Hoe vaak trainen jullie?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik probeer er alleen meet te zeggen dat een rondje zo snel mogelijk rijden of hardlopen of wat dan ook géén training is. Dat jij dat wel vind, prima. Ga vooral zo door, als het voor jou werkt prima. Het zal alleen veel langer duren om een bepaald punt (qua conditie) te halen dan als je je aan schema houdt waarbij je veel specifieker traint
Ieder zijn ding he. Ik fiets op de manier zoals ik het leuk vind. Bij asfalttraining kan ik me nog wel voorstellen om een intervaltraining te doen, maar op de route is het gewoon gaan met dat ding.
Maat van me doet aan hardlopen, die traint op verschillende manieren: duurloop en interval. Hij gaf me als advies om eerst in een rustiger tempo een grotere afstand te lopen en daarna pas naar snelheid te gaan kijken.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

themaniac schreef:Hij gaf me als advies om eerst in een rustiger tempo een grotere afstand te lopen en daarna pas naar snelheid te gaan kijken.
Juist, hoewel hardloopsnelheid voor mountainbiken niet echt belangrijk is.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Spook-E schreef:
themaniac schreef:Hij gaf me als advies om eerst in een rustiger tempo een grotere afstand te lopen en daarna pas naar snelheid te gaan kijken.
Juist, hoewel hardloopsnelheid voor mountainbiken niet echt belangrijk is.
Het lijkt me dat door op hogere snelheid te lopen (ook voor langere tijd) de intensiteit van je training toeneemt en je met fietsen dan ook in staat bent langere tijd harder te fietsen, doordat je daarop traint met hardlopen. Of is dat niet zo?
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

nou, je kunt je duurvermogen wel trainen met hardlopen. Hier heb je ook baat bij op de fiets. Je hardlooptraining moet niet prestatiegericht zijn. Hier heb je namelijk helemaal geen voordeel bij bij het mtb'en. Beide sporten zijn goed te combineren in tegenstelling tot wat lang gedacht is. Beter gezegd, ze kunnen goed samen gaan, maar ze werken niet samen (op prestatie niveau)
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Spook-E schreef:Beide sporten zijn goed te combineren in tegenstelling tot wat lang gedacht is. Beter gezegd, ze kunnen goed samen gaan, maar ze werken niet samen (op prestatie niveau)
En (atb)duathlon dan :~

Vanuit puur mtb gericht 'trainen' gezien kan ik me wel iets voorstellen bij je beredenering. In het geval van combi-races niet echt.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Ik bedoel ermee te zeggen dat op prestatieniveau trainen voor hardlopen je niet in die mate zal helpen in het mtb'en en vice versa. De trainingen zullen complementair zijn. De spierbelasting bij hardlopen is anders dan bij mtb'en en dus is er geen nuttig effect te verwachten op het prestatievermogen van de andere sport.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Spook-E schreef:Ik bedoel ermee te zeggen dat op prestatieniveau trainen voor hardlopen je niet in die mate zal helpen in het mtb'en en vice versa. De trainingen zullen complementair zijn. De spierbelasting bij hardlopen is anders dan bij mtb'en en dus is er geen nuttig effect te verwachten op het prestatievermogen van de andere sport.
Dat de spierbelasting anders is is zeker waar, dat voel je ook als je flink hebt hardgelopen. Maar door lange tijd hard te lopen op een niet al te hoge intensiteit verbeter je natuurlijk wel je algehele uithoudingsvermogen en conditie, wat natuurlijk bij het mtb'en goed van pas komt. Maar dat bedoelde je ook denk ik.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

trainen:

in de winter eigenlijk praktisch indoor/thuis.


Lichaam beetje in vorm houden (pushups, veel traplopen etc.) maar daar blijft 't ook wel bij.


Begonnen met hardlopen (nouja, zo hard ging 't niet de eerste keren :D) op 't atb parcours hiero ......fuckin' zwaar *gelukkig met de auto terug richting douche :lol:*

Beetje skaten


Als 't weer warmer wordt:
1e maand duurtraining op de weg
daarna 't atbparcours op
bart466
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 14 maart 2004, 15:21
Contacteer:

wat kun je aanraden voor een beginnende biker

Wat?
Hoe lang?
Hoe vaak?

mzzl bart
Zoekt Niewe bike..eventueel 2e hands
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Hang af van je beginconditie natuurlijk.
Hangt ervan af wat je wilt.

Als je nog niet echt kan mountainbiken :

Volg een clinic ( zie de homepage mountainbike.nl) in de ardennen. Daar leer je techniek.

Als je iets zinnigs wil horen over conditie etc, zul je toch moeten vertellen wat je wil bereiken.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

bart466 schreef:wat kun je aanraden voor een beginnende biker

Wat?
Hoe lang?
Hoe vaak?

mzzl bart
Wat: ga het bos in
Hoe lang: Zo lang je volhoudt
Hoe vaak: Zo vaak je wilt

Zorg daarmee eerst maar voor een goede basisconditie
Alexander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 29 januari 2004, 18:41
Mijn mountainbike: Cube limeted 3 met Hayes remmen.

Lees dit eens rustig door, dan kun je de vraag zelf beantwoorden en begrijp je het antwoord ook nog ;)

www.gezondsporten.be
Heeft geen idee...
Westkust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 13 augustus 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Stevens S8

Trainen?? Ik ga gewoon fietsen als dat uitkomt. Ongeveer 1 à 2 keer per week.
Klik niet!
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Spook-E schreef: Wat: ga het bos in
inderdaad, zeker als je net begint moet je gewoon doen wat je leuk vind
Hoe lang: Zo lang je volhoudt
:ja knik smiley:
Hoe vaak: Zo vaak je wilt
niet helemaal waar, als je jezelf de ene dag kapot gefiets hebt is een de volgende dag rust niet verkeerd (als je net begint zijn twee rust dagen misschien zelfs wel gewenst
Zorg daarmee eerst maar voor een goede basisconditie
komt op deze manier vanzelf
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Westkust schreef:Trainen?? Ik ga gewoon fietsen als dat uitkomt. Ongeveer 1 à 2 keer per week.
met een keer fietsen in de week zal je niet echt vooruit gaan, twee a drie keer sporten per week is wat dat betreft wel het minimum
Plaats reactie