Hoe vaak trainen jullie?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2264
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

do 18 maart 2004, 11:32

Marcoooooo schreef:Hoe vaak: Zo vaak je wilt

niet helemaal waar, als je jezelf de ene dag kapot gefiets hebt is een de volgende dag rust niet verkeerd (als je net begint zijn twee rust dagen misschien zelfs wel gewenst
Ik zeg niet hoe hard je wilt. Er zal echt niet iedere dag maximaal worden gereden door beginners.
Gebruikersavatar
Rgr^
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 21 oktober 2003, 12:49
Locatie: 2004 Specialized Stumpjumper FSR Pro Disc, full XT/XTR met Snelle Fredjes eronder
Contacteer:

wo 24 maart 2004, 09:32

Maandag: Hockeytraining (2 uur ongeveer)
Dinsdag: Biken (1,5 tot 2 uur redelijk doortrappen)
Woensdag: Hockeytraining (weer 2 uurtjes)
Donderdag en vrijdag andere verplichtingen
Zaterdag: Biken (leuke afstand 40 tot 50 km)
Zondag: Hockeywedstijd en als die er niet is weer Biken! (heb 1 keer 45km gefietst voor een hockeywedstrijd en dat is niet zo goed bevallen :wink: )

Dit lijkt redelijk veel maar moet er wel bij zeggen dat ons hockeyteam een vriendenteam is en dat de trainingen vaak alleen bestaan uit wedstrijden onderling (geen zware duurlopen en dat soort ongein). Verder bike ik omdat ik het leuk vind, niet omdat ik een Arnold Schwarzenegger wil worden. Ben wel van mening dat wat beweging in de week goed voor je is en ieder doet dit op z'n eigen manier.
Sambal bij?
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Locatie: Storck Rebel Pro
Contacteer:

wo 24 maart 2004, 10:28

Rgr^ schreef:Verder bike ik omdat ik het leuk vind, niet omdat ik een Arnold Schwarzenegger wil worden.
Kan Arnie hard fietsen dan?
Don't just train... train right.
Gebruikersavatar
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Locatie: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

wo 24 maart 2004, 12:16

Jeffrey schreef:
Rgr^ schreef:Verder bike ik omdat ik het leuk vind, niet omdat ik een Arnold Schwarzenegger wil worden.
Kan Arnie hard fietsen dan?
"I'll bike back"

"Hasta la fiets, baby!"
bart466
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 14 maart 2004, 15:21
Contacteer:

wo 24 maart 2004, 18:18

Kan iemand een goed trainings schema geven voor een beginner
Zoekt Niewe bike..eventueel 2e hands
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Locatie: Scott Scale 710
Contacteer:

do 25 maart 2004, 00:37

een keer in de week duurtraining, een keer in de week omslag training en een keer in de week knallen in het bos.
In de duurtraining beginnen met 2 uur en dit opbouwen.
Gebruikersavatar
Rgr^
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 21 oktober 2003, 12:49
Locatie: 2004 Specialized Stumpjumper FSR Pro Disc, full XT/XTR met Snelle Fredjes eronder
Contacteer:

do 25 maart 2004, 09:50

Jeffrey schreef:
Rgr^ schreef:Verder bike ik omdat ik het leuk vind, niet omdat ik een Arnold Schwarzenegger wil worden.
Kan Arnie hard fietsen dan?
Als je zo'n uit de kluiten gegroeide boomstam bent als hij denk ik dat dat lastig is :wink:
Sambal bij?
Gebruikersavatar
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Locatie: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

vr 26 maart 2004, 21:21

Vanaf volgende week woensdag kan ik weer eens gaan trainen. Op dit moment speel ik af en toe een potje voetbal op de zaterdagmiddag (5 tegen 5 ( 1 1/2 uur). Voor de rest is de training helemaal stilgevallen. Dit omdat ik geen fiets had, iedereen kent het giant verhaal, en verder omdat de gezondheid me weer eens flink in de steek laat/liet. Op dit moment gaat het een stuk beter dan vorige week, maar het is nog steeds 70% van normaal. Bloedanalyse hoor ik maandag.

Het trainingsschema dat ik in gedachten heb:

- 1-2 keer in de week hardlopen. Geen lange afstanden want dat vind ik zo saai. Maar maximaal een km of 3 om mee te beginnen en vervolgens opbouwen naar 5 km en dan richting 7,5 en 10. Waarschijnlijk kom ik nooit verder dan de 5 km, omdat ik niet gemotiveerd ben om hard te lopen. Verder heb ik bij hardlopen snel last van een oude spierblessure in de lies/bovenbeen

-2 keer in de week serieus mountainbiken. In het begin zal het slecht een maal de route in de duinen worden, maar in het vervolg wil ik dat uit gaan breiden naar 1 1/2 keer de route en binnen nu en 2 maanden moet het 2 keer de route achtereenvolgens zijn. Dan praat je over 55 km door de Loonse en Drunense duinen. Plus nog een km of 20 in totaal aan het fietsen dr naar toe en terug. Tijd is een belangrijke factor, aangezien je met 75 biken toch snel een uurtje of 4 kwijt bent. Denk aan de voorbereiding enzovoort, verder ligt de gemiddelde snelheid over 20 km bij me maximaal tegen de 22 aan, technisch parcour en veel snelheidswisselingen.

-1 keer in de week op het asfalt trainen. Beetje spinnen en verder een lekkere snelheid aanhouden van tussen de 28 en 32 per uur. Aangezien ik het wegracen net zo saai vind als het hardlopen zal dit niet meer dan 25-30 km per keer zijn. Met de zomer misschien wat meer, omdat het dan wel prettig fietsen is op het dooie akkertje naar .......

