Spinning - Tacx

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
divve
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 2 december 2001, 02:00

jf schreef: Okee, je hebt natuurlijk deels gelijk.

Het is vooral de sfeer die op de sportschool die ik bezoek rond spinning hangt die mij ervan weerhoudt om mee te gaan doen. Het kijk mij nou eens interessant zijn gehalte is me iets te hoog. De discussies die in de kleedkamer rondgaan geven mij niet het gevoel van dat is nu een leuke groep om mee te sporten. Gezien de staat van de buikjes van sommigen en ook het feit dat ze kompleet afgemat van de fiets komen terwijl de enkeling die wel getraind is mij de indruk geeft nog rustig een sessie of 3 te kunnen doen, vraag ik me ook af of de training wel zo intensief is. Maar dat ligt zeer waarschijnlijk aan de manier waarop de lessen bij ons gegeven worden.

Eerlijk gezegd heb ik al een paar keer gedacht dat het wellicht juist erg interessant zou zijn om het groepje eens mee te nemen mountainbiken. Gewoon om ook voor zichzelf te kijken hoe hun conditionele staat er nu voor staat.
Hey are you talking about those fat guys with their Cannondales? :lol:
Peter F900
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00

Gelukkig is er bij onze groep geen sprake van veel groot praat. Als ik het zo hoor houd ik het in de sportschool van JF ook niet lang uit.

Zoals al eerder aangegeven kan je spinning volgens verschillende concepten volgen. Spinning en RPM zijn hele bekende. Daar bij komt ook nog eens je eigen trainingen die je zelf heel goed kan indelen mits je de spinning bike een beetje onder controle hebt.

Het is inderdaad heel eenvoudig om een weerstands training te doen. Erg intensief, maar uit eigen ervaring is het ook mogelijk om je eigen training in te passen. Ben jij op dat moment toe aan een intensieve/extensieve duurtraining dan pas je gewoon de weerstand hier op aan.

Zelf zit ik ook wel eens twee uur achter elkaar op een spinningbike. 1e uur lekker voor mij zelf spinnen met uitzicht op cardio-fitness/tafeltennis!!/buikspierkwartier/circuit-training. Daarna nog een uurtje met de les meedoen. Heerlijk, omdat je ZELF de intensiteit bepaald.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Spook-E schreef:wat bedoel je precies Jef? Ik begrijp je niet helemaal.
Je doet net alsof je tot 3 uur lang op een spinningbike moet gaan zitten. Maar een spinningfiets is nou niet bepaald ideaal voor duurtrainingen, meer voor intensieve interval tot maximaal een uur. Begrijp je het nou.. laat anders maar :D. Uiteraard fiets ik ook liever buiten maar als de omstandigheden er niet naar zijn en je wilt toch trainen vind ik een Tacx best fijn.
Don't just train... train right.
Peter F900
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00

Leg mij dan eens uit waarom een spinningbike niet ideaal is voor een duurtraining. En waarom tot max 1 uur? En waarom alleen intensief?
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Ik gebruik het spinnen echt als wintertraining.

Vanavond dan ook twee uur achterelkaar meedoen met de spinning les.
Heerlijk.
Geen idee waarom je hem niet als duurtraining kan gebruiken.

Hartslagmeter om en gewoon onder de 80% blijven.

Omdat je bij spinnen nergens op hoeft te letten is het heel makkelijk met hartslagmeter te trainen ( de training wordt daar op afgestemd, iedereen heeft er eentje om). Dus heel effectief
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Peter F900 schreef:Leg mij dan eens uit waarom een spinningbike niet ideaal is voor een duurtraining. En waarom tot max 1 uur? En waarom alleen intensief?
Omdat het dodelijk saai is, IK hou het niet langer uit dan 1 uur. Duurtraining betekend, constant 1 tempo, (ver) onder je anaerobe drempel. Ik heb zelf nooit spinning les gekregen, maar kan me niet voorstellen dat daar iemand gaat zitten die je verteld een constant tempo te fietsen, 3 uur lang. Met afwisseling (interval) wordt het minder saai maar zelfs dan hou ik het niet langer dan een uur uit door verveling/moeheid/vochtverlies. Extensieve interval is dan een goeie vervanging voor duurtraining, veel minder intensief dan intensieve interval maar ook afwisselend. Ik vind een Tacx/Spinningbike ideaal voor interval omdat je de weerstand zelf kunt regelen.
Don't just train... train right.
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Ik sluit me aan bij Jeffrey.

Ik zie Spinning als een korte (zeer intensieve) interval training van max 1 uur. En volgens mij zijn de lessen ook als zodanig opgebouwd, althans ik ervaar ze zo. Bij twee uur achtereen moet je wel gas terug nemen en gaat het meer op mtb'en lijken.

Mountainbiken (op mtb-parcours) zie ik eveneens als een interval training (minder intensief) die gerust enkele uren kan duren.

Ik zie duurtraining toch meer als een (vrijwel) constante belasting op een bepaalde (vaak lage) intensiteit, b.v. 70%. Goed uit te voeren op de weg (of bij slecht weer op de tacx).
Plaats reactie