon in mijn rugzak. Bij de Aldi kun je dozen met mini brownies krijgen. Brownies zijn cake achtige chocolade koekjes. Een brownie is een grote suikerbom, goed tegen hypo's. Als boordcomputer gebruik ik een smartphone met runkeeper of mytracks.

Ik heb een Scott Scale 29 competition. Dat is het instapmodel. Achteraf gezien had ik er meer geld tegenaan moeten smijten. De standaard Suntour voorvork is echt bagger en ik heb deze laten vervangen door een Rock Shocks Reba RL solo air met pushlock. Wat een wereld van verschil, minder klappen op je handen, meer controle en weg contact. Ik heb het standaard Scott stuur ook laten vervangen door een riser. Door het halve maan Scott stuur zat je voorover gebogen met je armen in een spagaat. Met de riser kun je de handen dichter bij elkaar houden en de armen meer parallel. Door de vorkbuis niet te laten afzagen kan ik meer rechtop zitten. Doordat het zadel ook hoger kan, kan ik meer kracht zetten. In de lage houding drukte ik teveel op het stuur. Na 20 km voelde ik mijn handen niet meer. Ook werden mijn knieën overbelast, zo erg dat ik bij het trap af lopen een kraak hoorde in mijn knieën.

Door de betere fiets houding zijn de krakende knieën gelukkig weg, is het fietsen minder vermoeiend en heb ik meer controle in de bochten. Ik denk dat ik zelfs beter een full suspension had kunnen kopen in plaats van een hardtail, omdat ik minder snel moe wordt door de betere voorvork.
Obey the principles without being bound by them. - Bruce Lee -
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Locatie: Cannondale Scalpel 3

wo 7 november 2012, 08:15

JohnathanDoe schreef: en met welke fietscomputer/ hartslagmeter werken jullie tijdens het fietsen? ik wil mezelf een goede fietscomputer aankopen eigenlijk..die secuur mijn hartslag kan doorgeven. met een band om fietsen weet ik eigenlijk wel zeker dat ik dat niet ga doen.omdat het me zeer gaat irriteren. dus denk ik dat ik naar een zeer goede sporthorloge ga aanschaffen? ideeen?
Hartslagmeting zonder borstband gaat niet lukken. Er is maar 1 betrouwbare manier om hartslag te meten, en dat is een borstband. Op fitness toestellen heb je wel handelectrodes, maar heb dat nog nooit in de losse verkoop gezien. Oorclipje zou ook kunnen, maar is enorm onhandig op de fiets, en ook dat nog nooit los te koop gezien.
Borstbandje van Polar (Wearlink) heb je geen last van. Je voelt het zitten als je gaat denken "Heb ik hem wel om?", maar dat is dan ook alles.

En ik zou niet ongetraind een MTB kopen en erop springen. Kans op lichamelijke schade of tegenvallende resultaten zijn levensgroot. Begin rustig aan, start met wandelen of rustig zwemmen. Daarna overstappen op Spinning. Ik ben ooit als ervaren fietser begonnen met Spinning. De eerste les was bijna niet te doen.......Je weet namelijk niet wat er van je verwacht wordt, wat je precies moet doen enz.
Maar je diabetes, is die ontstaan door een te goed leven (weinig sporten, lekker eten) of door iets anders?
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
crisert55
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 7 mei 2012, 15:15
Locatie: Cube LTD, Merida team carbon

wo 7 november 2012, 11:29

Om je motivatie hoog te houden zou ik er zelf voor zorgen dat je samen met iemand gaat fietsen! Je kan elkaar dan af en toe pushen om toch te gaan fietsen!
Ik fitness zelf veel en gebruik dan dextrose als snelle suikers. Dit werkt enorm goed als je 80 kilo weegt is 70 gram dextrose genoeg. Gewoon aanlengen met water en klaar, Een pot kost 10 euro en er zit 2 kilo in. Ik gebruik het zelf ook tijdens het fietsen zo kan ik wat langer doorgaan en harder knallen. Dit is gewoon te bestellen via bodystore.nl
Wel je lichaam goed in de gaten houden als je gaat fietsen!
Plaats reactie