-Misschien dat ik spinningtraining ga volgen. Ligt een beetje aan de kosten van de sportschool. Geloof dat ik 150 euro per jaar kwijt ben plus de inschrijkosten van 80 euro. Vind ik een kwak geld voor iedere week een goed uur sporten.

-Ik heb toch een hartslagmeter gekocht, zal in het begin wennen zijn. Het is de VDO 12.6 een combinatie van fietscomputer en hartslagmeter. Het is bedoelt om er serieus mee te gaan trainen, aan de andere kant is het een stukje veiligheid en ademhalingstraining voor mezelf. Ben vorig jaar uit het Gardameer gevist na een surfavontuur, de analyse luide toen hyperventilatie waardoor ik plotseling bewusteloos raakte toen ik mn plank opklom.

Ik verwacht dat een hartslagmeter me op mijn 'fouten' wijst, dwz de hartslag van een persoon reageert op zijn manier van ademen. Ik heb nu dus een controle middel, misschien dat ik er ook beter van ga ademen. Heb overigens nooit iets gemerkt van het verkeerd ademen van mezelf, maar ik ben geen dokter.

Tot slot wil ik altijd dat de liefde voor mn sport en het plezier voor gaat, ipv het trainingsschema. Ik ben geen prof en ook geen goede amateur. Ik moet mn eerste wedstrijd nog rijden en ik zie wel waar ik ooit eens eindig. De doelstellingen zijn er wel om volgend jaar bij de amateurs te gaan rijden, alleen is vervoer altijd een moeilijk iets aangezien ik als student geen auto heb.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2713
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Locatie: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

vr 26 maart 2004, 23:45

Ben bijna elke dag wel aan het sporten.... in de winter 3 keer per week schaatsen, op de Tacx voor hersteltrainingen, plm 1 x per week krachttraining, af en toe op de mountainbike

In de zomer ook wel elke dag.... 2 keer per week krachttraining, 1 keer skeeleren, racefietsen, mountainbiken....
Maar ik ervaar het niet echt als een opgave ofzo.... gewoon lekker fietsen of mountainbiken is sowieso leuk, krachttraining is niet zo boeiend maar wel effectief en na afloop voelen je benen altijd zo lekker..... ik ben gewoon sportverslaafd.... ik kan niet zonder :tong

Mijn schaatsseizoen is sinds gisteren afgelopen, heb nu een paar weekjes rust, en dat vind ik ook wel lekker maar ik weet zeker dat ik over een week helemaal tegen de muren vlieg. Sporten = lekker!




Over die relatie ademhaling - hartslag: inderdaad, die is er. Let maar eens goed op, als je tijdens het fietsen rustig gecontroleerd echt diep ademhaalt zie je je hartslag dalen!
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Marathonbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 1 januari 2004, 13:13
Locatie: Scott USA Pro Racing

za 27 maart 2004, 20:45

Ben ook bijna elke dag aan het trainen. Door de week veel duurtraining (met blokken) en baantraining. In het weekeinde wegtoertochten of wedstrijd.
Gebruikersavatar
Thijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 24 oktober 2002, 10:46
Locatie: Trek 4900, helemaal LX afgemonteerd
Contacteer:

di 6 april 2004, 20:16

Ik train:

- elke dag ongeveer 20 km naar me stage/school (heen en terug) op een zeer brakke piepende krakende ouwe herenfiets met los achterwiel.
- 1x in de week fitness
- mountainbiken ben ik al meer dan een half jaar niet aan toe gekomen (geen tijd voor gemaakt), toch zonde van zon dure fiets.
- hier op het forum ben ik ook pas weer sinds 2 dagen aan het kijken, ik ben verbaasd dat me account het nog doet!.

Maar nu wil ik het weer gaan op pakken en misschien ga ik deze zomer naar de ardennen dus trainingstips zijn welkom, me conditie is bagger atm. Ik schaam me diep voor dit alles!!! :oops:
If we where affected by computergames, we all be running arround in dark rooms like PACman, eating magic pills and listen to repetitive electronic music all the time.
Gebruikersavatar
Kees
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 20 september 2001, 02:00

di 4 mei 2004, 20:06

Ik lees dat veel bikers krachttraining doen.
Wat voor oefeningen of trainingen doe je dan zoal?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2713
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Locatie: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

do 6 mei 2004, 14:42

Kees schreef:Ik lees dat veel bikers krachttraining doen.
Wat voor oefeningen of trainingen doe je dan zoal?
Als je krachttraining wilt doen voor het fietsen moet je b.v. squat en leg press doen, met relatief lage belasting zo'n 30 herhalingen, explosief uitstoten.
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Gebruikersavatar
jf
Moderator
Moderator
Berichten: 7609
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00
Locatie: 8900 Reesert: 2.5
Contacteer:

do 6 mei 2004, 16:54

asphaltdude schreef:
Kees schreef:Ik lees dat veel bikers krachttraining doen.
Wat voor oefeningen of trainingen doe je dan zoal?
Als je krachttraining wilt doen voor het fietsen moet je b.v. squat en leg press doen, met relatief lage belasting zo'n 30 herhalingen, explosief uitstoten.
vergeet je ook de buik- en lage rugspieren niet? En wat armspieren is ook wel prettig, dat ga je ook merken in het terrein.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
Hilde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 31 maart 2004, 18:57

do 6 mei 2004, 18:32

jf schreef:vergeet je ook de buik- en lage rugspieren niet? En wat armspieren is ook wel prettig, dat ga je ook merken in het terrein.
Dat vroeg ik me af, heo train je de lage rugspieren? Ik heb vaak last net boven mijn heup en dan zo erg dat ik moet stoppen. Komt dat hierdoor?
Plaats reactie